Två sidor av samma sjuka mynt.

Jag läser väldigt sällan kommentarerna under mina krönikor på aftonbladet.se. Det brukar vara ganska läskiga typer som kommenterar där, och ofta har de inte läst krönikan men känner sig ändå manade att föra fram sina åsikter (om vad de tror står). Det är helt enkelt obehagligt att inse hur ofta jag blir missförstådd.

Nu klickade jag mig igenom några av kommentarerna och insåg snabbt hur viktigt det här ämnet är att ta upp.

En person skriver, om skillnaden mellan skönhetstävlingens vinnare och den hårt kritiserade Stephanie Naumoska:

”Det var ju ENORM skillnad på dessa 2 tjejer, ena tjejen ser ut ha en normalvikt (dvs hon är inte smal, men inte mullig heller), ser fräsh och frisk ut helt enkelt , den andra som borde läggas in”.

Okej. Låt oss nu se.

Bild 9.png
Rachael Finch, 21. Vinnare i Miss Universe Australia.
”Inte smal, men inte heller mullig. Fräsch och frisk, helt enkelt.”

Sydney-model-Naumoska-pos-001.jpg
Stephanie Naumoska, 19. Tävlade i Miss Universe Australia.
”Borde läggas in.”

Ärligt talat, jag borde inte skriva mer om det här. Eftersom jag blir så fruktansvärt jävla förbannad, och eftersom jag förhoppningsvis redan fått fram det jag vill i krönikan. Men allvarligt! Hur sjuka har vi blivit? Om vi på allvar tycker att tjejen på den översta bilden inte är smal? Om hon är ”det normala”?

Herregud. Det här ger mig huvudvärk.

Det handlar om två unga tjejer. En som hållit sig på rätt sida av gränsen (”vacker”), en som gått över gränsen (”äcklig”). Båda två är ett tecken på det sjukdomstillstånd vårt samhälle befinner oss i.

Jag skulle själv hålla med om att Stephanie borde läggas in. Men det borde alla de som tycker att Rachael är ”varken smal eller mullig” också göra.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Två sidor av samma sjuka mynt.

  1. Anna skriver:

    Tycker att de båda tjejerna är lika spinkiga, men tror att man föranledes att tro att Rachael Finch är ”fetare” för hon har bröst. Att man kan se höftkotorna är en varningsklocka tycker jag…

    • Annika skriver:

      Jag tror absolut att det stämmer att Stephanie är tunnare än Rachael. R ligger ju precis på gränsen, där då det bara är ”snyggt”. S har passerat den gränsen.

  2. Natasa skriver:

    Jag har sett andra bilder på den första tjejen och hon ser helt normal ut, smal. Normalt smal, ja man kan vara det. Smal är en naturlig kroppsform som man kan vara precis som alla andra. Alla är inte födda att se likadana ut. Fast du kanske tycker att man ska förbjuda det smala utseendet? Ska vi förbjuda det smala utseendet och bara låta mulliga vara med? Ska smala inte få visa sig på stan? Det är kanske bättre om ni börjar jobba med er självkänsla istället för att hacka på andra. Smala har alltid och kommer alltid att finnas. Även om vi blir färre då fetman bara ökar här i väst. Det riktiga problemet är fetman. Den största dödsorsaken i väst är fetmarelaterade sjukdomar. Så fortsätt du att fokusera på den lilla del som faktist svälter ihjäl sig. Jag kan säga såhär. Jag älskar min smala kropp, jag älskar mina långa smala ben och jag skulle aldrig någonsin banta eller byta mitt utseende mot någon annans. Istället för att lära folk att de duger som de är så försöker ni trycka ni ner andra. Ni gör samma sak som dem som trycker ner tjocka.

    • Annika skriver:

      Det där är en helt onödig diskussion, och det märks sorgligt tydligt att du inte läst krönikan som inlägget handlar om (eller förstått ett ord av den). Jag kan verkligen inte förstå människor som lägger tid på att uppröras och skriva långa kommentarer, men inte på att LÄSA det de kommenterar.Tror du på fullaste allvar att jag vill ”förbjuda det smala utseendet”? Suck. Skärp dig.

