YES.

Bild10-4.png

Foto: Maria Östlin, Aftonbladet

Alldeles nyss skickade jag in min första kolumn till Aftonbladet.
Från och med i morgon är jag kolumnist. Det känns ganska sjukt. Och fantastiskt.
Man skulle kunna säga att det är ett mål som äntligen nås. Nu gäller det bara att klänga sig fast och se till att skriva så bra jag någonsin kan.

Alltså: varannan fredag kan ni läsa mig i tidningen (inte på baksidan utan inuti), och självklart fortsätter jag som vanligt med mina krönikor i Sofis mode varje vecka.

Yes. Jag är glad. Och stolt.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till YES.

  1. susan skriver:

    åh vad kul 🙂 grattis!

  2. Navigaren skriver:

    Gratulerar! Lycka till med krönikorna!Den här bylinebilden är väldigt elegant, jag har väl skrivit det om dig för men du ser bedårande ut.

  3. Lina skriver:

    Åh, grattis! Det är du verkligen värd så bra som du skriver. Lycka till! ^^

  4. Anna Bo skriver:

    Fantastiska Annika liksom. Grattis! Och det har ju inte så mycket med skrivandet att göra, men god dejm, vad tjusig du är på bylinebilden.

    • Annika skriver:

      Eller hur? 😉 Jag är väldigt nöjd med bilden. När jag ser mig själv i spegeln är det rätt svårt att föreställa mig att det är jag på bilden, men äsch. Vem bryr sig om verkligheten? Höhö.

  5. Madelene skriver:

    Grattis! Håller med om att bylinebilden är fantastisk. Du ser inte lika ”hård” ut på den som i Sofies Mode.

  6. Weirdo skriver:

    Gratulerar! Kommer de att läggas upp på nätet? Dum fråga…för mig som inte har så stor koll på hur media fungerar…får du välja vad du skriver om? Eller får du bara göra det ibland…eller har du alltid vissa ”ämnen” som du måste följa? Älskar verkligen dina krönikor…de får mig att fundera på det du har skrivit flera dagar i efterhand. Snygg bild förresten! Hoppas du frisknar till snart…:o)

    • Annika skriver:

      Tack söta! Ja, de kommer upp på nätet samma dag som de publiceras i tidningen (till skillnad från Sofis mode som kan komma på nätet flera månader efter att de varit i tidningen). Jag väljer helt själv vad jag skriver om, alltid. Har inga ämnen alls att rätta mig efter, varken i Sofis mode eller i huvudtidningen.Så himla roligt att du tycker om krönikorna! Kram!

  7. Puppe skriver:

    Äntligen någon man kan läsa med spänning.

  8. Carro skriver:

    Hej! Jag undrar hur man får in en fot i att få skriva på Aftonbladet? Hur har du gjort? :)Jag har en treårig utbildning på textdesignprogrammet inom Informationsdesign (eller om man hellre vill kalla det informationsdesign med textinriktning). Efter att ha gått den utbildningen kan jag arbeta som skribent eller informatör eller grafisk formgivare. Jag är mest intresserad av att skriva och det är det jag vill arbeta med. Har du några tips på hur man kan gå tillväga? :)Mvh. Caroline

    • Annika skriver:

      Hej Caroline!Oj, hur jag gjort… lång historia. Om jag ska ta den extremt kort så skrev jag i olika tidningar, de på Sofis mode uppmärksammade det jag skrev och tog kontakt med mig för att fråga om jag ville bli krönikör hos dem istället (då skrev jag krönikor i Metro). När jag sökte sommarvikariat som reporter på Aftonbladet Söndag några månader senare hade jag visat vad jag går för genom krönikorna, och hade förmodligen dessutom viss förtur eftersom jag inte kan söka jobb på andra tidningar då jag redan är etablerad som Aftonbladet-profil. Att jag nu också är kolumnist för huvudtidningen beror på att de tycker att jag gjort bra ifrån mig på Sofis mode och tror att jag har mer att ge.Det absolut viktigaste är utan tvekan att du skaffar dig ordentligt med erfarenhet och goda referenser. Sedan antar jag att det helt enkelt är att söka, söka, söka och ligga på. Och att fundera på vad just du kan tillföra Aftonbladet. (Nu har det ju varit enorma nedskärningar på personalfronten, så nyanställningar är inte att tänka på, men vikariat kan ju ändå finnas.)LYCKA TILL!Varma hälsningar,Annika

  9. Josefin skriver:

    Vad glad jag blir för din skull!

  10. Matilda skriver:

    megamassa supergrattis ! 😀

  11. Katja skriver:

    Grattis! & Glad midsommar söta du!

