Om kärleken till henne.

Voilà. Veckans krönika i Sofis mode. Läs gärna, gärna.

IMG_3001.jpg

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Om kärleken till henne.

  1. Paperback Lover skriver:

    Utlämnande, modigt och vackert Annika. Jag önskar din syster en fin(are) framtid och en underbar vistelse hos dig.

  2. Jessica skriver:

    Efter att ha läst din krönika i pappersversionen av Sofis Mode trillade tårarna ner i tidningen. Inte nödvändigtvis för att historien du delade med dig av var sorglig, snarare för det vackra i den – hoppet. Jag håller tummarna och hoppas med dig! Förövrigt skriver du otroligt fint. Önskar dig all lycka!

  3. Jag fick en klump i halsen av dina ord. Jag hoppas att Wendi hittar en styrka. Och genom att du är en syster som ställer upp så gör du jättemycket för henne även om det inte känns så!

  4. Therese skriver:

    Kärlek till dig och din syster❤

  5. Rebecca skriver:

    Så ärligt och fint och så svårt att läsa. Du har så rätt. Den som älskar har inget val och jag känner igen mig så mkt i det du skriver..

  6. julia skriver:

    Denna krönika var så himla, himla fin. Den påminner lite om hur du skrev förr. T.ex. i din förra bloggen. När det var träffande och lite mer tydlig i den röda tråden. Mer djup och mer ord på känslorna. Du skriver fint nu också, lite mer hoppigt och mer som en monolog känns det som. Jag föredrar iofs det förstnämnda, mest bara för att det faller mig mer i smaken =) Jag har mycket känslor som jag inte kan förklara och blir glad varje gång du gör det. Hihi.Men iaf så var denna krönika om Wendi helt enkelt jättebra. Det är så stark av dig att vilja finnas där för henne, när det ändå är så lätt att falla isär, eftersom det är ett helt hav emellan. Det är starkt och vackert. Inte ignorera när telefonsamtalen blir färre och sånt. Ser fram emot att höra (läsa) om hennes visit här i Sverige =D Hoppas hon känner din kärlek.Kram Julia (Ps. Åh vad jag hade hoppas på ett svar på din krönikefråga; ”Hur låter man sig växa utan att växa isär?”).

  7. madde. skriver:

    så fint. så fint. Jag kan ibland sakna ditt gamla sätt att blogga. dina fina långa texter som berörde och inte bara 5 raders inlägg.pus.

  8. Annika skriver:

    Åh, ni är så många som är så snälla. Tusen tack till er allihop. Men jag måste få säga att jag får lite ont i magen när ni skriver att ni ”saknar mitt gamla sätt att skriva”. Att jag skriver för kort nu, inte lika ”djupt”. Det är inte så roligt att höra. Mitt skrivande, både mitt språk och mitt berättande, har utvecklats otroligt mycket de senaste åren. Och istället för att skriva (ofta ganska slarviga och ogenomtänkta) blogginlägg var och varannan dag skriver jag nu krönikor, texter som jag lägger ner själ och hjärta och oändligt mycket arbete i. Ni kan läsa dem i Sofis mode varenda vecka sedan ett och ett halvt år tillbaka – tillsammans med krönikor, kolumner och reportage i en rad andra tidningar. I Sofis mode delar jag med mig på ett sätt som jag verkligen aldrig gjort i någon blogg. Där berättar jag sådant jag aldrig skulle skriva någon annanstans. Det gör visserligen att jag inte kan skriva särskilt mycket i bloggen – det finns helt enkelt inte hur många ord, tankar, känslor och berättelser som helst. Jag är inte outtömlig. Men jag älskar bloggen och er som läser, så jag vill ändå ha kvar den, som ett komplement. Men bloggen är just ett komplement till krönikorna. INTE tvärtom. Så det känns så konstigt att en del påstår sig längta tillbaka till tiden före krönikorna. Jag LOVAR att det inte var bättre! (Billigare? Kanske. Men även jag måste amortera och handla mat.) Varken stilistiskt eller innehållsmässigt. Och jag kämpar så hårt med mina texter att det känns hemskt om mina läsare längtar tillbaka till någon slags idé om mig som aldrig ens existerat. Men jag är otroligt, fantastiskt glad att ni vill läsa. Verkligen. Tack, tack, tack!

  9. Cecilia skriver:

    Det träffar mig verkligen i hjärtat när du skriver på vackert om att det kan finnas hopp i allt det svåra.

