Skit ska skit ha. Men inte jag.

Vad vi än gör. Allt måste ständigt vägas, för och emot, är det värt det?

Den här bloggen har fått sin beskärda del av skit. Elaka, hatiska mail, kommentarer och inlägg på andra bloggar. Alltid samma sak: vilken värdelös människa jag är, vilken hycklare, vilken obegåvad kändisunge.

Kanske har det svalnat av något. Kanske har jag bara vant mig. Jag ser det i alla fall inte lika mycket längre.

I onsdags blev jag ombedd att skriva en blogg i några dagar om mordet på femtonåriga Therese Johansson Rojo.
Jag accepterade.

Syftet med bloggen är att fånga upp reaktioner från alla dem som inte kände Therese, men som ändå berörts av hennes öde. Det har vi lyckats med. Många har behövt skriva av sig och hos oss hittat en plats att göra det – en plats som har ett publicistiskt ansvar och modereras, och där man alltså slipper läsa kommentarer där de två misstänkta sextonåringarna hängs ut med namn och bild.

Och skiten, den kommer. Jävlar vad den kommer. Jag väger konstant för och emot och tvivlar nästan lika ofta som jag tror att jag gjort rätt. Det känns som att jag förstör genom att vara den jag är, eftersom fokus för många flyttas från det ohyggliga som hänt Therese Johansson Rojo till att hata mig. Som att jag står i vägen.

Så känner jag aldrig med min egen blogg. Tur att LLFU-bloggen är tillfällig, medan min egen är här för att stanna. Oavsett mängd skit. För här går skiten inte ut över någon annan än mig.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

45 kommentarer till Skit ska skit ha. Men inte jag.

  1. periferin skriver:

    Är det du på fotona? Herregud så vacker du är!

  2. Julia skriver:

    Jag tycker att bloggen är en fin idé. Jag förstår inte hur folk orkar kasta skit på DIG för den. Så totalt onödigt.

  3. K skriver:

    Vad sorgligt det är med elaka människor. Obegripligt! Jag säger bara keep writing och skaka av dig allt elkat om du kan. Må väl!

  4. portolanseglaren skriver:

    -Det är inte klokt när antipatier riktas mot dig som person. Men är det inte lätt att skaka av sig dem, med tanke på att du är professionell och inte drivs av antipatier själv. Det hoppas jag i varje fall.

    • Annika skriver:

      Nej, det är inte alltid lätt när kvantiteterna blir för stora. Och jag är ju först och främst människa. Jag tycker aldrig att det är oprofessionellt av en person att bli ledsen eller ta illa upp.

  5. M skriver:

    Tack för att du finns. Med dina ord gör du världen lite vackrare. http://opq.blogg.se

  6. Stefan Person skriver:

    Hej Annika, jag har läst på flashback forum i samband med Therese fallet. Jag är själv inte medlem men jag har sett medlemmarnas minst sagt hårda kritik mot dig:https://www.flashback.info/showpost.php?p=17166027&postcount=4631https://www.flashback.info/showpost.php?p=17164405&postcount=4517De är exempel på två stycken inlägg som är mycket kritiska mot dig, i fall du inte försvarar dig nu så är jag beredd att hålla med forums människorna på flashback forum. Hur ställer du dig till de här eller tar du den enkla vägen och raderar min kommentar?

    • Annika skriver:

      Snälla du, om jag satt och läste skit om mig själv på nätet skulle jag aldrig ha tid att göra annat. Det finns väldigt mycket jag vill ägna min tid åt, och Flashback-trådar är verkligen inte en av dessa saker. Jag tänker absolut inte klicka på dina länkar. Du får gärna hålla med om vad de nu skriver om mig. Jag vet hur det egentligen ligger till, och jag har ingen som helst skyldighet att försvara mig mot lögner, spekulationer och annat trams.

  7. Pelle skriver:

    Jag är polis sedan ca 15 år men har ännu inte blivit alltför cynisk och bitter. Två saker som till minne av-kampanjen bör ha med sig:1) Samhället och rättväsendet måste börja värna om brottsoffer och anhöriga, och inte som nu-tycka synd om gärningsmännen. 2) Hårdare/längre straff, men det kommer inte avskräcka, utan det handlar endast om att skydda vanliga människor!!!

