Ask me, ask me, ask me.

Hörrni. Jag ligger ju mest bara här i sängen och feberdegar. Så vad sägs om att köra en ny frågestund?

Många av er som mailar frågor till mig undrar över ungefär samma saker, så det känns som en bra idé att samla ihop några av era funderingar i ett och samma inlägg. Göra två flugor på smällen och så vidare.

Så: fråga på! Jag svarar på nästan allt. (Utom sådant som är alltför privat eller alltför oförskämt. Ni är smarta, ni vet var gränsen går.)

Cause if it’s not love, then it’s the bomb that will bring us together.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

61 kommentarer till Ask me, ask me, ask me.

  1. Sara skriver:

    Hej. Jag har länge varit kär i en bög och han är ingen bra vän heller. Har haft en lååång paus med den ”vänskapen” nu. Nu har han börjat höra av sig igen och försöker på sitt sätt visa uppskattning. Samtidigt har jag just avslutat en kort relation med ett one-night-stand. Jag mår egentligen bra, väl, men just nu är jag så otroligt ledsen. Trött. Jag försöker att inte komma nära min bögkompis igen och jag håller ett strängt avstånd. Spanar efter nya killar. Men detta är en sådan liten stad och det känns hopplöst. Jag vill vara nöjd med vad jag har och med det jag själv är, och jag intalar mig stenhårt att jag ÄR det också. Men ibland, speciellt när jag har pms, brister det. Midsommar nalkas och jag har inget att göra. Känner inte egentligen någon direkt press på att ha någon fest att gå till eller så, men mina vänner är helt desperata. Helst skulle jag vara ensam och titta på TV. Jag vet att alla måste bli bortvalda nån gång, men att bli det av den man trodde var ens bästa vän + av ens tillfälliga lilla lek, det svider. Har du några tips? Förlåt, måste bara skriva av mig. Känns som om du skulle kunna bry dig.

    • Annika skriver:

      Fina Sara.Vilken jävla skitsituation du hamnat i. Det är ju väldigt svårt att ha några tips att ge – visst har jag själv känt på liknande sätt, men jag har aldrig hittat någon lösning på problemen. De har liksom löst sig själva. Tiden har gått och omständigheterna förändrats… Och jag förstår att det inte är det du vill höra. Att det löser sig med tiden. Fy vilket värdelöst svar.Men. Sara. Jag blir lite orolig för dig. Du ska inte behöva känna dig såhär ledsen och trött. Jag önskar verkligen att du ville gå och prata med någon som kan kolla om du kanske borde… käka piller eller gå i regelbundna samtal eller så. För om du håller på att glida in i en depression måste du få hjälp. Så är det bara. Och du. Skit i din ”kompis”. Om han inte ens är någon bra vän förtjänar han inte ditt sällskap.Kram.

  2. Evelina K-S skriver:

    Men åååh… finns massor jag tänkt på att jag måste fråga men nu när jag har chansen har jag liksom glömt allt! Okej, jag frågar allt jag kan komma på såhär på rak arm. 1) Har du velat bli något annat än journalist i ditt liv? I så fall vad? 2) Vilken känd person brukar du få höra att du är lik? 3) Vad handlar din bok om och när får vi läsa den? 4) Har du eller vill du ha något husdjur? 4) Har du någon kille? 5) Vad skulle du göra om du kände att du höll på att bli kär i en tjej? 6) Vad tror du händer när man dör?Okej det var inte så bra frågor men om jag kommer på bättre så skriver jag igen!Massa kramar från Evelina 14 år från Tierp

  3. caroline skriver:

    jag blev så glad när du skrev om prettomusiktyckande och att du gillade en lady gaga-låt – kan du inte göra en spotifyplaylist (fantastisk ihopskrivning där, tycker jag) och dela med dig av mer musik du tycker är BRA, screw vad man ‘borde’ tycka? själv är jag helt galen i att dansa till kally clarksons ‘my life would suck without you’ i mitt vardagsrum, men det känns… ja, pinsamt. och det är ju jättedumt! det är så dumt med skäms-musik!(och ja, det är klart olle ljungström också borde vara med, även om han inte är skäms någonstans. bara för att han är BRA 😉