  12. Léa skriver:

    Äntligen!!!!Din nya krönika är den intelligentaste jag nagonsin läst av dig. De andra har varit bra, men väldigt personliga och kanske mer angelägna för yngre tjejer (vilket förstas är helt ok). Men nu. Nu Annika har du tagit steget till att bli jämbördig Lena Sundström; samhällsanalys och en känga at politikers dubbelmoral (syftar här pa Borg). Yes! Du och Lena är numer mina favoritkrönikörer som jag kommer följa med stor spänning. Ditt samhällsengagemang lyser igenom dina ord och tack för det. Vi maste bry oss, maste fa även de som är marginaliserade att bry sig. Hur kan man annars tala om en äkta demokrati? Vad beträffar anledningen till att vissa röstar pa M när det inte alls ligger i deras intresse har jag (ok, inte jag men ngn forskare i sociologi som jag ej minns namnet pa) en teori om röstning, klasstillhörighet, social grupp. Det är helt enkelt sa att det har blivit ”fult” att vara fattig. Ingen vill vara fattig, eller laginkomsttagare. Sa det som händer är att de som tillhör ”underklassen” betraktar sig som medelklass, medan medelklassen betraktar sig som övre medelklass o.s.v. Och da röstar man i enlighet med de idealen. Manga väljer ocksa bort att se helheten; d.v.s. att vara skattepengar finansierar äldrevard, sjukvard, skola, social välfärd etc. En sänkning av skatten leder oundvikligt till en större privat fin ansiering av ovanstaende vilket naturligtvis slar hardast mot en laginkomsttagares budget. Men manga ser bara de ”korta vinsterna”, lägre skatt = mer i planboken och glömmer de utgifter som ökar. Snälla Annika kan inte du skriva en krönika om detta, jag kan inte uttrycka mig lika slagkraftigt som du men jag känner att det är urgent innan valet att alla verkligen förstar vilka konsekvenser deras röstande far. Själv tillhör jag övre medelklass antar jag sa Moderaterna skulle möjligtvis kunna stärka mina finanser, men till vilket pris? Vilket sorts samhälle vill vi leva i? Om jag är med om en olycka imorgon, förlorar mina pengar och blir handikappad sa är det inte Moderaterna jag kommer att sätta min tillit till. Även för de som inte bryr sig om sina medmänniskor kan ju sätta sig själv i en situation där de förlorar allt och kanske reflektera lite kring morgondagen och framtiden. För oss alla.

    • Annika skriver:

      Léa, tusen tack för din långa och tänkvärda kommentar. Och för ditt beröm, naturligtvis – jag blir alldeles generad, Lena S är en otroligt stor förebild för mig och jag har läst henne i tio år, så att bli jämförd med henne efter en enda kolumn känns både oerhört smickrande och oförtjänt. Men tack! En dag, kanske…Dina tankegångar är verkligen enormt intressanta. Jag klistrar in din kommentar i mitt ”idédokument” för framtida användning. Väldigt inspirerande att få veta att jag har så insatta och engagerade läsare!

  13. Jenny skriver:

    Hej Annika.Det är Jenny, från Hortlax. Du vet, hon med hundvalparna och bullarna.Jag kom på att jag är ju fortfarande skyldig dig bullar, och jag ska snart ner till stockholm så jag tänkte ifall du ville ha en picknick? Jag förstår ju om du har annat för dig, men det vore himla fint 🙂 Jag är där rätt länge men är bara picknick-tillgänglig vissa av dagarna. 29 Juni – 1 Juli, samt 4-5 Juli. Ifall du är sugen, och kan någon av dagarna så vore det jättetrevligt.Hör av dig så snart som möjligt så att jag vet? :)Kram, Jenny

  14. Anna skriver:

    Grattis! Bra jobbat. Tycker du ær så klok!

  15. Mandi skriver:

    Yeeey! Jag måste erkänna att jag från början trodde att du var någon bratig ”svart och svår” tjej som blivit känd för ditt namn! Men jag har aldrig haft så fel, du är grym! Du är så fantastiskt intelligent och alldeles lagom provocerande (sådär så att det fortfarande är åsikter och inte bara skit för att provocera som en annan krönikör med initialerna L.S). Du sätter ord på mina, och förmodligen halva sveriges unga tjejers, tankar. Varför, varför känner jag inte dig? Åhh jag hoppas att du inte är ett utdött släkte, jag hoppas att det finns fler smarta unga människor med åsikter som de faktiskt vågar stå för!Så massor med tummar upp och klappar på axeln till dig! keep up the good work och stå på dig för du är ärligt talat den vettigaste bloggare/krönikör ag någonsin har hört talas om! 🙂

    • Annika skriver:

      Men ååh! Jäklar, Amanda. Det är vad jag kallar fina komplimanger. Nu blev jag sådär pinsamt jätteberörd och lite tårögd (skyller på min feber). Så fantastiskt att du fick ändra åsikt om mig! Tusen, tusen tack för dina varma ord. Och världens största lycka till i Australien. Du kommer att kick ass där nere, fina fina du.

  16. Lovisa skriver:

    Grattis, vad kul! Fram med mer duktiga tjejer!Följ mitt liv som ung entreprenör i ett glammigt Dubai!http://lovisahegborn.wordpress.com

  17. Ems skriver:

    Vi saknar din blogg Annika! Hoppas allt ar bra med dig, vi blir allt lite oroliga! Sarskilt eftersom du berattade om lunginflammationen tidigare.. Hoppas du mar battre.KramEmsxxhttp://www.inlalaland.blogg.se

    • Annika skriver:

      Nu är den tillbaka, rara!Jag har varit på landet utan nät, eller ja, faktiskt utan varken dator eller telefon. Väldigt skönt, och abstinensen släppte redan efter någon dag. Lungorna mår lite bättre nu, av penicillinkuren, men är långt ifrån helt bra. Suck. Bara att stanna i sängen.Kramar,Annika

Kommentera