  8. Weirdo skriver:

    Vissa människor styrs av elakhet och avundsjuka är det inte dig så är det någon annan de skriver om. Det är ingen idé att försöka förstå varför de tycker helt enkelt om att såra och förnedra folk. Det är alltid några få som håller facklan och springer i täten i en häxjakt och ofta en hel drös som springer efter. Inga fina personlighets drag. Kanske behövde de fler kramar av sina föräldrar vem vet.När folk kritiserar tänk för dig själv ”Låt den utan synd, kasta den första stenen” Folk är så snabba att peka ut dina fel, att de glömmer hur elaka de är.

  9. Sanna skriver:

    Pelle: som jag förstår det handlar det inte om att tycka synd om gärningsmännen utan om att försöka förstå vad det är som har hänt och varför. Förstår vi inte varför kan vi heller inte förebygga, eller hur? Det blir inte bättre av att media hänger ut och dömer människor som gjort sig skyldiga till hemska saker. Dömandet sköter domstolen. Det borde väl du som polis veta…

  10. Emma skriver:

    Annika,att folk ser din LLFU-blogg som något negativt och hävdar att du utnyttjar situationen är bara löjligt. Ditt engagemang i ätstörningarna och nu Stureby-mordet är otroligt mycket värt. För mig och många fler. Att du orkar engagera dig och sätter ord på det vi andra inte orkar uttrycka hjälper otroligt mycket. Så tack finaste Annika, och snälla ta ingen skit från de människorna som inte ser värdet i det du gör.

  11. Kattis skriver:

    Jantelagen styr Sverige med järnhand: man ska aldrig tro att man är något, att man betyder något, att det man säger är viktigt… Vi ska alla vara beiga o falla in i leden, gör vi inte det så ska vi straffas, med kommentarer, blickar, handlingar. Visst är det sorgligt?Du är vacker, smart, framgångsrik o då tycker en del att man har rätt att kasta skit, svensk avundsjuka… Det jag mest betonar för mina barn varje dag: du är unik, du är perfekt som du är, du duger, du är älskad… Låt inget stå i din väg men gör heller ingen annan illa… Din blogg är bra, du berör genom dina ord… Ha en underbar dag, en förträflig helg och ett ännu underbarare liv!Kattis

  12. Anna skriver:

    Varje gang jag laser kritik riktad mot dig i andra forum tar jag av nagon anledning det personligt och vill forsvara fastan jag inte egentligen inte kanner dig. Jag har last din blogg ganska lange nu (borjade nar du hade den dar modebloggen med hanna, sofie och nagon annan) och det var bara nyligen jag fattade vems dotter du ar. Kanns faktiskt helt ovasentligt och onskar folk kunde se dig for den du ar istallet. Annika, du ager. 🙂

  13. Puppe skriver:

    Faaaan va du är bra!Har inte läst denna bloggen innan då jag i min enfald trodde det var mode och kläder, men satan i gatan va du berör.Respekt!

    • Annika skriver:

      Oj! TACK. Ja, jag vet. Det är inte konstigt att man tror att den handlar om mode, verkligen inte. Men det är lite synd att den ligger under modekategorin, eftersom den innehåller ungefär 0% mode (om än, ibland, bilder där kläder ingår). Jag är glad att du hittade hit ändå, och att du tycker om det du läser.

  14. Anna skriver:

    Jag har alltid varit glad för att jag har en ganska liten blogg, för jag vet att elaka kommentarer förljer obligatoriskt om man blir stor. Jag skulle inte klara det.Jag skulle nog stänga av kommentarsfunktionen då. Men om du inte får det, för att du får betalt för det du skriver, så måste man samtidiga i frågasätta dina chefers inställning. De anser säkert att det drar till sig fler om ”fler” får tillfälle att spy hat. Och då har de helt enkelt offrat dig och ditt välmående. Är ett sätt att se det på, säger inte att det är det enda.