  4. Nicolina skriver:

    Okej. Nu tänker jag köra lite frågor. Om du inte vill svara på någon/några, skippa dem då! Hur som:- Hur var din första kyss? Hur gammal var du?- Har du någonsin skadat dig själv med flit?- Har du komplex för någonting, isånafall vad?- Favoritartist, favoritband?- Vad tycker du om Blondinbella?- Om du fick ändra din barndom, vad som helst, vad hade du ändrat på då?- Finns det någonting som du vill ändra på i ditt liv just nu?- Vad gör du om tio år? Hur är ditt liv? Ditt jobb? – Om du fick bestämma över världen, om du verkligen fick göra vad du ville, med allt och alla, vad hade du gjort då?

  5. Josefin skriver:

    Vad skulle du jobba med om du inte fick skriva? Vad hade du för idoler när du var mindre? Vem är din bästa kompis? Har du några komplex?Tack för en underbar blogg!

  6. pi skriver:

    The Smiths.Jag förstår alla dina referenser. Bara så att du vet.

  7. Nanó skriver:

    Vad tycker du om Gudrun Schyman?Har du haft några stora kriser i ditt liv? Hur ser du på dem nu?Vilka saker är du mest stolt över i ditt liv?Varför började du snusa?Var skulle du helst vara just nu?Vilka är dina favoritplatser i Stockholm?Hur får man motivationen tillbaka när man är i en djup svacka?

  8. Josefin skriver:

    Haha jag vill inte vara taskig, men du ”pi”… det är väl inte så svårt att förstå att det är The Smiths när det ligger en The Smiths-video med samma namn i inlägget??? :)Peace!/J.

  9. Emma skriver:

    Hur gick det till när du fick jobb på Aftonbladet? Och hur blir man så otroligt bra som du är på att skriva? Du har verkligen mitt drömjobb…

  10. Madelene skriver:

    Vilken typ av genre gillar du att läsa? Favorit bok/böcker? Har du någonsin tänkt tanken att t.ex. läsa alla nobelpristagare i litteratur från året du är född fram till nutid? Har du någonsin läst en nobelpris-bok?

  11. emzi skriver:

    Vilken bok är den bästa du någonsin läst?OchDin favoritlåt of all time?

  12. Mari skriver:

    Hej!Vill först bara säga att du är en extremt skön tjej och duktig krönikör, bloggare och journalist. Vad skulle du prata om du fick vara med i Sommar i P1?Har du någon förebild, i så fall vem?Vad driver dig?Vad har du för drömmar inför framtiden?Ha det bra och krya på dig!

  13. Ems skriver:

    Beratta nagot for oss som vi inte visste om dig tidigare :-)Om du fick borja om fran borjan, vad hade du gjort annorlunda?Alskar din blogg och krya pa dig!Kramar Emshttp://www.inlalaland.blogg.se

  14. Sofia skriver:

    Vad är det för skådespelarerfarenheter du har?

  15. Weirdo skriver:

    Hur ser din dröm semester ut? Tycker du om Maya Angelou’s texter? Gillar du Gloria Steinem?

    • Annika skriver:

      Min drömsemester skulle vara två veckor på ett skönt hotell i Trastevere i Rom. Jag var där i knappt en vecka för exakt ett år sedan, över midsommar, och det var HELT fantastiskt. Jag blev otroligt förälskad i staden.Känner inte till kvinnorna du nämner, tyvärr! Borde kanske kolla upp?

  16. Gloria skriver:

    En blandad frågekompott: 1. Vad är meningen med livet, enligt dig?2. Vilken är din käraste ägodel?3. Är du en bra kompis?4. Säkraste sättet att få dig att gapskratta?5. Vad tycker du, på riktigt, om människor som väger 200 kg?6. Har du själv någonsin mobbat någon?7. Skulle du ta det blå pillret eller det röda pillret? Ja, det var Matrix på tv i kväll 🙂 (Och om du inte är bekant med filmen så är blå pillret att fortsätta leva i ovisshet, och det röda är att se världen som den egentligen är.)8. Vad tycker du om att 1000 apor läggs ner?Keep up the good work!

  17. Grethe skriver:

    vad är meningen med livet?

