Ett hot mot Den Naturliga Kvinnan.

Nytt nummer av Sofis mode idag betyder ny krönika. Om ett väldigt intressant ämne, tycker jag själv. Ni borde definitivt läsa den.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Ett hot mot Den Naturliga Kvinnan.

  1. Jenny skriver:

    Hej! Mycket bra krönika idag !!När jag var och jobbade på kibbutz i Israel för några år sen så var det en kille där som var helt övertygad om att ”vackra tjejer” inte bajsade som vanliga människor. Hahaha, otroligt.Har ingen egen blogg,men något att ta upp som är viktigt är att ”klädindustrin”(typ H&M osv) spär på ungas/äldres anorexi/bulimiproblem genom att smygändra sina storlekar på kläder. Har en blus från H&M i stl 40 köpt för några år sen. Sitter jättefint. Nu kan jag knappt stänga knapparna på en blus i stl 46 och jag ser /är normal i kroppen. Skumt va! Tack för ordet!Fortsätt skriv! Trevlig läsning.

    • Annika skriver:

      Hej Jenny! Kul att du gillar krönikan.Det där med att killar tror att tjejer inte bajsar ÄR helt seriöst vanligare än man tror. 😉 Men framför allt är det vanligt att unga killar på allvar tror att tjejer inte har hår ”där nere”, på benen och under armarna. Deras tjejer rakar eller vaxar och säger att de ”helt enkelt inte har så mycket hår” – jodå, jag har själv sagt så när jag var yngre – och killarna går på det. De tror att evolutionen gjort att tjejers kroppshår försvunnit. Nu menar jag naturligtvis inte alla killar, men skrämmande många.Oj, är det så? Det låter helt sjukt. Är det just storlekar över 40 de ändrat? Jag har haft samma klädstorlek i alla år, trots att jag gått upp en hel del senaste åren.

  2. Mumlans Ränder skriver:

    Vad är det för killar, haha!

    • Annika skriver:

      Till och med killar i min egen bekantskapskrets. Med ”till och med” menar jag att de ändå är ganska feministiskt medvetna. Ändå har de gått på det när deras flickvänner påstår att de ”helt enkelt inte har hår där”. Sjukt.

  3. Jenny skriver:

    Hej igen Annika!Jo,tyvärr verkar det vara olika på storlekarna från affär till affär. H&M t.ex har tagit bort XL samt 46 (finns bara på nätbutiken) i sina ordinarie storlekar. Då hänvisas man till Big is Beautiful (inget fel med det,men förr var de ordinarie),på Lindex görs sällan kläderna i större stl än 44 osv…..listan kan göras lång….tyvärr. Tänker på alla unga,vilka signaler klädaffärerna sänder ut till dem……inte konstigt att det finns ätstörningar när man förutom media och annat tryck inte ens kan köpa de kläder man vill ha utan att bli ”stämplad” som stor…..(absolut inget fel med det .) Bara trist att alla oavsett storlek inte kan köpa de kläder som är inne/ fina osv.Jag som är vuxen,med ätstörningar i bagaget tycker att det är f-jävligt helt enkelt.

    • Annika skriver:

      Jo, det problemet känner jag till. Men blev väldigt förvånad över att H&M skulle ha ändrat sina storlekar så otroligt mycket, känns som att det borde uppmärksammat mer, om inte annat så i bloggarna? Skriv in och klaga! Det är ju helt idiotiskt, så får man inte göra.

  4. Jenny skriver:

    Har både ringt och skrivit och klagat…….ingen respons!

  5. LILIJA skriver:

    Jo, just H&M har ändrat sina storlekar en hel del.Jag brukar ha 34/36 S/M i andra affärer som Lindex & Gina Tricot.På H&Ms divided-avdelning har jag nu stl. 40/42.. Lite skillnad!

  6. Madelene skriver:

    Det där med att killar inte tror att tjejer har kroppsbehåring har jag hört ett antal gånger. Det var väl en av orsakerna till att Nour El-refai visade ”fittan” i Ballar av Stål. Skrämmande är att många av de yngre killarna har en än skevare bild av hur en tjej ska se ut. Min bror fyller 14 i år och det är inte många som lever upp till han och hans kompisar ”förväntningar” av en snygg tjej. Alltid är det något de tycker är fult. Är det inte att de har för små, hängiga, toppiga bröst så kan det va att de har fula ögonbryn, öron, fötter, ja, i prencip allt. Försöker prata med honom att ingen ”normal” människa ser ut som dem i tidningarna och att han inte är perfekt heller. Men deras ”fel” är värre än hans och hans kompisars.

