Gott och blandat.

Nu har jag gjort en liten länklista över mina krönikor.
Ganska konstigt att jag inte kommit på den idén tidigare.
Ni hittar den i högerspalten, under den rosa rutan med länkarna till de andra Sofis mode-bloggarna. Och längre ner i inlägget.

Det är inte alla krönikor jag skrivit, men många (och tyvärr inte i någon kronologisk ordning alls). En del har inte lagts upp på Sofis modes sajt – efter vad jag förstått hanns det helt enkelt inte med ett tag, och det går inte att komma i kapp.

Förhoppningsvis läggs de upp så småningom. Å andra sidan känns de väldigt inaktuella nu. Kanske lägger jag upp dem själv i framtiden.

I alla fall! Om ni har tråkigt kan ni klicka runt i den. De är publicerade i Sofis mode, Aftonbladet, Metro och Norrköpings Tidningar. Vissa krönikor är snart ett år gamla, andra är nya. Somliga är bra, andra väldigt bra (min åsikt), andra riktigt kassa. Man kan inte alltid vara på topp, men jag har brytt mig om allt jag skrivit om. Varenda vecka.
Det är jag stolt över.

När jag länkade dem var det pinsamt lätt att se mönster. Det blir mycket ätstörningar, mycket ideal. Mycket feminism. En hel del vänskap, en hel del familj. Populärkultur. Kärlek. En jävla massa känslor.

Gott så.

Mina krönikor. Inte alla, men många.


(Listan finner ni även i högerspalten)

 

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Gott och blandat.

  1. Carina skriver:

    Jag gillar verkligen din blogg, tack för att du skriver som du gör…

  2. Elinor skriver:

    Åh Annika, vilka många fina! De flesta har jag redan läst men dom från metro hade jag inte sett. Så jävkla bra!

  3. Elinor skriver:

    oj jävkla, haha en blandning mellan jäkla och jävla kanske :}

  4. M skriver:

    Mh, fantastiskt; lördagsläsning!

  5. Marlene skriver:

    Ska jag streckläsa någon kväll, och njuuuta.

  6. Angela skriver:

    dina texter är inte alltid bra, givetvis. det är sällan som någon ständigt kan publicera läsvärda, fina texter. men du vet, jag hoppas du alltid kommer ihåg att det är imponerande att du håller deadlines. att du skriver, överhuvudtaget. trots att det inte alltid blir ”bäst”. att i alla fall få ner några ord och kunna lämna in dem i tid – det är en seger i sig. ett bevis på att man är bra. jävligt bra. i applaud you.

    • Annika skriver:

      En apa skulle kunna lämna in en text i tid till deadline om innehållet kvittar, så jag håller verkligen inte med dig. Jag tänker fortsätta tro att mina texter alltid är läsvärda. Annars är det lika bra att ge upp och börja jobba med något annat. Men alla har ju som bekant olika smak.

  7. Angela skriver:

    nå, menade nu inte att dina övriga texter inte är läsvärda övh, men de måhända inte vara såpass bra som de gånger du verkligen brinner för ämnet ifråga. och det ÄR begåvat att få fram text till en deadline, många ger bara upp och får panik. men om du nu ska sitta där och låta nervärderande, som om det är blasé att kunna skriva övh, så skitsamma Annika. jag försökte göra en poäng – att det alltid är bättre att skriva n å g o n t i n g än ingenting alls. det är nämligen en tanke som får många unga skribenter att orka övh. men visst, skitsamma.

    • Annika skriver:

      Måste fråga vad övh betyder? Av nyfikenhet.Okej, jag missuppfattade kanske din kommentar något. Eller överreagerade, kanske. Jag kan inte bedöma det just nu. Jag är under en helt förjävlig press idag och gör mitt bästa för att inte skälla ut mina nära och kära konstant. Men jag håller fast vid att JAG inte ser det som att det är bättre att skriva någonting än ingenting alls. Eller, jo, för att behålla jobbet. Men att hålla deadlines är ju en förutsättning för att vi ska kunna ha en fungerande press (och radio och tv också, naturligtvis), så jag har aldrig ens reflekterat över det. För mig handlar det om att skriva något som betyder något, som antingen berör, väcker tankar eller underhåller. Jag uppfattade din kommentar som något i stil med ”okej, du har fula kläder ibland, men det är ju begåvat att åtminstone kunna ta på sig kläder så att man slipper gå naken”. Men som sagt: jag kan inte bedöma någonting alls just nu eftersom jag knappt kan andas, och borde således inte svara på några kommentarer överhuvudtaget.

  8. björk skriver:

    Å-ååh, du är så fantastisk!Tack för att du så osvikligt står på vår sida, för att du inte håller det till din blogg utan dessutom skriver krönikor åt alla att läsa, som är så himla fina och så himla viktiga och alldeles för sällsynta. Åh. Nu ska jag peppläsa lite. Annikahurra och kram

  9. Michaela skriver:

    Mer än något annat har du det där lilla extra, om en så utnött fras är beskrivning i närheten av nog.I mitt tycke handlar det inte om deadlines eller knappt ens utförande, utan innehållet är det viktiga. Och det är innehållet du lyckas fantastiskt med (utan att försumma övriga punkter, bör tilläggas).Du skriver intressant på ett unikt vis, djupt utan att vara provokativ. Du väcker känslor, men snarare av nostalgi och melankoli än raseri eller avund. Du får en att tänka, på ett intensivt men mjukt sätt. Fängslande skriverier, grattis till mening som består. Och tack för detsamma.

  10. Evelina K-S skriver:

    Tycker verkligen inte att du överreagerade på Angelas kommentar. Hon skriver ju som att det positiva med ditt skrivande är att du lämnar in texter över huvud taget, som om inte innehållet är det viktiga! Jag tar illa upp i dina vägnar för du är den överlägset bästa och mest angelägna skribent och krönikör jag vet. Jag har aldrig läst någon krönika av dig som inte berört mig. Hoppas att du kan ta åt dig av det och inte bry dig om alla som är elaka mot dig av noll anledning, eller tanklösa som Angela. Hon borde fatta att om man som du lägger sitt liv i sitt skrivande blir man ju förolämpad av att få höra att det bra är att man alls skriver en text i tid. Suck! Stå på dig, du är bäst och viktigast!

  11. Angela skriver:

    Övh är bara en förkortning för ”överhuvudtaget”, mitt nätspråk blir ständigt mer och mer havrerat. Vad gäller din reaktion så är det väl inte märkligt att du som skribent valde att tolka den som negativ, eftersom jag påtalade att alla texter man publicerar faktiskt inte är genialiska och att det också måste få vara okej. Att ändå vara orden trogen och härda ut de gånger man lämnar in något som man inte är helt nöjd med – det är annan stark sida som behövs hos en skribent. Och du, Evelina. Jag var verkligen inte tanklös i mitt kommenterande, det var ett beröm som riktade sig till Annikas produktivitet, till skillnad från allt beröm hon annars får för sin förmåga att beröra. Jag skriver själv efter tidsgränser och vet att det krävs mycket för att få in sina texter ibland – vissa perioder går det trögt, och jag kommenterade bara att det är fint att hon alltid kommer genom de tillfällen då kanske hon känner att det går trögt i skrivandet. Så du kan lägga ner din försvarande attityd nu, vi är inte alla ute efter att bråka.

Kommentera