  18. Bea skriver:

    Hur svårt kan det egentligen vara att komma på en fråga? Jag kommer inte på en enda utan att se på de tidigare kommentarerna … DÅ kommer frågorna jag skulle vilja ställa, men de har ju någon annan redan ställt före mig 😛 Den 6:e frågan som Gloria ställde har jag i alla fall också undrat över, även om det säkert är en ganska privat fråga (och det är väldigt svårt att föreställa sig att du faktiskt skulle ha mobbat någon). Varför undrar jag ens när svaret tycks så självklart? Kanske för att det är lätt att föreställa sig, att när man själv blivit mobbad, att all frustration och ilska man har inom sig rimligtvis borde gå ut över någon annan? Om du inte har mobbat någon, hur orkade du med allt?

  19. elsa skriver:

    Hej :)1. Vad är det finaste du vet?2. Vilka sorters människor fascineras du av/avundas du?3. Vad är du mest stolt över, inn och utsidan?4. Om du bara fick äta en sak i resten av ditt liv, vad skulle det vara?5. Egenskaper du finner störande i personer?6. Vad anser du om fjortisfyllor?7. Skriver du eller har du någonsin skrivit dagbok?8. Är du en ärlig person? Säger du som det är? Svara ärligt snälla du.9. Finaste namnen?10. Gillar du stan mer än landet?11. Bästa bok?12. Bästa film?13. Har du någonsin skrivit en krönika som du ångrat? Eller som du inte håller med om längre?14. Favorit krönikör?15. Sedan så tycker jag att det är så väldans trevligt med bilder från förr, skulle inte du kunna lägga upp några sådana? På dig då. Din riktiga hårfärg tex. Nyyfiken.(Och så måste jag säga att du är så söt och jag tycker jätte mycket om dina skriverier. kraam.)

  20. matilda skriver:

    Hur skriver man en bok? Jag menar, att disciplinera sig själv så mycket att man lyckas skriva en hel bok? Jag skriver mycket och älskar det, det är det enda jag vill göra, det enda jag skulle kunna tänka mig att jobba med. Men jag har för mycket att skriva, för mycket idéer. Jag får en, i mitt tycke, genialisk idé som jag börjar skriva på, sen får jag en annan minst lika genialisk tanke, så den måste jag också skriva om. Och så håller det på så, och inget blir avslutat. Att bara bestämma sig, och sätta sig ner och göra det, är jag tyvärr inte ett dugg bra på. Så, jag tänkte, du som nästan har skrivit en hel bok, har du några enkla tips?Ochhar du någon typ uppenbarelse-upplevelse gällande böcker och/eller musik? Något som du upptäckt som fått dig att förstå allt, eller helt tänka om, eller liknande?

  21. Filippa skriver:

    Ditt livs bästa bok, boken som inspirerade dig att börja skriva?Och hur kommer man egentligen igång? Jag har försökt flera gånger att sätta mig ner och skriva en hel bok, men nu har jag över femtio första kapitel på femtio olika böcker. Jag lessnar helt enkelt ur på mina egna historier innan de knappt blivit påbörjade. Hur hittar man ”sin historia”, den man verkligen vill berätta?Hur var du som femtonåring? Hade du redan då bestämt dig för ”vem Annika är”, eller känner du inte alls igen dig idag med den du var då?Stora kramar till världens bästa bloggare

  22. Sanna U skriver:

    Ok:- Var skulle du helst av allt vilja bo här i världen?- 5 saker du tycker illa om offline?- 5 saker du gillar offline?- Vilka hemsidor ”måste” du gå in (nästan) på varje dag?- Bästa skrivtipsen?- Bästa tipsen när det gäller att blogga?- Hur jobbar du (förutom på bloggen) med att peppa unga människor att skriva?- Vilka dofter gör dig glad? (ok, skum fråga kanske, men saker som luktar gott hör till sådana världsliga saker som kan få mig att le lite nu och då om dagarna)- Bästa barndomsbokminne? (brukar finnas många, men ta bara nåt) – Bästa läsplatsen?

  23. E skriver:

    Vet inte ifall detta är för privat (jag kanske inte är så smart som du tror att dina läsare är=), men jag undrar vad din inställning till legalisering av hasch är.