    • Annika skriver:

      Ja, jag har hört och sett alltför många exempel på det där. Onekligen skrämmande. Snacka om att vi har lyckats med att få killarna att tro att vi är så himla natuuuurliga. Och see where that got us.

  7. Sanna U skriver:

    Jag har fått kommentaren att ”det luktar hallon” när tjejer bajsar. Blev helt paff, har aldrig påstått eller ens tänkt att någon skulle kunna säga så. Jag gillar mitt hår. I am a human hear me roar! :-)Apropå kläder… Har ni tänkt på hur vissa moden kan vara extremt diskriminerande? Det har jag, mest på grund av att modet som har varit inne de sista 2 åren har gjort att min kropp har varit ”ute”. Jag är kurvig med stora bröst, stor rumpa, stora överarmar och liten midja. Drar 38/40 i storlek. Men har knappt hittat något som har passat under dessa år.Ta till exempel modet med ballongtoppar. De sitter tight ovanför brösten, blir sedan stora för att tillslut bli tighta över lår och höfter igen. Eftersom jag har stora bröst lyfter de ut tyget från kroppen så att jag ser dubbelt så stor ut som jag är, typ gravid. Korta eller inga ärmar på det gör sedan att mina fylliga överarmar (som är väldigt bra att kramas med) ger intrycket av att jag är tjock eller har en kropp som ett mumintroll – vilket jag inte är/har. Sedan blir kläderna så tighta över rumpan att det blir obekvämt. På senare tid har det till största delen varit dessa modeller som har funnits i affärerna. Samt stuprörsjeansen som ger intrycket att jag inte har ben utan morötter. Inte undra på att man tappar lusten att shoppa. Nu – tur för mig – håller det på att vända mot kläder som sitter mer kroppsnära igen. Men vem hamnar då utanför? Jag tycker i alla fall synd om alla osäkra tjejer med min kroppstyp som fått sina kvinnokroppar de senaste åren. De vet ju inte hur bra de kan se ut i andra snitt!

  8. Michaela skriver:

    Jag ska försöka köpa tidningen och läsa. Det ÄR intressant. Jag har själv börjat samla på reklam och tidningsutklipp efter att jag såg det här (http://video.google.com/videoplay?docid=-1993368502337678412) helt fantastiska klippet: Killing us softly – advertisings image of women. 35 mycket bra minuter att spendera. Om kvinnoidealet, kvinnobilden i media etc. Det ”naturliga” vi alltid ska eftersträva är just allt annat än naturligt. Jag tycker det är fruktansvärt.

  9. Och om man inte är intresserad av kvinnors plats i media, så är hon heck of a speaker, den kvinnan. Men ja. Jag uppmanar alla att se klippet (vill inte tränga mig på alls, men det är verkligen fruktansvärt bra).

  10. Diane skriver:

    Hej! Ville bara berätta att jag verkligen gillade senaste krönikan i sofismode. Det är verkligen sjukt hur man ska hålla på att anpassa sig till det ”normala” som tjej.. Men ändå måste jag säga, att jag tittar på människor i skolan och de ”normala”/majoriteten är åt de smalare hållet.. är det samhället som har format dem eller är de flesta bara lyckliga över att vara smala av naturen.. Hur som helst, krönikan rocked!Ha det bra / snart 18 år

    • Annika skriver:

      Tack så jättemycket, Diane! Så himla kul att du gillade krönikan.Visst, det finns många som är smala ”av naturen”. Men INGEN är hårlös, väldoftande, insmord, sminkad, noppad osv av naturen. Ändå försöker vi framstå som att vi inte gör något alls, eftersom det dessutom är lite skämmigt att fixa sig – det skulle ju betyda att vi inte är ”perfekta” från början. Så jävla galet.

  11. Michis skriver:

    Angående HM-storlekarna. Jag (inte så tiny efter graviditeten) och en tiny väninna (storlek 36-38) tänkte hitta oss en sommarskjorta. Jag provade storlek 46 och fick inte på mig den. Hade 38 innan jag blev gravid så jag blev ju rätt depp. Min pytteväninna provade storlek 38. Den gick knappt igen. Hon provade 40. Glipade fortfarande mellan varje knapp. I storlek 42 så glipade det fortfarande lite runt hennes byst, men då hängde skjortan nästan ner på låren.Herrrm… Helt plötsligt förstod jag att det kanske inte var så att jag var ett gigantiskt fläskberg, utan att det faktiskt var kläderna som var små som attans.Hon hade för övrigt en skjorta från hm i storlek 38 på sig när vi gick i affären och den satt perfekt, så något måste ju ha hänt med storlekarna.

