Svart på vitt.

Så var det bevisat: Jag är en dålig människa.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Svart på vitt.

  1. Elinor skriver:

    Åh låter som något jag skulle kunna göra! jag glömmer alltid andras angelägenheter, hur ska man ens göra för att komma ihåg det??

  2. Weirdo skriver:

    Jag finner självupptagenhet högst roande till en viss grad! Man kan liksom skratta med självupptagna människor…Joan Rivers however skrattar jag ALLTID åt!!!!

  3. Petra skriver:

    Du är ingen ”dålig” människa, bara självupptagen. Har man rika, kända föräldrar kanske man är van vid att alltid vara i centrum och vet inte hur andra känner/bryr sig inte. Bara en teori men hittils har den stämt bra, iaf vad gäller överklass och självupptagenhet…Försök att sätta dig in i andras tankeliv, de som inte har växt upp i överflöd som du, och kanske blir du mer empatisk, men vad vet jag. Vi är väl alla lite självupptagna ibland antar jag? Bara det inte blir för mycket.

    • Annika skriver:

      Haha! Det är rätt tydligt att du inte vet särskilt mycket om mig. Och att du inte har särskilt mycket humor. Bara en teori, men hittills har den stämt bra.

  4. Agnes skriver:

    Petra, snälla.. Kan du bli mer fördomsfull? Annika, är varken bortskämd eller överklass. Annikas mamma har lyckats och det är synd att somliga inte kan glädjas med henne. Annika har även hon väldigt mycket talang och när hon lyckas så lyckas hon för att hon är bra – inte på grund utav hennes päron. För övrigt så är hon inte uppxäxt i överflöd utan som de flesta andra i Sverige. Det vill säga, mer än barnen i Afrika, men hallå? Dessutom så är hon en av de mest empatiska och omtänksamma människor jag ”känner”.

    • Annika skriver:

      Fina Agnes. Tack, tack, tack.Det är väldigt lätt att ha fördomar om människor man inte känner och inte vet någonting om. Och det är ju pinsamt uppenbart att Petra har löjligt dålig koll.Återigen. TACK.

  5. Weirdo skriver:

    Jag anser ditt skämt var roande. Tycker however att det är rätt taskigt att döma någon pga deras föräldrars sociala ställning…Kan det vara så att ens egna fördomar inte stämmer den här gången om än de alltid har gjort så hittills. Annika jag är så ledsen för din skull att folk behandlar dig illa. Men vissa människor verkar endast kunna känna sig bättre genom att nedvärdera andra.

    • Annika skriver:

      Åh men sötnos! Du behöver verkligen inte vara ledsen för din skull. Jag struntar väl i folk som inte vet någonting om mig. Om Petra inte fattade humorn i inlägget är det hennes problem, och att hon tror att jag växt upp i någon slags överklass visar ju att hon är helt clueless. Men tack ändå för att du stöttar och är så fin. Kram.

  6. Weirdo skriver:

    På tal om något som INTE har med ämnet att göra…är det någon som vet om Paula Abduls parfymer har kommit ut i Sverige ännu? Här har de INTE gjort det…men allt kommer hit 5år senare än resten av världen…

    • Annika skriver:

      Jag har ärligt talat aldrig köpt en parfym… Är dessutom lite allergisk så jag undviker parfymhyllorna. Men går säkert att googla fram?

  7. Petra skriver:

    Suck. Jag trodde verkligen att du menade allvar om att vara alltför självupptagen. Men visst, jag är totalt humorbefriad om det får dig att må bättre:)Jag fattar verkligen inte vad ni menar med att jag skulle vara elak; tvärtom- jag menade att Annikas uppväxt kunde ha gjort henne självupptagen (inte hennes fel) och att det inte gjorde henne till en dålig människa.

    • Annika skriver:

      Jag håller med om att du inte var särskilt elak. Snarare fördomsfull. Och du är säkert inte humorbefriad heller, det var taskigt. Du känner bara inte till MIN humor. Men jag kommer alltid att vara negativt inställd till människor som har förutfattade meningar om andra på grund av deras bakgrund. Eller, som i ditt fall, påstådda bakgrund. Du menar att jag skulle ha ”växt upp i överflöd” – för mig är det ett skämt. Om du syftar på att min mamma är framgångsrik kan jag meddela att de framgångarna kom i samma veva som jag flyttade hemifrån.Men men.

  8. Petra skriver:

    Prejudiced-moi?Verkar inte bättre… Utgick ifrån vad jag läst om miljoner, fastigheter över hela världen etc. Ärligt förtjänat, absolut! Men visst tänker jag att har man växt upp i överflöd är det lätt att bli självupptagen. Men eftersom detta inte är ditt fall backar jag, bockar och ber om ursäkt. En annan teori: modellande kan väl göra folk otroligt självupptagna och ytliga (även de som inte är det från början). Diggar starkt att du tar ställning mot sjuka kroppsideal och Belindas krönika var spot-on. Vad hände med feministerna? Din mor kämpar fortfarande, men de andra, vad pysslar de med egentligen?

    • Annika skriver:

      Du har helt rätt om modellande. Modellyrket förstör verkligen människorna som sugs in i det. Som tur är insåg jag det väldigt snabbt, och såg till att hålla mig utanför. Feminism är just nu otrendigt. Vilket är helt jäkla sinnessjukt. Och det är därför jag vägrar hålla käften om de sjuka skönhetsidealen och de problem som de för med sig. Även när folk tycker jag att jag gnällig och irriterande.

  9. Petra skriver:

    Fortsätt vara ”gnällig”:). Vi har alla haft någon i vår närhet som blivit drabbad. Det ÄR en sjuk jävla sjukdom (tautologi, I know). Och tyvärr ges den inte tillräckligt mycket med resurser i sjukvården. Jag var inne med min syster för några år sedan och läkarna sa åt henne att det var ju bara äta för att bli frisk. Precis som om vi åkt in för skojs skull.Jag kände vad de tänkte, inte alla, men många inom sjukvården: Att de anorexi-sjuka tar upp resurser som behövs för andra. Skulle det varit likadant om det i huvudsak varit män som drabbats? Don’t think so.Så fortsätt Annika, och om du kan och vill säg åt din mamma att fortsätta skriva för jag blir mörkrädd när jag läser vad t.ex. Anna Ekelund skriver i AB; blir en kvinna misshandlad är det båda parters fel. Det behövs modiga kvinnor (och män) som kan stå upp och säga ifrån. Om inte för vår skull så för våra framtida döttrars skull. Keep up the good work, hur ”otrendigt” det än må vara.

  10. P... skriver:

    Du är ingen dålig människa. Tycker bara det är skönt att det bekräftar min teori som jag tror på att ” alla människor är stjärnor i sina egna liv”. Man ojjar sig o nojjar sig om allt och kan tycka o tro att alla bryr sig, fast alla andra har också sina egna problem o bryr sig bara om sig själva, först. Alldeles självklart..Man ju sig själv närmast. Så.

    • Annika skriver:

      Haha, så sant. Även om just det här inlägget mest var ett skämt så tror jag helt klart att det ligger mycket i det du skriver.

Kommentera