    • Annika skriver:

      Jag skulle aldrig stänga av kommentarsfunktionen på min egen blogg, eftersom responsen är otroligt viktig för mig. Att få höra vad mina läsare tycker, tänker och känner är den absolut största behållningen med bloggen. På LLFU-bloggen är kommentarerna hela poängen – att folk ska få skriva av sig om vad de känner och tänker. Men jag kan hålla med dig om att det går att ifrågasätta tanken med bloggen. Jag litar på mina chefer, men i slutändan är man ju den enda som verkligen ser efter sig själv.

  15. Anna skriver:

    ..i samtliga fall…försökte jag skriva.

  16. Vb skriver:

    Skäms lite, för som Puppe *pekar uppåt* trodde jag också för en stund att du var en av lollorna som bara har kläder och fejs i skallen.Annika, du har fejsat en sanning; döm inte hunden efter håret.Du är dessutom brunett.Ditt största aber är nog att du är dotter till Liza Marklund, som i egenskap av att ha skrivit flera böcker som uppmärksammar samhällsproblemet med mäns våld mot kvinnor och fått en hel del obefogad kritik för att folk inte kan se grundproblemet attackerar budbäraren.Att inte kunna skilja på person och sakfrågor är den gemensamma nämnaren.Du gör skillnad Annika, som din mamma.Du hanterar den denna tragedi varsamt och hedersvärt.Tack.

    • Annika skriver:

      Du har verkligen ingenting att skämmas för. Det är förmodligen många som tänker så. Det är lite synd, tycker jag naturligtvis, eftersom jag (förhoppningsvis) har väldigt mycket mer att ge. (Och så skriver jag ju överhuvudtaget inte om mode.)Jag har mycket att tacka min mamma för. Inte som yrkesperson – vad folk än tror så har hon inte haft något att göra med de jobb jag fått – men som människa. Hon är en väldigt engagerad person och har fått mig att våga tro på att det är värt att kämpa för förändring.Tusen tack för dina ord. De värmer.

  17. Rockyboy skriver:

    Jag tycker att du är både vacker och med poäng, speciellt tyckte jag om din artikel där du skrev om vad för slags person Skugge kommit att bli…Rock on!

  18. X skriver:

    Alla som har nåt kommer alltid att vara ett HOT för dom flesta. Förminska dig inte, känn inget krav att ”bevisa dig”. Du är grym – punkt slut. Titta på stora stjärnor som blivit legendariska (Madonna mfl.) dom blir alltid HATADE i omgångar innan dom blir legender. Det krävs nåt visst att orka ändå, att inte knäckas.Låt inte dom jävlarna ta dig!

  19. Marie skriver:

    Jag tycker fantastiskt mycket om denna blogg och du inspirerar mig ständigt. Inte minst genom att du skiter i skiten som folk så gärna slänger i din riktning. Cred till dig!Men… Möjligen något över-cynisk tänker jag att Aftonbladets huvudsakliga mål alltid är att tjäna pengar. Therese-bloggen framstår i enlighet med detta som ett sätt att 1. locka läsare och 2. få gratis goodwill. Såklart inte från ditt håll, jag är övertygad om att DU har ett gott motiv. Men inte alls övertygad om att dem som sa till dig att starta bloggen har det… Ja, minnes-sidan framstår tyvärr helt enkelt som ett smart försök av ett vinstdrivande företag att profitera på människors sorg. Ännu mer så eftersom det redan fanns flera minnesbloggar där ute som redan fungerade som forum för sorgen. Jag tycker fantastiskt mycket om din blogg och du inspirerar mig ständigt. Inte minst genom att du skiter i skiten som folk så gärna slänger i din riktning. Cred till dig!Men… Möjligen något över-cynisk tänker jag att Aftonbladets huvudsakliga mål alltid är att tjäna pengar. Therese-bloggen framstår i enlighet med detta enbart som ett sätt att 1. locka läsare och 2. få gratis goodwill. Såklart inte från ditt håll, jag är övertygad om att DU bryr dig. Men inte alls övertygad om att dem som sa till dig att starta bloggen gör det… Ja, minnes-sidan framstår tyvärr helt enkelt som ett smart försök av ett vinstdrivande företag att profitera på människors sorg. Ännu mer så eftersom det redan fanns flera minnesbloggar där ute som redan fungerade som forum för sorgen. Kanske är det därför du får denna vredesreaktion? Vi läsare är helt enkelt för cyniska, kan inte tro på att enda anledningen bakom initiativet är att Aftonbladet helt enkelt är godhjärtade. I stället känner vi oss lurade, och då vänds ledsenheten till en himla massa ilska. Som du tyvärr står i skottgluggen för.Mycket möjligt att jag har fel när jag generaliserar, men detta är i alla fall anledningen till att Therese-bloggen väcker lite obehag hos mig.KRAM till dig och tack för en otroligt pricksäker krönika om vuxenlivet!

