Har du licens för den där?

Alltså – HJÄLP.

Vår glasveranda, ”uterum” eller vad man nu ska kalla det, har just nu besök av en geting, alternativt ett bi, jag lär mig aldrig att se skillnad.

På nära håll ser det verkligen ut som en helt vanlig geting (alternativt bi).

Saken är bara den att…

DEN ÄR STOR SOM EN JÄVLA GRÅSPARV. Uppemot en decimeter lång. Det ser helt bisarrt ut.

Nu önskar jag att min Ronnie vore här. Då skulle han säga ”har du licens för den där?” – det säger han alltid när något är alldeles för stort för sitt eget bästa – och så skulle det inte kännas lika galet läskigt att gå ut i trädgården. (Jag antar att monstret där inne har polare i samma size någonstans.)

Men jag måste gå ut. Ica väntar. Annars får jag varken lunch eller middag idag.

Wish me luck.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Har du licens för den där?

  1. Navigaren skriver:

    Lycka till! Obehagligt.

  2. Tanja skriver:

    Det finns rätt många totalt ofarliga insekter som ser ut som getingar för att slippa bli uppätna av fåglar… Här är en fjäril…: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=17001, sedan finns det blomflugor och steklar som också är gulrandiga. Bin är mer ”honungsbruna” och luddiga än getingar 🙂

  3. Trollan skriver:

    Eller så är det bara en hederlig bålgeting.

  4. StreetKatze skriver:

    I hate them and other bugs. And I hate spiders with a passion!!! The only thing I can’t stand about nature. Scare me to death. Hope it left you alone!miau.

  5. Tiny skriver:

    Det är förmodligen en bålgeting, villket tack och lov är en av de mer lugna bina du kan stöta på. Om det hade varit en jordgeting hade det varit smart att akta sig, för de är lite bitska (men de är små, så det är ingen fara i det här fallet).

  6. Petertoo999 skriver:

    Det var nog en bålgeting, de är ju snälla. Men det är nog bäst du slår ihjäl han för säkerhets skull..3-4 gånger i mitt liv så har jag blivit stungen av en 10-15 getingar på en gång, om du ser ett bo, låt det vara!!

  7. Hanna skriver:

    Nä, bålgetingar blir väl ändå inte såå stora? Ett par centimeter kanske, men inte uppemot en decimeter. Men det kanske var en överdrift?

  8. Tanja skriver:

    Bålgetingsdrottningen blir 3,5 cm och de övriga något mindre (enligt Wikipedia) så säg att arbetarna blir 3 cm. Skitstora insekter visserligen, men jag skulle nog tippa på att det är en ”fejkgeting”. Fjärilen i länken ovan blir uppemot 4,5 cm i vingspann.

    • Annika skriver:

      Herreguuud vad cool fjärilen var!Har plåtat insekten med teleobjektiv, det var därför jag skrev att den ser ut precis som en geting ”på nära håll” – när man ser bilderna ser man inte alls hur stor den är, den ser ut som vilken geting som helst.

  9. Mikaela skriver:

    Alltså, bålgetingar är nog det läskigaste djur jag vet. Jag får panik av dem. De ser så sjukt djävla groteska ut. Helt fel, som sagt. Alldeles för stora för sitt eget bästa.

Kommentera