  3. denise skriver:

    fan vad jag älskar dina krönikor, dom är så klockrena och ”ett slag i ansiktet.” du tar upp verkligheten! blir förbannad på alla som kommenterar emot det. man kan aldrig vara för ärlig och rakt på sak. keep it up annika!

    • Annika skriver:

      TACK, snälla Denise. Jag blir också förbannad, framför allt när man försöker diskutera något på riktigt och så kommer någon in med argument som ”vill du att smala människor inte ska få visa sig på stan?!”. Det är verkligen att välja att inte förstå, att inte ta problemet på allvar.

  4. Sanna U skriver:

    Jag tycker att båda dessa tjejer är oerhört tunna. Men ibland tror jag tror att det är svårt att få någon uppfattning om hur tunna de faktiskt är eftersom de så sälla fotas tillsammans med kvinnor med andra kroppstyper och kroppsformer. Oftast är det bilder på långa smala tjejer bredvid långa (eller ibland korta) smala tjejer och då blir skalan för ”normal” förskjuten. Detta slog mig när jag såg en bild av Jordan när hon poserade i strandkanten omgiven av ”vanliga” kvinnor som såg på (Tror det var på Aftonbladet, men jag hittar inte igen bilden). Mycket intressant och lite av en ögonöppnare – fram för fler sådana bilder tack!

    • Annika skriver:

      Låter onekligen intressant. Men jag har svårt att förstå hur någon kan se på Rachael Finch och INTE se att hon är precis på gränsen till att kallas ”för” smal. Det är ju rent vansinne.

  5. yrvaedret skriver:

    Shit ,båda är ju för smala, även om Stephanie gått steget längre och ser ut som hon kan gå av när som helst. Inget sunt ideal för dagens unga osäkra flickor.Du skriver bra Annika.

  6. ELLEN skriver:

    Till ”Natasa”:Problemet med oss är att vi bara koncentrerar oss på alla rubriker om att fetman tar över världen, istället för att vi verkligen öppnar ögonen och ser våra medmänniskor som står över toaletten och spyr av rädsla och ångest. Vårat största problem idag är inte snabbmaten och våra lata tankar, utan det faktum att vi är blinda inför nya saker och tillstånd.När ska vi börja bry oss? Och då menar jag på riktigt. När ska vi börja bry oss på riktigt?

  7. M skriver:

    Jag blir så jävla ledsen. Såjävlaledsen. Jävla skitvärld.

  8. Linn skriver:

    förstår verkligen inte hur människor tänker. De är modeller ok… Ser bra ut. Men ingen av dom är ju normalbyggda. Verkligen inte. Sen om dom mår dåligt eller inte kan väl bara dom själva svara på . Men det ser inte sunt ut.

  9. Mathias skriver:

    Hur man kan påstå att Rachel ser ”normal” ut? Man ser ju bäckenbenet på henne mer och då är ändå fotot på henne mer fördelaktigt än fotot på Stephanie.Det är klart att Rachel ser bättre ut av de 2 med tanke på att fotot på henne är taget framifrån medan Stephanie har fotats i profil och på närmre håll där det syns ännu bättre hur smal hon är.Jag skulle bra gärna vilja se Rachel i profil också tvivlar på att hon ser speciellt mycket bättre ut då.Dessutom, jag är ingen expert på skönhetsoperationer men, jag tycker ärligt talat att Rachels bröst ser ut som det är silikon i dem.

  10. Mathias skriver:

    Det blev lite fel i mitt förra inlägg. Rachels bäcken syns inte mer än Stephanies, det vart ett ”mer” för mycket där. Vad jag menade är att Rachels bäcken syns trots att fotot på henne är taget i en mer fördelaktig vinkel än Stephanies.(Ibland är man lite väl snabb på att trycka på ”skicka”-knappen :-/)

  11. Weirdo skriver:

    Jag blir ledsen inte bara för de här tjejerna men för alla kvinnor som strävar efter ett hälsosamt liv, om de här tjejerna kallas ”normal” storlek.

