Färgen i filmen om ditt liv.

Ny krönika uppe nu – här.

En som inte handlar om vare sig ätstörningar eller skönhetsideal.

Utan om kärlek.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Färgen i filmen om ditt liv.

  1. M. skriver:

    Du överträffar ständigt dig själv, Annika. Jag har aldrig någonsin läst en krönikör som lyckas vara så varm och intelligent, vecka efter vecka. Jag känner igen mig i allt du skriver, och du formulerar det på ett sätt som får mig att tänka vidare. Den här fick mig att minnas. Både sådant jag saknar och sådant som gör ont att tänka på. Och jag blir så lycklig av att få KÄNNA NÅGOT. Så – Tack.

  2. Navigaren skriver:

    Livslånga intressen är verkligen starka påminnelser. Precis sådär kan man se tillbaka och minnas, fast ibland så har man dåliga minnen med intresset som plåster på såren.

  3. Weirdo skriver:

    Åh så himla fin krönika, den berörde mig verkligen. Det finns inget bättre än när någon på ett sånt ärligt sätt kan sätta fingret på saker som egentligen är rätt svåra att definiera. Jag blev s himla glad när jag läste den…av någon anledning.

    • Annika skriver:

      Underbart att du gillar den! Känns rätt sjukt att höra att det man skriver berör någon. Sjukt och fantastiskt. TACK.

  4. Maria skriver:

    Fantastiskt fin krönika! Den flödar av ömhet, inför minnen och kärlek och framtiden på ett sätt som gör mig alldeles lycklig.Tack för att du är du och för att du skriver som du gör. Jag kan inte tänka mig annat än att din roman kommer bli fantastisk. Fridens liljor, kärlek och respekt!

    • Annika skriver:

      Tusen tack, Maria! Jag blir så jävla glad. TACK. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kommer att tycka om romanen. Kärlek tillbaka till dig.

  5. Marina skriver:

    Fin marknadsföring du fick av din mamma i Expressen. Gullig som en liten docka, kan tänka mig det. Men jag fattar inte att hon lät dig jobba som modell och inte hjälpte dig med ätstörningarna.Jag är själv feminist och skulle aldrig ALDRIG uppmuntra min dotter till att bli modell- hon har ju hjärna- varför ge sig in i en sjuk branch som bara handlar om yta? Nej, uppmuntra barnen att använda hjärnan, inte till att bli dockor.

    • Annika skriver:

      Okej, har inte läst ännu. Min mamma har aldrig uppmuntrat mig att jobba som modell. Tvärtom. Däremot har hon respekterat de val jag gjort, även de mindre smarta. Och jag pratade inte med någon om mina problem med ätande och självkänsla. Som jag tidigare skrivit om så hade jag aldrig den sortens ätstörningar som syns eller gör väsen av sig. Jag var en väldigt distanserad tonåring. Jag pratade inte om den mobbning jag utsattes för, om självhat eller min sjuka kroppsuppfattning. Jag vet att min mamma önskar att hon kunnat finnas där mer, men jag tror inte att jag låtit henne. Det är en av anledningarna till att jag vill att unga människor ska prata, skriva, berätta om hur de mår. Inte som effektsökeri, men definitivt för att få uppmärksamhet. (Det som anses vara så fult.) För de MÅSTE uppmärksammas. VI kan inte fortsätta att tycka att duktiga flickor ska hålla käften, låsa in sig på sina rum och skära sig där det inte syns. Vi måste lyssna på dem, diskutera, finnas där. Och i framtiden får du gärna ta ut din irritation över min mamma någonannastans. Det här är inte hennes blogg. Jag skulle aldrig komma på tanken att kritisera din mamma, för jag har inte med er relation att göra. Men jag älskar min mamma över allt annat, med fel och brister, sådana som människor har. Vår relation är vår och angår inte dig.

  6. Pyra skriver:

    Helt fantastiskt, Annika! Blev alldeles tårögd. Underbart skrivet. ”En apa som liknar dig” är verkligen min favoritlåt ifrån Olle. Om jag skulle lyckas bli hälften så duktig som du på att skriva, så skulle jag vara väldigt stolt över mig själv! 😀 Du är lyxvarianten :)Kram

  7. Maria skriver:

    Annika. Du är så smart. Klok. Intelligent. Fyndig. Vältalig. Dessutom är du vacker. Hade du inte haft ett sådant gott hjärta hade jag nog varit avundsjuk på dig. Och tyckt illa om dig i smyg. Men det kan man inte för du verkar vara en så underbar människa. Du har fått en underbar chans att få lov att uttrycka dig och dela med dig av dina åsikter och du gör det så bra. Du är välförtjänt den platsen. Glöm aldrig det.

  8. sandra skriver:

    Otroligt fin krönika Annika!

  9. Weirdo skriver:

    Vad taskigt sagt…hade funnit det oerhört sårande om någon skulle säga så där om min mamma…Tycker inte att det är mycket begärt att din relation med dina föräldrar inte diskuteras i din blogg…Tycker inte att någon ska behöva försvara sina föräldrar…:o(

  10. Lovisa skriver:

    Vi är många som delar kärlek till Olle Ljungström och .Fin krönika!

  11. Lovisa skriver:

    Kärleken till morotskaka försvann där 🙂

  12. Cilla skriver:

    Åh helt fantastisk krönika. Älskade den verkligen, började tänka på en massa saker jag inte tänkt på på evigheter… Du är bara bäst.

  13. sofia skriver:

    Måste bara säga att du är himla snygg i den frisyren du har på bilden där!

    • Annika skriver:

      Tack söta! Och jag håller med. 😉 Men måste växa ut håret nu för en filmroll. Trist. Men sämre kan man ha det.

  14. björk skriver:

    Jag är kanske känslig, men i en alldeles rätt mottaglig stund för denna krönika. Å, gud. Måste sätta på Som du, nu, bara därför. tack för att du är så himla himla himla bra och fin.

  15. Ashley skriver:

    Gud vad fint skrivet, igen. Jag sparar faktiskt alla dina krönikor och ibland när jag inte kan somna, läser jag dem, dricker te och tänker på livet. Även jag som har engelska som första språket njuter av ditt sätt att använda språk och ord. Du är så bra på att sätta ord på känslor som många (jag) har svårt att uttrycka. Och du gör svenska språket ännu vackrare för mig, det gör du.Sluta aldrig att skriva. Du är underbar

Kommentera