    • Annika skriver:

      Hahaha! 🙂 Nej, det är inte för privat. Men ärligt talat har jag ingen direkt åsikt i frågan. Om jag ska gå på egna erfarenheter skulle jag säga att det är en dålig idé, eftersom min hjärna blivit helt uppf*ckad av hasch/gräs. Tog lång tid att repa mig från det.

  24. ABorealis skriver:

    Jag har inte läst så mycket av dig tidigare, men det har jag idag. jag tänker inte skriva något peppande, men jag vill skicka en stor KRAM till dig och alla andra som läser din blogg som känner ett behov av en, för det är sjukt vad människor gör mot andra människor utan ngn egentlig anledning.Min fråga är, har du funderat på att starta/ samarbeta med, ett nätverk mot mobbning?

    • Annika skriver:

      Tusen tack, snälla du.Ja, det har jag länge haft planer på. Jag väntar på rätt tillfälle. Men det kommer.

  25. A. skriver:

    1. Vad har du för sexuell läggning?2. Vem beundrar du?3. Finns det någon som är mindre än dig själv, som du önskar att du var?

    • Annika skriver:

      1. Jag har varit kär, och legat med, i både tjejer och killar. Nu är jag kär i en ung man.2. Oerhört många människor. Jag beundrar alla som lyckas ta sig igenom tonåren och växa upp till empatiska, omtänksamma människor.3. Du får jättegärna omformulera den här frågan, för jag förstår inte vad du menar med ”mindre”. Men jag önskar inte att jag vore någon annan.

  26. V skriver:

    Vad lyssnar du helst på för musik? Artist och så? 🙂

  27. Emma skriver:

    – Vilken kamera har du?- Vilka tips har du för att bli så duktig som möjligt på att skriva?- Hur lång är du?- Vilket gymnasium gick du på?

  28. Ellenor skriver:

    Det har redan ställts så många bra frågor men jag kör på med en blandad kompott..- Har du körkort? (hur gick det uppskrivning/uppkörning och när tog du det)- Vilken färg klär du dig hellst i? Eller vi tar det såhär istället: Om du bara fick använda en färg på dina kläder, vilken färg skulle du välja?- Hur går det med att sluta snusa?- Absoluta favorit sysselsättningen en regning och tråkig dag?- Har du rent och undan plockat hemma?- Shoppar du för mer än du borde?- Vilket stjärntecken är du?- Tips på en riktigt bra film?

  29. Mirva skriver:

    Kan du inte berätta om din uppväxt, din barndom?Mirva

  30. Mirva skriver:

    Kan du inte berätta om din uppväxt, din barndom?Mirva

  31. Mirva skriver:

    Kan du inte berätta om din uppväxt, din barndom?Mirva

  32. Mirva skriver:

    Kan du inte berätta om din uppväxt, din barndom?Mirva

  33. Tessi skriver:

    vad ska man göra om man är för blyg för att skaffa vänner och inte orkar vara social, eller helt enkelt inte vet hur man gör? jag är alltid tyst, men jag har så mycket att säga. jag har en del vänner, men jag vill ha fler! hur ska man tänka för att inte känna att man är en last för sina vänner när man alltid är tyst och inte vill berätta om sina problem osv? hoppas du förstår frågan. jag tycker du skriver så bra, och verkar vara en fin människa. ha det bra!

  34. --- skriver:

    vilka är dina personliga åsikter om droger? och om tobak och alkohol?

  35. maria skriver:

    först, ska du se morrissey nästa vecka?och vad gör man när man inte känner någon som tycker om morrissey som en själv och inte vill dra till köpenhamn/borås/gbg/sthlm på konsert, och man känner att man MISSAR så himla mycket och läser tusen och en bloggar där jämnåriga dansar till klockan fem på morgon varje helg och har fantastiska festivaler och hundra vackra vänner och man själv känner sig gammal och grå och bitter och inte alls som sjutton år. det är väl inte meningen att det roligaste man vet är att följa alla jävla tv-serier och må bra över karaktärernas lycka, det är väl meningen att man ska må bra för man själv har det så fint som på tv? Och vad gör man när man skyller på att man är blyg och det är därför ingen någonsin kommer nära inpå och att det kommer gå över, fast man egentligen innerst inne vet att det kanske aldrig blir så?åh, förlåt för det här sorgliga, långa.hm.du är den klokaste jag vet.