  12. Hannah skriver:

    Du är så himla bra Annika! Du skriver riktigt riktigt bra, och jag tycker att detta är ett väldigt intressant ämne. Blir väldigt irriterad på människor som inte läser igenom vad det är de kommenterar, utan bara kommenterar vad de tror texten handlar om. Att säga att någon av dessa tjejer är ”normala” (vad det nu är?) i sin vikt. Att säga att ena tjejer ser frisk ut, och den andra äcklig, tycker jag är mycket märkligt. Om nu Rachael Finch är ”normalviktigt, fräsch och frisk” så undrar jag verkligen vad de som har några fler kilo är? Överviktiga, tjocka, äckliga? Den här tjejen ser inte alls mycket friskare ut än den andra tjejer, de är bara fotograferade från olika vinklar, och R har större bröst och det är kanske därför folk tycker att hon är ”normalviktig”. Igen, Annika, du är otroligt bra!

  13. Helena skriver:

    Hej Annika!Läste just några av kommentarerna på Aftonbladet till den här krönikan, och undrar vem som är så otroligt dum i huvudet att den jämför det med att tävla i musik och att smaken är som baken. Hur orkar du skriva när det finns så mycket idioter !?!Eller så är du stark nog att skita i dem och vet att ämnet är viktigt, så kan det ju också vara. Du kanske är smart nog att inte lyssna på idioter. Hoppas att idioterna lyssnar på dig (och faktiskt en dag förstår!) 😀

  14. LeChuck skriver:

    Är det konstigt att jag tycker att den första tjejen ser mer ohälsosam ut? henner kroppsform ser mer forcerad ut, på något vänster. Som om hon egentligen ska vara betydligt större.Det är inget snack om att den senare tjejen är smalare, men jag tror att hon som vann är mindre hälsosam. Hennes höfter säger NEJ till det påståendet från den som kommenterade.och så vill jag ta tillfället i akt och säga att fy fan vilka fula badkläder dom valde.

  15. Stina skriver:

    Hej!Håller med i mångt och mycket föregående inlägg ( förutom ett osakligt och omoget inlägg såklart…). Jag tror att det minsann finns en koppling mellan den sk ”fetmaepidemin” och dessa sjukligt smala kroppsideal som råder- det är inte tal om att det är två skilda företeelser helt och hållet. Paniken och hetsen över att man måste vara väldigt smal ( inte bara smal utan gärna under 45 kg (!)) för att anses lyckad skapar så oerhört mycket ångest och panikartade känslor, vilket tar sig OLIKA uttryck- inte bara självsvält eller bulimi. Många fastnar istället i ett tröstätande då man inte klarar av att vara ”stark” nog att svälta sig och då i perioder ger upp helt och trycker i sig allt man bara kan med stora ångestattacker som följd. Jag gick idag till jobbet och såg längre fram på gatan en tjej gåendes ( såg henne bakifrån) och tänkte direkt att ”ååh vad smal och snygg hon var, perfekt kropp o dyl.” Sen kom jag närmare och insåg att hon var max 14 år, förmodligen 12-13….Detta är alltså så som vuxna kvinnor förväntas se ut!Jag blir så ledsen och trött på detta beteende hos oss kvinnor( främst), varför ska vi hela tiden jaga detta sjukliga ideal och klanka ned på oss själva och andra? Tänk så mycket energi vi slösar på de här tankarna- så mycket vi kunde gjort istället med den tiden?Tack för ditt engagemang, Annika. Respekt!Stina, normalviktig 26-åring som inte kan äta ngt utan att må dåligt..

  16. Linnea skriver:

    Det är väl upp till var och en hur de vill se ut, och även om man skulle vilja se ut på ett annat sätt än vad man gör så är det inte alltid så hilma lätt att ändra på det, alltså gå upp eller ner i vikt. Jag har ärvt min mammas smala kroppsform hon såg precis likadan ut som jag gör nu, väldigt slank och smal. Det finns 100000 inlägg, bloggar, åsikter och krönikor m.m om det smala kroppsidealet som är nu, jag tycker bara allt är så JÄVLA uttjatat. Varför ska man lägga sig i å påpeka hela tiden hur andra ser ut???? Om man är så dum att man svälter sig så får man väl skylla sig själv! Som jag läste i ett annat inlägg, det kommer alltid att finnas olika kroppsformer och det som är mer aktuellt är ju ändå fetman, det är ju det folk dör av nu förtiden!!Men det är bra att folk tar upp att det finns folk som svälter sig själva med :)!

Kommentera