  10. emma skriver:

    Ah. Tack for arligheten. For ditt satt att bry dig om och alska andra (din slakt, dina vanner och dina lasare). Det ar djupt inspirerande och jag har borjat tro mer, vagar hoppas pa en losning, pa nagot fint som vantar inom en realistisk framtid.Och ang. ditt satt att blogga pa forstar jag vad en del kommentarer syftar pa, att tidigare kunde vi ta del av tankegangar och texter lite mer spontant. Men a andra sidan var de inte alls lika valarbetade. Det ar okej att utvecklas, att forandras. Vad vore meningen med att ga tillbaks till ditt gamla jag? Jag ar bara sa tacksam att du fortfarande bloggar for din narhet ar ju precis densamma.Tusen kramar finis!

  11. Fredrik Norén skriver:

    Men Gud! Du var inte bättre förr. Du blir bättre och bättre för varje text du skriver! Jag har följt dig i snart fyra år och att, som du gör, säga att du utvecklats något enormt skulle jag närmast kalla en underdrift. Självklart har du alltid varit en stor talang, men under åren som gått har du blommat ut och blivit en av landets överlägset bästa skribenter. Liksom – du har fått mig att köpa Sofis mode varje vecka sedan förra vintern, och då är jag nog så långt ifrån målgruppen man kan komma. Jag tar i alla fall hellre en ytterst välskriven och ofta alldeles briljant krönika i veckan, än ytterligare en blogg i mängden. Du kan gå hur långt som helst, Annika. Den här veckan fick du mig nära nog att börja gråta i fikarummet. Där kan vi snacka om bedrift.

  12. Emilia skriver:

    Jag ska läsa krönikan imorgon det första jag gör. Vill bara säga att jag inte alls håller med Julia här ovanför. Fattar inte hur hon kan tycka att du skriver hoppigt?! Läser hon alls det du skriver? Ingen skriver som du!!! Låt ingen få dig att känna dig otillräcklig eller som att du skulle förändrats på ett dåligt sätt! Du skrev verkligen inte mer djupt eller mer om känslor förut. Förstår inte alls vad hon menar. Blir nästan sur faktiskt! Även om dt säkert var snällt menat av henne tycker jag det är taskigt att skriva att nåt var mer djupt och bättre förut när det inte ens stämmer!

  13. T skriver:

    Fantastiskt bra krönikor av både dig och R den här veckan. Grät lite, gick vidare och grät lite till för att jag kunde gå vidare, något som inte alla kan.

  14. Minna skriver:

    Oj. ”T” som skrivit nyss skrev precis det jag ville säga. Både du och Ronnie var fenomenala den här veckan. Finner knappt ord. Så jag tillägger istället: HERREGUUUD mänska vad vacker du är. Alltid, men den här bilden är ju kanske den vackraste någonsin. Du strålar fast på ett sorgset vis.

  15. Petra skriver:

    Sanslöst bra. Jag blev jäkligt tagen. Berörd. Ge din syster världens största kram från mig när hon äntligen kommer. Har läst allt du skrivit om henne och jag måste säga att du nog är den allra bästa syster en flicka kan önska sig. Tänk om jag haft en storasyster som du. Då hade mina tonår med all sannolikhet sett väldigt annorlunda ut.

  16. Matilda skriver:

    Du är helt fantastisk Annika, jag hoppas att du vet det! Hälsa Berlin från mig sen, jag vill bara tillbaka varje gång jag åker därifrån.

  17. madde. skriver:

    jag tycker det är är lite fint att några av er genast måste fräsa till och försvara annika när några andra tycker något som inte ni gör. Jag började läsa annikas blogg i somras och som jag minns det så skrev hon väldigt ofta långa som korta texter om idealet, kärlek, hatet och så vidare…. Ja det annika brukar skriva om. Och man blev lika jävla berörd varje gång hon hade lagt upp en sådan text på bloggen. och det blir jag även av de fina sofis mode krönikorna också.dock så har de långa texterna om de sakerna som berörde mig börjat avta då annika kanske mest ägnar sin tid åt sofis mode krönikorna. och enligt mig är det både en för och nackdel.och då menar jag inte att annikas förmåga att skriva blivit sämre. herregud. tvärtom. hon är och förblir min enda idol här i livet. pus.