  36. Hanna skriver:

    Hur kommer det sig att du har så mörka färger medan dina syskon (Amanda tänker jag främst på, vet ju inte hur de andra ser ut) är så ljusa? Är din pappa väldigt svarthårig?Kan inte du lägga upp bilder på din lägenhet?Blir du ofta igenkänd på stan? Någon som vågar komma fram och prata med dig? Hur skulle du reagera om man gjorde det?Sugiga frågor men kom inte på något mer… Vill slutligen bara tacka för att du är så himla bra. Jag tycker jättemycket om dig Annika! Du vågar visa dig svag och det gör mig stark. Du är min förebild och jag känner mig så trygg när jag läser dina texter. Tack för allt du gör!

  37. Viktoria skriver:

    Visst är det du i Treos reklam? Kolla här: http://www.garbergs.se/kampanjer/?id=441.

  38. anonym skriver:

    Har du haft någon ätstörning? Nu menar jag absolut inte att du ser anorektisk ut på något sätt, men eftersom du har engagerat dig så i den frågan så måste man ju bara få fråga…Kram! 🙂

  39. Bea skriver:

    När svarar du på frågorna du fått in? För du LEVER väl fortfarande trots lunginflammationen? (Det hoppas jag VERKLIGEN!).

    • Annika skriver:

      Kom precis hem från landet och ska skriva krönika nu, men imorgon, hoppas jag! Blir nog i flera omgångar, kom ju in så många… verkligen roligt!

  40. Kristin skriver:

    Hur röstade du i EU-valet? Och hur hade du röstat om det var riksdagsval imorgon?

  41. sara skriver:

    är det du som är med i trioreklamen, den med de röda fåglarna?

  42. 19-årig tjej skriver:

    Hej! Jag undrar över en sak och det är en av bilderna som du har i bloggens början, på den som du röker på. Tycker inte du att det är fel att du har en sådan blid där rökning ser så glamoröst och coolt ut när så många tjejer (och killar) idag ofta blir utsatta för grupptryck och redan måste kämpa med det. Saken förbättras ju inte precis av att rökning fortfarande ses som en slags ikon för det ”tuffa”. Jag undrar om inte du tycker att du ändå borde föregå med gott exempel och iaf inte sätta upp en sådan förskönad bild av rökning.Tacksam för svar

    • Annika skriver:

      Hej!På bilden röker jag inte, där poserar jag med en cigarett. Det är en fotografering för en kollektion som hämtat inspiration från 40-talet, då rökning var väldigt vanligt förekommande. Jag har inga problem med att röka, eller låtsas röka, när det ingår i en rolltolkning. Bland annat så röker min rollkaraktär i ”Populärmusik från Vittula” konstant. Däremot röker jag inte själv, trots att jag också kan tycka att det ”ser coolt ut” (idiotiskt). Jag har nämligen känsliga lungor som det är, och mitt liv är alldeles för mycket värt för att jag ska vilja sätta det på spel genom att röka. Rökning är ett satans påfund och jo, jag har funderat på att ta bort den bilden. Inte för att jag måste föregå med gott exempel (jag har inga sådana krav på mig – jag röker inte och har precis slutat snusa, DET borde vara att föregå med gott exempel) utan för att jag inte orkar svara på frågan fler gånger, haha!

  43. Lovisa skriver:

    Vad har du för kamera?

  44. m-lo skriver:

    Är det du som är med i reklamen för smärtstillande tabletter? Den där med små röda fåglar?

  45. anonym skriver:

    Har du testat några droger och isåfall vilka? Fast det tror jag faktiskt inte om dig. För pretto,

  46. Weirdo skriver:

    Ang min förra kommentar…Kolla upp dem om du får tid någon gång…skulle vara kul att höra vad du tycker! :o)En fråga till….Dansar du lika bra som Paula Abdul? Om inte skulle du vilja vara lika duktig på att dansa som henne?

Kommentera