  20. Marie skriver:

    oj då, den där kommentaren blev visst lite upprepande i sitt innehåll, sorry! 🙂

  21. agnes skriver:

    Jag förstår inte. du verkar ju som en helt fantastisk vacker och snäll person! ta inte åt dig av vad andra säger bara för att de inte har något eget liv att ta ställning till! 🙂

  22. agnes skriver:

    frästen har jag läst nästan alla dina krönikor och du är bäst!

  23. Christoffer Asd skriver:

    Oh my.Om det är något jag vet av erfarenhet, så är det att kritisera är bland det lättaste du kan göra. Alla människor kan i princip komma fram med 100 anledningar till att ogilla något. En persons tankar, åsikter och uttryckssätt är inget undantag.Men dock kan jag väl ställa följande fråga isåfall: Det är väl inte för dem personerna som du väljer att skriva?Och det var väl inte för dem, som du antog ansvaret för att ihandata bloggen om Therese?Man brukar säga att all kritik är bra kritik. Men det finns faktiskt en del som helt enkelt är så jävla ignorant så det ska ignoreras.Sedan som du skrev ovan:”vilken obegåvad kändisunge.”Jag har ingen aning om vem du är. Och inte heller har jag något intresse av att ta reda på din bakgrund. Så länge som dina åsikter är dina egna så är det allt som jag som läsare har ett intresse av.Trots allt, är det inte det som vi är intresserade av, och det som är anledningen till att vi läser en blogg överhuvudtaget?Om man som person vill läsa artiklar utan någon som helst personlig involvering, skulle jag kunna rekommendera att läsa aftonbladets startsida.Men dem som kommenterar har i vilket fall läst det som du har skrivit. Och det kommer oavsett om dem vill eller inte, att sätta ett spår i deras minne och påverka deras tankegångar. Mer än så är svårt att begära. Oavsett responsen.Fortsätt skriva exakt vad du tycker, och i precis den mån du vill.För det är trots allt det som är viktigt, och det som kommer att nå flest människor.

