New Kid On The Block.

På tisdag, den 16:e juni, kan ni lyssna på mig i Brunchrapporten i P3.

Mellan kvart över tolv och tio i ett ska jag sitta med och prata om… mig själv. Och min roll i ”den framtida samhällsdebatten.”

Eller, sitta med och sitta med. Programledarna kommer att sitta i en studio i Göteborg, jag i en studio i Stockholm. Ensam.

Jag oroade mig en del över det här. Ja, med tanke på att mer än en teknisk apparat genom åren bestämt sig för att göra slut på sitt elände i samma sekund som jag kommit in i rummet.
Sen lyssnade jag på dagens program, som gästas av alldeles för unga och alldeles för inspirerande, allmänbildade och begåvade Axel Gordh Humlesjö. Då slutade jag noja över tekniken. Och insåg att det är mer relevant att jag oroar mig över det faktum att jag kommer att framstå som en fullständig idiot.

Jag har läskigt lite erfarenhet av att snacka i radio eller teve. Det finns, som så ofta när det kommer till skribenter, en rätt god anledning till varför jag tillbringar 90% av min vakna tid framför en dator. Jag behöver helt enkelt tid att tänka, tid att läsa på, tid att skriva och skriva om. När en text till slut är färdig – kan jag stå för vad jag tycker.

Å andra sidan så ger övning färdighet, och förhoppningsvis lär jag mig ett och annat om att prata i radio nu på tisdag. Kanske är jag då bättre rustad för mitt sommarprat i Hallå P3 om två veckor.


Här ovanför är min hittils enda radiopratarerfarenhet förevigad. Jag satt med som sidekick under några sändningar av studentradioprogrammet Veckans Pop. Vi hade möjligen två lyssnare: programledarens fru och dotter. Men jag skulle gissa att de vred ner volymen ganska omgående och läste Bamse istället.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till New Kid On The Block.

  1. Weirdo skriver:

    Det kommer att gå jätte bra, det är jag helt säker på. Kul grej önskar verkligen att jag kunde lyssna. Tyvärr är det lite dåligt på p3 på Nya Zeeland. Kul att vettiga debatter framförs i media!

    • Annika skriver:

      Åh, jag hoppas det! Man kan lyssna på nätet senare om man vill… om du skulle ha lust. Då kan du vittna efteråt om jag lät som en idiot eller inte! 🙂

  2. Cissi Wallin skriver:

    Darlin, det kommer gå så fint så. Tänk på att jag, som började som kalvig krönikör(inte att du är det, haha, absolut icke) nu programleder kanalens flaggskepp… So, you can do it. Tänk på att ta för dig bara, man tror lätt att man pratar FÖR mycket men det är praktiskt taget omöjligt i radiosammanhang.

    • Annika skriver:

      Vilket bra tips, TACK snälla Cissi! Usch, känner mig helt lost i såna här sammanhang… Och du, grattis återigen till jobbet! Så otroligt coolt så det finns inte. Grattis, grattis, grattis!

  3. Madelene skriver:

    Lite kluven inför detta. Inte p.g.a att jag tror att det kommer gå dåligt för dig, för det kommer det ju absolut inte göra. Utan för att höra din röst. Jag har ju redan din röst inne i mitt huvud när jag läser dina texter. Det är lite som när man läst en bok och målat upp en bild av karaktärerna och sedan ser filmer, det stämmer inte överens. Men sålänge du inte har all för mycket stockholmsdialekt så går det bra:)

    • Annika skriver:

      Hahaha, jag förstår precis. Såklart. Och det jobbiga är att jag väldigt sällan pratar stockholmska, alls – utom just i sådana här sammanhang. När jag blir nervös och liksom försöker låta representativ och seriös. Fan. Jag får hoppas att jag inte gör bort mig så mycket att du vill sluta läsa det jag skriver!

    • Annika skriver:

      Om du vill höra ett jävligt roligt exempel på det här fenomenet – min stockholmska i radiosammanhang – kan du lyssna på en gammal skolproduktion där jag är ”speaker”, här: http://tinyurl.com/mjq3bhDen är ganska kul dessutom 🙂

  4. Weirdo skriver:

    Prata Norrlandska!!! Det ar sa himla gulligt med folk pa tv och radio som pratar Norrlandska! Speciellt som de pratar i Pitea…det ar verkligen den sotaste Norrlands dialekten. Om du trycker pa fel knappar sag bara…ja du vet ja ar inte sa van med sana har ”moderniteter”

    • Annika skriver:

      Men I WISH! Jag är ju faktiskt född i Piteå och bodde där när jag var liten, men är HELT värdelös på att härma dialekter. Det blir bara som det blir. Till exempel om jag ska härma någon som jag inte gillar så pratar jag alltid värmländska när jag imiterar dem. Utan att alls höra det själv – och jag gillar ju värmländska! Har ingen aning om vad min röst sysslar med.

  5. Talagnes skriver:

    jag har skrivit ett inlägg om vilka bloggar som jag läser där din ligger under kategorin ”Dem jag inte vill leva utan ;)” … Jag längtar tills radioprogrammet sänds!

  6. Madelene skriver:

    Länken funkar inte. Och att jag skulle sluta läsa dina texter finns inte på världskartan. Prata om någon du inte gillar då så vi får höra lite värmländska i alla fall:) Eller väst- eller östgötska, det är också väldigt roliga dialekter.

  7. Filippa skriver:

    det finns på nätet sedan?Bjud på dig själv, det finns inget tråkigare än folk i radio som är stela!

  8. Weirdo skriver:

    Undrar just som du ska vara ensam i stockholm i en studio…och de andra i Göteborg…betyder det att du måste kunna en massa grejer om radio…eller pratar du och någon gör allt tekniskt?haha Värmländska, jag tror inte att jag vet hur det låter faktiskt…kan tänka mig att det inte låter som Norrländska dock. Så du är född i Piteå, det är ett rätt bra ställe…om jag bodde hemma i Sverige skulle jag nog Bott i Luleå eller Rosvik…som jag tror inte är så långt från Piteå. Jag får näsblod när jag vistas söder om Skellefteå för länge. :o)Jag såg en jätte gammal intervju med Meryl Streep för ett tag sedan…hon kan jätte många dialekter…låter helt sjukt att samma människa kan prata olika dialekter så bra….själv nöjer jag mig med flytande norrländska, och kiwi engelska! :o)

  9. Weirdo skriver:

    Undrar just som du ska vara ensam i stockholm i en studio…och de andra i Göteborg…betyder det att du måste kunna en massa grejer om radio…eller pratar du och någon gör allt tekniskt?haha Värmländska, jag tror inte att jag vet hur det låter faktiskt…kan tänka mig att det inte låter som Norrländska dock. Så du är född i Piteå, det är ett rätt bra ställe…om jag bodde hemma i Sverige skulle jag nog Bott i Luleå eller Rosvik…som jag tror inte är så långt från Piteå. Jag får näsblod när jag vistas söder om Skellefteå för länge. :o)Jag såg en jätte gammal intervju med Meryl Streep för ett tag sedan…hon kan jätte många dialekter…låter helt sjukt att samma människa kan prata olika dialekter så bra….själv nöjer jag mig med flytande norrländska, och kiwi engelska! :o)

Kommentera

