Frågor utan svar.

Nu, mina vänner, ligger förra veckans krönika uppe här.

Läs, vettja!

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Frågor utan svar.

  1. Enigma skriver:

    Fittstim är en fantastisk bok, men tyvärr blev inte effekten av den speciellt långvarig. Feminismen är precis lika viktig nu som då, men att vara feminist framställs som något löjligt och hysteriskt. (Vilket kan bero på att feminismen på senare år lyckats skjuta sig själv i foten med förslag om mansskatt och liknande).Of topic, men jag är glad att din blogg står med bland bloggarna inne på ”Sofis mode” (även fast detta mer är en blogg med foton på en tjej som har kläder på sig… ) och höjer nivån på sidan, speciellt efter rent korkade inlägg som detta: http://blogg.aftonbladet.se/sofissnapshots/2009/05/botoxa-dig-pa-lunchrasten

  2. Pyra skriver:

    Det är verkligen bland det bästa jag läst ifrån dig, fina Annika. Måste läsa hennes bok när den kommer ut i Sverige! Verkar helt fantastisk.Kram

  3. Jennifer skriver:

    Bra krönika, som vanligt 🙂 Nyfiken på att läsa boken.

  4. sofie skriver:

    åh fy satan vad du slog huvudet på spiken här. ”Det skamliga i att kalla sig feministiskt medveten och ändå vara livrädd att inte vara tillräckligt smal, vacker, kvinnlig och åtråvärd.” var tvungen att länka det i min blogg, antar att det är helt okej 🙂

    • Annika skriver:

      Åh, vad roligt med en KSM:are! Läste länge i din blogg, blev löjligt nostalgisk. Trappan, Världens, Broadway… åååh!

  5. Amanda Westlander skriver:

    så jävla tänktvärt! den krönikan har gjort avtryck! du är så duktig Annika!

  6. nad skriver:

    vaddå inte vet vad som hände eller varför kvinnor håller på sådär? det beror ju på att det finns ett strukturellt kvinnoförtryck som grundar sig på mäns överordnade position i samhället och förtryck av kvinnor. förtrycket ser ju ut som så att kvinnor hela tiden skall göra saker för MÄNNENS skull. som att sminka sig, klä sig snyggt osvososvosv. så, vaddå inte vet vad som hände? vi vet ju vad som hände, patriarkatet hände. hur man förändrar det är däremot svårare att ta reda på eller genomföra.

    • Annika skriver:

      Jag förstår inte vad du menar. ”Jag vet inte vad som hände” syftar naturligtvis inte till de patriarkala strukturerna. Jag är mycket väl bekant med dessa strukturer. De har knappast, som både du och jag vet, uppstått de senaste tio åren. Det jag undrar är, precis som jag skriver, VARFÖR vi släppte dessa frågor utan att finna en lösning. Varför vi gav upp, varför vi lät folk stå oemotsagda när de påstod att ämnet var ”gammalt” och därför inte längre behövde diskuteras.

  7. Lisa skriver:

    Du skriver fantastiskt bra! Läser dina krönikor varje vecka. = ) Älskar din blogg också, du tar upp viktiga ämnen och skriver så att folk börjar tänka efter, dessutom svarar du på kommentarer vilket är mycket uppskattat! Jag säger som Anders Bagge: You go girl! ; )Förresten är din nya bylinebild jättefin!

    • Annika skriver:

      Tack snälla rara Lisa, vad glad jag blir! Så himla roligt att du gillar krönikorna och bloggen. Jag svarar på kommentarer så ofta jag hinner – ibland blir det väldigt många och då är det svårt att hinna ikapp. Ja, visst är bilden fin? 😀 Sara som fotat den är så SJUKT duktig – och trevlig. När den som står bakom kameran är världens snällaste är det lätt att bli bra på bild, då blir man avslappnad och glad istället för stel och obekväm (som förra gången jag plåtade bylinebilder, brrr).

  8. Elinor skriver:

    Åh du tar dig an alla svåra frågor. Det är så inspirerande! Och jättefin bylinebild 🙂

  9. Emma skriver:

    Och du har gjort det igen. Hur du lyckas spotta ur dig så underbart fina, bra, tänkvärda krönikor varje vecka är för mig ett mysterium. Men det gör du, och satan vad bra du är.

    • Annika skriver:

      Du skulle bara veta hur mycket det värmer att du tycker så. Och shit, jag har känt varenda vecka i snart ett halvår att nej, det där var det sista jag hade att säga, nästa deadline kommer jag sitta där och stirra in i en tom skärm och sedan får jag sparken och allt är över. Jag är nästan chockad att det inte hänt ännu, och jag försöker tänka att om jag klarat mig såhär länge lär det dyka upp nya ämnen varenda vecka – även om vissa sitter långt inne. (Nu blir det dessutom ännu fler krönikor, men more about that later.) Tack, snälla rara du!

  10. Weirdo skriver:

    Helt underbar krönika!!! Det är egentligen rätt underligt att folk fortfarande har ohälsosamma ideal vad gäller kvinnor. Jag tänkte på en av mina favorit journalister genom tiderna Gloria Steinem som var med och grundade MS Magazine. Hennes underbara citat ”If the shoe doesn’t fit, must we change the foot?” är verkligen tänkvärt speciellt i dagsläget, då inte ens kosmetiska ingrepp är ovanligt.

    • Annika skriver:

      Tack så hemskt mycket! Och ja, jag älskar också det citatet. VERKLIGEN. Jag skrev en artikel om det inför förra sommaren, om att köpa bikini. Om det helt sjuka i att när vi inte tycker att vi är fina i kläder så tror vi att det är OSS det är fel på, inte kläderna! Helt stört.

  11. Josefin skriver:

    Åh Annika! Så himla bra! (Som alltid.)

  12. Navigaren skriver:

    Jag har hört massor om ifrågasättande, men påfrestande ofta så går folk inte från ord till handling. Ska det bli fel att plåga folk med tusen ”gör om dig”, så måste man markera själv att man inte accepterar sådana krav och lever enligt sundare regler.

  13. Anna Bo skriver:

    Intressant krönika! (Hinner inte skriva en längre kommentar än så, vill mest att du ska veta att jag tycker om den.)

  14. Johanna Sjödin skriver:

    Nu blir jag jättesugen på att läsa Charlotte Roches Våtmarker.Frågor. Vi borde fråga oss om ”Det skamliga i att kalla sig feministiskt medveten och ändå vara livrädd att inte vara tillräckligt smal, vacker, kvinnlig och åtråvärd” blivit en ursäkt för att inte ställa alla de frågor vi borde ställa. När alla gör någonting blir det en sanning och frågan är om inte ”systerskapet” skulle kunna användas bättre, om vi skulle kunna enas om en annan standard?

  15. Josefin skriver:

    Tack för dina krönikor! Det du skriver är så viktigt och klokt, och din röst behövs verkligen! Ser fram emot massor av fler krönikor!

Kommentera