  18. Din E. skriver:

    Jag är bara så glad att du tar hand om dig nu, älskling. Att du hellre pysslar i trädgården eller skriver krönikor än bloggar. Att du verkligen lever som du lär och visar att hälsan går före allt annat. Hälsan och kärleken. Du är en sann förebild både för oss som känner dig och för dina läsare. Jag blir så varm i hjärtat av att se dig må såhär bra. Förstår såklart de som saknar dina långa blogginlägg, men lova att du aldrig mer utsätter dig själv för fara för att tillfredsställa andra. Det är aldrig nånsin värt det. Men jag vet att du vet det. Puss finaste.

  19. Din E. skriver:

    Just det, det var en helt fantastisk krönika. Den här veckan också.

  20. Hanna skriver:

    Hej!Vart kan man læsa din krønika?.. Måste jag køpa tidningen??.. Om så, kan du inte lægga upp alla några veckor efter de publicerats?.. jag tycker du skriver så bra och vill jættegærna læsa dem!!!

    • Annika skriver:

      Hej Hanna! Krönikorna finns tyvärr bara att läsa i tidningen (även om jag vet att visa sparar ner skärmdumparna, zoomar in till max och lyckas läsa texten på så sätt). Det är beslutat så dels för att man ska få ett mervärde som tidningsköpare, dels för att jag inte är bekväm med att de, ofta djupt personliga, texter jag skriver hamnar på nätet. Det näthat jag levt med under många år har minskat extremt mycket sedan det bestämdes att krönikorna inte skulle läggas upp – och texterna har, enligt mig och andra, blivit väldigt mycket bättre. Eftersom jag inte längre behöver censurera mig själv på samma sätt som då jag visste att varje ord skulle hånas och medvetet misstolkas av nätidioter som avskyr mig.

    • Annika skriver:

      (”att VISSA sparar ner”, skulle det förstås stå.)

  21. Hanna skriver:

    Ojoj, Annika… du skulle aldrig ha tippsat mig om att spara en ner en printscreen och zooma.. (Iaf inte kl 9.30 en Tisdag-morgon nær jag vaknat på en så fel sida som man bara kan) Jag fick kæmpa med att hålla tillbaka tårarna… Inte før att jag kænner någon som knarkar… men før att jag har en syster..och jag vet att hennes lycka ær min lycka, lika mycket som hennes olycka alltid ær min olycka. Du skriver så vackert!!.. (Næmnde jag att jag jobbar i en reception før ett av landets størsta føretag, sitter granne med koncerchefen gør jag dessutom, han tittar konstigt på mig :-)… Pollenallergi ær vad jag tænker skylla på!.. )

  22. Cattis skriver:

    Vet inte riktigt vad jag tänkte skriva som kommentar. Kanske jag bara ville tacka för en sådan fin, utlämnande, hoppfull krönika. Kanske jag ville säga att jag alltid brukar tycka om dina krönikor, kanske var det något annat som jag ville säga. Kanske….du är bra !

  23. Amanda W skriver:

    åh Annika! Jag har tänkt på krönikan hela eftermiddagen. Jag tycker så mycket om ditt sätt att skriva. Wendi skulle skulle börja gråta tror jag, så fantastiskt fin. Du är unik och otroligt vacker på bilden. All kärlek fina, Amanda

  24. Jenny skriver:

    Det är så svårt med småsystrar. Att veta så mycket om vad de kommer att gå igenom och känna att man inte kan hjälpa.Min lillasyster är bara 6 år än så länge. Har läst sig läsa och skriva. Är smart och pratig. Hon är precis som mig. Exakt likadan. Fast hennes ögon är mörkblå istället för mörkbruna och hennes hår solblekt blondt istället för mörkbrunt. Annars så är vi så väldigt lika. Det är en stor anledning till varför jag kämpar så hårt med att ta mig genom mitt mörker. För att kunna visa henne, finnas där för henne, om hon en dag hittar sig ensam och så oerhört trasig. Jag vill kunna vara den personen för henne som jag önskar fanns för mig. Så. Väldigt vackert Annika. Den finaste jag läst sedan du skrev om att du var Sunny. Kanske för att i både den här och i den texten så ser jag mig.

  25. Angelica skriver:

    Å, den här krönikan skulle jag verkligen vilja läsa… speciellt efter att ha skummat igenom alla kommentarer här. Man borde kunna få läsa dina texter ifall man är Plus-medlem. Närmaste svenska tidningsförsäljare är ganska långt bort just nu.

Kommentera

