Jag förstår inte.

För ett och ett halvt år sedan kom bikinibilderna som fick blogghatarna att kalla Jennifer Love Hewitt fet.

Nu har samma sak hänt 16-åriga Miley Curys.

Jag skulle vilja skriva något smart om det här. Men jag kan inte. Jag blir bara för ledsen.
Över att vårt samhälle skapat vidriga näthatarmonster, fulla av förakt och utan förmåga till empati. Människor som helt saknar uppfattning om hur kvinnors – och unga flickors – kroppar ser ut.

Jag förstår faktiskt inte.

Att sjuka flickor, och pojkar och män som aldrig sett en kvinna annat än i retuscherad form på tidningsomslag, kan rynka på näsan åt fina Jennifers inte helt släta baksida – som påminner väldigt mycket om min egen – är kanske inte helt konstigt. Vet man inte hur vuxna kvinnokroppar ser ut i verkligheten kommer det kanske som en chock att vi inte går runt på stranden och är photoshoppade.

Men – Miley Cyrus?! Det är en sextonåring vi pratar om, för Guds skull. En sextonåring vars kropp i mina ögon inte skiljer sig det minsta ifrån de photoshoppade flickorna på tidningsomslagen. Jag skulle vilja påstå att hon är chockerande vältränad – hon har ju för fan inte minsta antydan till underhudsfett någonstans.

Som sagt. Jag förstår inte.

Hur får dessa idioter sina sjuka idéer? Är det all rapportering om ”Lindsays nya skräckkropp” och ”Nicoles vänner oroliga: Hon svälter sig själv till döds” som tagit ut sin rätt? Har nätidioterna fått för sig att det näst-intill-ihjälsvultna utseendet är det ”rätta”?

Jag önskar bara att papparazzifotograferna kunde lämna omyndiga flickor ifred på badstranden. Att det slutade skrivas artiklar om människors vikt och kroppar. Att vi kunde fokusera på något annat.

Och nej, kom inte och säg att jag borde fokusera på något annat. Jag tror inte på att tiga ihjäl problem. Man får uppmärksamma problem utan att ha en lösning. Tro mig, jag önskar att jag hade en.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Jag förstår inte.

  1. Malin. skriver:

    Håller verkligen med dig! Miley Cyrus är smal och vältränad och har en helt normal kropp. Jag skrev också om det här i min blogg då jag blev så irriterad. VART är hon fet någonstans liksom? NOWHERE.Jag tror att många skulle vara glada om de kunde vara lika vältränade som henne. Puss finaste Annika! ❤

    • Annika skriver:

      Ja, och det där är så himla svårt. För man ska fan inte bli hånad även om man inte är sådär supervältränad – man ska ALDRIG bli hånad för sin kropp, det är ju rent vansinne. Men hur vill de där idioterna att flickor ska se ut då?! Kan inte folk bara hålla käften och sköta sig själva istället? Aaaaaah! Haha, jaaa, jag är minst sagt upprörd. :)Puss på dig också, Malin!

  2. L I L I J A skriver:

    Håller med. Blev jättearg när jag läste artikeln & såg bilden. Hon är ju smal & vältränad! Undrar också hur folket som sitter & skriver såna saker ser ut?!

  3. J skriver:

    Sådant här gör mig otroligt trött på samhället. Hur kan någon ens få för sig att kalla Miley Cyrus för fet? Som soon-to-be 16-åring gör det här mig bara förbannad, men för andra unga tjejer kanske det visar att det är det underviktiga som är ”rätt”. Snälla någon… Kan vi inte sätta stopp för det här? För övrigt så tycker jag att Jennifers kropp på de där bikinibilderna är skitsnygg. Du är bra, Annika. Det är fantastiskt att du engagerar dig i sådana här viktiga ämnen som många andra bara struntar i.

  4. Grethe skriver:

    jag är mållösdu har så jävla rätt

  5. Navigaren skriver:

    Den enda förklaring jag kan komma på är att när man har vant sig vid att se folk som feta så fortsätter man att göra det utan att tänka sig för. Likt Pavlovs hund får man den uppfattning man är van vid att få när signalen ”utseende” kommer. Då är nog den enda lösningen att försöka se positiva saker hos folk istället. Kram

  6. angelica skriver:

    Nej men herregud – de skämtar väl?! Om de menar att Miley Cyrus är fet tror jag inte att de har sett en normal flicka någon gång. Jag menar, var sitter fettet egentligen? Jag ser då rakt inget fett. Var tittar de? Är jag blind?! Usch vad arg jag blir. Jag skulle ta hennes kropp any day, liksom.