  24. Sara skriver:

    HM, Stackars Annika. Minnesbloggen känns lite hycklande, med tanke på att det är Aftonbladet som ligger bakom den. Det är inte ditt fel; du gör bara ditt jobb. Men… det är klart du står som representant för vad AB gör och därför får ta emot skit som inte egentligen är riktad mot DIG. Så ta inte åt dig personligen- du är målvakten helt enkelt och det skulle kunna ha varit vem som helst annars. Nu vet jag inte hur ”elaka” kommentarerna är, men jag tycker också att det är smaklöst av AB att öppna en minnesblogg- det luktar verkligen vinstintresse om det. I synnerhet när det redan finns minnesbloggAR öppnade av offrets vänner, vilket är mycket relevantare. Att AB konkurrerar med dessa känns helt fel.Och dessa har jag för övrigt besökt. Och blivit chockad av vissa kommentarer där bl.a. en av flickorna blivit beskylld för att vara i maskopi med de anklagade (i kommentarsfältet)!!!!!! Det om något är väl mycket, mycket värre än de kommentarer du eventuellt kan ha fått kan jag tänka mig.Problemet med skriven text är att man aldrig är säker på att ens intentioner når fram så för säkerhets skull vill jag säga att jag tycker att det är smaklöst att lämna elaka kommentarer på en minnesblogg, oavsett vad man tycker om den. Jag som t.ex. tycker det känns fel av AB att öppna en sådan blogg väljer helt enkelt att inte besöka den. Enkelt. Men återigen; det har absolut inte med DIG Annika att göra. Tvärtom. Tycker det är synd bara att du får ta emot skit som inte har med dig personligen att göra. Så bli inte paranoid för guds skull. OK, du är Lisa Marklunds dotter- so what? Så vitt jag förstår är inte detta något negativt? Hon är en av de mest omtyckta krönikörerna och deckarförfattare i landet! Om något så borde det väl ha en positiv återspegling på dig? Det enda negativa jag någonsin hört om din mor är att hon ljugit om Mia, men syftet var gott i det fallet- föra upp kvinnomisshandel på den politiska agendan vilket hon lyckades med med bravur (till många misshandlade kvinnors stora lättnad för de fick lättare hjälp efter detta). Vem hade inte avrättat Hitler om de kunnat? Allvarligt. Ibland helgar målet medlen.Nog om detta. Vad jag egentligen ville säga var att du är fin och angelägen: du gör något för unga kvinnor och tjejer som betyder något. Du gör skillnad. Det är jag övertygad om. Hade jag varit yngre hade jag funnit tröst i dig (tillhör generationen som tröstade mig med Fittstim:).Så ta inte åt dig av kritik som inte har med dig att göra. AB-bloggen är ett exempel på kritik som du verkligen inte behöver ta personligt, däremot kan det vara värt att fråga initiativtagaren om lämpligheten med denna nâr det faktiskt finns minnesbloggar skrivna av offrets vänner…. Men du, fina Annika, fortsätt skriva om det som berör. Du har en generation som kommer att vara dig tacksam, det är jag övertygad om. Och att några miserabla losers är avundsjuka är väl som en spottloska i have jämfört med de som följer dig och älskar det du skriver?Många systerliga kramar till dig! / Sara

    • Annika skriver:

      Hej Sara!Jag kan förstå att LLFU-bloggen uppfattas som hycklande, men jag håller förstås själv inte med (då hade jag vägrat att driva den, oavsett vad mina chefer sagt). Det ligger inga annonser på bloggen och hela syftet är att låta människor som berörts av det som hänt Therese skriva av sig och diskutera sina tankar och känslor med andra. Det Aftonbladet kan bidra med som inte de andra minnesbloggarna kan är att vi har tid att moderera alla kommentarer, vilket gör att det blir ett fredat rum. Hos oss hängs inte de misstänkta tonåringarna ut med namn och bild (jag nekar ungefär hundra sådana kommentarer om dagen) och det förekommer inga dödshot eller andra vidrigheter. Det tycker jag är positivt. Vi har talat med Thereses familj och vänner och de är alla positiva till bloggen, det är det viktigaste för mig.Jag uttalar mig helst inte om drevet mot min mamma, men jag håller naturligtvis inte alls med om det du skriver. Att hon inte ljugit är egentligen irrelevant, väldigt mycket skada är redan skedd, framför allt för de inblandade familjerna men också för min familj.Haha, jaa, jag tillhör ju själv generationen som hade Fittstim som Bibel! Tack för dina fina ord!Kramar,Annika

  25. GibberishCat skriver:

    Jag har så svårt att förstå. VARFÖR vill man ta sig tid och sitta och läsa en hel blogg om man nu känner sånt hat och ointresse för bloggaren. Det kan ju bara var riktigt bittra personer som har ett så tråkigt liv att de måste försöka trycka ner andra för att inte gå under. De vet att de inte har någonting att leva för och kan därmed inte tillåta andra att ha det heller. Men jag kan verkligen känna att det mest är synd om dessa personer. Skulle verkligen inte vilja vara en person som klagar och är missnöjd med allt. De är ju SÅ sjukligt tråkiga! Jag för min del kan erkänna att jag blir löjligt glad varje gång jag ser att du gjort ett nytt inlägg. Jag gillar mycket av det du skriver och jag känner ofta igen mig själv i dig. Du är en oerhört inspirerande person. Inte bara för mig utan för flertalet av dina läsare och det gäller även alla dom som skriver negativa och bittra kommentarer! ROCK ON!