  12. Weirdo skriver:

    Gillar Sanna U’s kommentarer!!!

  13. Johanna skriver:

    Jag tyckte väldigt mycket om den krönikan. Det stämmer så bra.

  14. Härskarinnan skriver:

    Håller fullkomligt med Sanna U!!!Och H&M:s storlekar har helt klart blivit mindre, det håller jag med om. Trist, för då känner sig osäkra tjejer ännu osäkrare, när dom helt plötsligt inte kommer i sin tidigare storlek.

  15. Jenny skriver:

    Varför görs inte kläder efter normala kvinnokroppar och hyfsade ideal. Det är väl ändå vi ”normala” som utgör den största kundkretsen.Är själv 183cm lång,83kg tung och kropp med stora bröst,breda höfter o axlar. Är helt omöjligt att hitta kläder.Frågade efter jeans i min storlek på Carlings (tjejavd) och fick till svar att jag är för tjock för deras sortiment…………not fun!Vad göra? Kan ju banta,men ska jag slipa bort min höfter och axlar för att hitta kläder…..Tragiskt att vår värld blivit så här skruvad.Trevlig helg på er alla.Jenny

  16. myraiskogen skriver:

    Apropå H&M,jag har slutat handla där. Jag har stl 42,och det betraktas som xl,och inte ens en blus,kavaj,t.ex i XL kan jag knäppa över bysten.Har DDkupa.Vissa plagg finns i XXS och borde då i rättvisans namn också finnas i XXL,men det största brukar vara L…Jag känner mig smällfet på H&M,trots att jag inte är det.Klänningar därifrån är helt omöjliga,inte ens stl 46 funkar om man har bröst! Är klänningarna gjorda för män?( hörde ilskna kommentarer om detta från två tjejer i provrummet intill).Nä,jag hittar roligare o billigare kläder secondhand,på 50-60 talet gjordes klänningar med tanke på att kvinnor är skapta med bröst,som behöver plats, bystveck o generöst med tyg över bysten o snygg urringning,sitter perfekt. Vart har skräddarkonsten tagit vägen,vilka designar på H&M? Har man både bröst och höfter därtill,typ timglasformad,kommer man inte ens i ett plagg som saknar blixtlås eller smock i ryggen,man kan inte dra ned det över huvudet,ty bysten är i vägen,och inte få upp det över rumpan för höfterna tar emot.Samma sak med klänningar på Indiska.Största stl xl är omöjligt att komma i!Jag känner mig diskreminerad för att jag inte är skapt som en slank platt 15-åring.Då skulle alla H&M plagg passa perfekt…Bojkotta H&M! Deras kollektion BIB är urtrist,alla plagg är vida sladdriga trikåplagg,inget med midja el figursytt, allt gjort för att dölja former,man kan ju faktiskt ha figur som marilyn monroe men ett par stl större..man måste inte vara skapt som en tunna för att man är större,som tydligen designerna tror.Tur det finns sjyssta second-handbutiker,annars skulle jag förmodligen gå naken.

  17. myraiskogen skriver:

    Medelstorleken för kvinnor i USA är 46! För kvinnor i nordeuropa 44! Jo,det är sant!Detta gäller vanliga vuxna kvinnor,inga tjockisar.De plagg som säljs snabbast är plagg i stl L och XL i Sverige.Därför saknas oftast de stl i butik.Man kan ju undra varför de ej tar in FLER plagg i just de storlekarna så kunderna som har L och XL slipper gå ut ur butiken TOMHÄNTA… De plagg som går på rea är oftast XXS,XS, och S.Och om det finns XXL.Osmart av butikerna att ta hem mycket av de stl som säljer minst,och inte mer av de stl som säljer mest.Man blir så besviken när man hittat ett fint plagg,då säjer expiditen att nä,stl L är slut,vi har bara M och S och XXS kvar…!

  18. Josefin skriver:

    Jag har stl 34 men med C-kupa och 32/XS midja, vilket ju påstås vara ‘ideal’ men inte fasen kan jag hitta några kläder! Allt är antigen som ett tält över midjan (gravidlooken) eller så smått över bysten att de nästan faller ur! Tro inte att det är så himla enkelt att va smal! Kan dock stämma att H&M minskat storlekarna, vilket jag är väldans glad för – nu kan jag äntligen handla där (ibland).

Kommentera