  7. Sanna U skriver:

    Jätteviktigt boktips apropå det här:Susie Orbach: ”Bodies”http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/recension-susie-orbach-bodies-1.838305Kombinera gärna med ”Ful” av Scott WesterfieldKram på er. Kom ihåg – det är mysigare att kramas om man är lite mjuk här och där! 🙂

  8. Weirdo skriver:

    Jag tror inte att det alls har att göra med hur de ser ut över huvudtaget. Tror mer att de känner att de får läsare att reagera någon lyssnar på dem, sedan att de gör detta på bekostnad av en ung flickas självkänsla spelar ingen roll i deras värld.Hade det inte vart deras kroppar hade det vart något annat. Det tycks finnas en sån otrolig avundsjuka på människor som är vackrare, framgångsrikare eller tjänar mycket pengar oavsett branch. Näthatare ser inte de människor som attackerar som människor, de skulle aldrig våga vara så elaka och förnedrande om de verkligen träffade personerna i fråga. När de själva blir attackerade rationaliserar de sina uttryck eller oetiska offentlighets göranden tills korna kommer hem. I stället för att tänka efter och inse att den som rationaliserar endast försöker övertala sig själv att deras mindre smickrande handlingar är ytterst oattraktiva! Sorry att kommentaren blev så lång…men det här är nåt som verkligen upprör mig, eftersom jag sett hur förödande konsekvenser det här beteendet kan ha.Tack för mig! :o)

  9. Caroline skriver:

    Jag förstår verkligen inte heller. Blir bara så ledsen och matt.

  10. Sanna U skriver:

    Weirdo – jag gillade din långa kommentar 🙂

  11. ellie skriver:

    Bli så jävla trött på dessa tidningar som jämt hoppar på någon! För de är för smala för tjocka. För vackra för fula. För snälla för eleka. Vad ger det för budskap? Att man inte ens får vara männslig längre? Är de här ”journalisterna” stolta över sig själva när de skrivit en rap text till veckans fashion flopp? Tycker de att de är smarta när de säger saker som kate moss bulle beror på hon käkat för många bullar? Äckligt och ofattbart

  12. Weirdo skriver:

    Sanna U: Tack så mycket, jag kände efter jag skickat kommentaren att jag kanske var lite väl ”ballistic” ;o)Ellie: Jag tror journalister skriver det folk läser tyvärr så är det nog utbud och efterfrågan som gäller även i media branchen. Det sorgliga är de som läser det som skrivs. Kanske bör säga åt alla de barn som blir rekryterade som barnsoldater i Pakistan och Sri Lanka att vi kan tyvärr inte klämma in dem i nästa nummer…Kate Moss har tyvärr ätit bullar igen!

  13. Placebo skriver:

    Hej! Jag hade tänkt maila dig, men hittade ingen adress någonstans. Så jag tänkte att jag skriver här. Jag kan väl börja med att kommentera blogginlägget. Jag håller med dig och de andra som har kommenterat. Det är hemskt att man tycker att en ung och fin tjej ser fet ut!Och till det andra. Det är nämligen så att jag funderar på att bli journalist och jag undrar lite över yrket. Vad ska man plugga? Hur krävande/stressigt är yrket? Går det att överleva på att vara frilansare eller är det lätt att få jobb? Är det alltid lätt att skriva eller får du någon gång ”skrivkramp”? Ja, det skulle vara kul om du kunde berätta lite om själva journalistyrket och var det innebär. Kanske en idé till ett blogginlägg?Jag gillar din blogg och hoppas du tar hand om dig!

  14. Sofia skriver:

    På ett sätt kan jag tycka att det är bra att folk går på även så uppenbart smala människor som Miley, då blir det liksom så löjligt att det faller på sitt eget grepp. Men tjejen är 16, det är aldrig okej att mobba en sextonåring för hur hon ser ut. Människorna som skriver det är säkert själva olyckliga avundsjuka personer med dålig självkänsla, men det gör det inte ursäktligt.

  15. DancingQueen skriver:

    Folks bilder av kroppar i överhuvudtaget har blivit så snedvridna.. kollade massa bilder på Miley och jag förstår inte var nånstans hon skulle vara stor… Sjukt..Jag skrev själv lite om ätstörningar i ett inlägg nu.. Hoppas du har en bra kväll!

  16. Mia skriver:

    Vad kan man säga annat än att de måste vara avundsjuka! Jag menar titta på henne, vart finns det ett fel på den kroppen? *skakar på huvudet*

  17. lisa skriver:

    Jag tror att du har världens finaste blogg och skriver världens sannaste ord.

Kommentera