    • Annika skriver:

      Åh, vad glad jag blir! Ja, det är svårt att inte tycka synd om dem som gör det till ett heltidsjobb att sitta hemma vid datorn och hata mig. Jag gör mitt bästa och har inga som helst onda avsikter med något jag skriver eller gör. Men det gäller att inte fokusera på de elaka mailen, blogginläggen, forumtrådarna och kommentarerna, utan istället vara glad och tacksam över den underbara respons jag också får! TACK!

  26. Tiia skriver:

    Annika!Jag tycker LLFU-bloggen är superbra =)STÅ PÅ DIG!

    • Annika skriver:

      Tack snälla du. Jag gör ju inte mycket själv, sitter mest och modererar kommentarer, men jag tror att många känner att det är skönt att få skriva av sig – utan att behöva läsa vidriga kommentarer där de misstänkta tonåringarna hängs ut eller önskas livet ur.

  27. Annie skriver:

    Hejsan. Jag ville bara säga att det du gör om therese och allt annat är beundransvärt. Du inspirerar. Tack 🙂

  28. Nilsson skriver:

    Jag tycker också att LLFU-bloggen är ett bra initiativ, just eftersom den modereras, men ändå… bloggen är tillfällig medan sorgen för de som kände flickan är ändlös. Hursomhelst, ta inte åt dig av de elaka kommentarerna, vare sig på LLFU-bloggen eller på denna. Du är bra och du behövs på ”Sofis mode” för att balansera upp allt ytligt skit.

  29. sandra skriver:

    Forstod efter ett tag att du ar L M:s dotter, men det var nog mer for att jag funderade over vilken talang som skriver, alskar dina reflektioner, kommer alltid att finnas manniskor som trycker ner andra, tyvarr, men det ar ju dem som mar daligt, ta ingen skit, jag gillar att fa ta del av dina tankegangar 🙂 , du ar en forebild.

  30. Tomas skriver:

    Hej Annika. Jag tycker att du är skitbra, och jag tror att mycket av skiten du får ta beror på avundsjuka – men i just det här fallet så tycker jag att… tja, gå in på LLFU-bloggen och titta på den med fräscha ögon… Vad man ser är en bild på en stylad journalist lika stor, och ännu mer i blickfånget än, personen som sörjs. Skulle du vilja ha Ronnie Sandahl på din gravsten? Extremt exempel, men ändå. Det sticker i ögonen att en journalist har mage att profilera sig på det sättet. ”Annika Marklund presenterar… Den senaste mördade flickan.” Men jag är säker på att du inte tänkte på det så. Och jag vet ingen som är lika bra som dig på att skildra unga tjejers tryckta situation i dagens samhälle. Det är ju ditt trademark. Jag säger bara att… tja, att just sorg kanske är det känsligaste som finns. Hoppas du tar det här som konstruktiv kritik, och hoppas aldrig skiten aldrig kommer åt dig och får dig att tänka att det inte är värt det. Krya på dig!/T

    • Annika skriver:

      Jag har inte bestämt hur bloggen skulle se ut. Jag hade gjort allt helt annorlunda. Men jag är sommarvikarie och har överhuvudtaget ingen talan. Jag har självklart tänkt i dina banor men eftersom jag inte haft något val har jag valt att göra det bästa av situationen. Och med tanke på att jag jobbade femton timmar om dygnet förra veckan och drog på mig dubbelsidig lunginflammation på köpet lär jag knappast göra om detta, någonsin.Ärligt talat: jag vill inte profilera mig. Jag vill göra skillnad (inte med LLFU-bloggen, den är bara ett jobb), och för att skapa förtroende måste jag vara en riktig människa, inte en pseudonym. Tro mig, jag önskar att jag slapp. Jag hatar folk som stirrar och jag är rädd för alla hot jag får. Men men. Jag har väldigt hög feber nu och vet inte vad jag skriver.Tack, ska försöka krya på mig. Det här är inte roligt.

Kommentera

