Nu ska vi prata om MANLIGT och KVINNLIGT.

-6.png

-7.png

Den här veckan tycker jag verkligen att ni borde läsa Sofis mode, om ni har möjlighet.

Krönikan gör mig fortfarande vansinnig när jag tänker på den – eller ja, innehållet, inte krönikan i sig – och jag tycker om texten om underbart fina Jing. Även om jag hade velat skriva minst tjugo sidor till om henne. Hon har så mycket klokt att säga.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Nu ska vi prata om MANLIGT och KVINNLIGT.

  1. A skriver:

    Ah, vad irriterad jag blir på din körlärare. Så typiskt och idiotiskt av honom. Jag blir så jävla TRÖTT. Jag tycker det är bra att du pratade på trots att dumskallarna inte fattade nånting. Och så vill jag passa på att berätta att jag hade himla tur med min körlärare. Han var rolig och skämtade om kvinnligt och manligt på ett sarkastiskt och bra sätt. Han pratade även om självkänsla och allt möjligt annat, vilket gjorde undervisningen mysig och man kände sig som hemma. Tiden i bilskola var för mig rena rama paradiset thanks to den underbara personen. Jag tänker ännu idag på vissa saker han sade och gjorde. Det får mig på gott humör, och det får mig även att hålla hoppet uppe, att det faktiskt FINNS vettiga människor där ute…

    • Annika skriver:

      Åh, ja, du verkar sannerligen ha haft tur med din lärare!Vill dock säga att mina körlärare på Hasses i Flen har varit alldeles underbara – men jag låg hemma sjuk under Riskettan och fick åka till Stockholm och ta den på random trafikskola.

  2. Josefine skriver:

    Precis sådär gick det till på min risketta med, vi måste nog ha haft samma powerpoint med. Räcker det inte med att ta upp att unga män är överrepresenterade i olycksstatistiken och prata lite om varför det kan vara så? Hela den där riskettan är ett stort jävla skämt som någon mossig gubbe måste ha suttit och knåpat ihop.Det blir liksom jättelöjligt när det känns som om den som suttit och gjort hela materialet tycker synd om killarna för att de är med i fler olyckor och liksom bara måste få med något de är bra på. Vad fan spelar det för roll vem som kan parkera bäst så länge man inte kör på någon/något när man gör det?Och det där med kör som en kärring, vad fan? Man visste inte om man skulle skratta eller gråta när den lilla bilden kom upp. Kunde de inte ha lämnat in materialet till någon lite mer genusmedveten person innan ALLA ungdomar som ska ta körkort får ta del av den skiten.

  3. Smilla skriver:

    Usch, kommer ihåg den kursen, och det faktum att killar inte är mogna i hjärnan förens mellan 20 och 25 år i snitt så drog jag slutsatsen som jag även sa öppet ”Då får vi ner trafikolyckorna om man höjer körkortsåldern till 25 år för killar då”, det var inte populärt. Men vad ska man annars dra för slutsats av sådana påståenden? Och det alla sa om kvinnlig körning tyckte jag var fel? Vadå, kvinnor sämre på att backa? Hur många karlar klarar av att backa med släp på samma lilla område som kvinnor med häst gör flera gånger i veckan?

  4. Malin skriver:

    Alltså. Först blir jag så jävla arg. Men sen blir jag mest tom. För nu känns det som att världen har backat femtioelva varv. Igen. Hur kan det vara sådär? Jag förstår inte. Det är idag vi pratar om, inte en dag för fyrahundra år sedan. Men bland all ilska och tomhet är jag glad och tacksam för att du finns och för att du skriver om det här. (Hur skulle det annars se ut?)

  5. Navigaren skriver:

    När jag hade riskettan(med kvinnlig lärare) så hörde vi så mycket om hur farliga män är att någon undrade om det var FI? Jag tycker ändå att det är bra att dem berättar om hur män och kvinnor generellt sätt kör annorlunda, så att man är förbered, ju förr man tänker igenom sina svagheter desto bättre. Trots att jag är man är jag en försiktig bilförare, så jag antar bara att jag skiljer mig från mängden.Jag önskar att dem hade sagt till mig att tar det för lång tid och är allmänt tröttande att lära sig köra, så ska man ta uppkörningen någon annan gång. Hoppas att jag slipper ta om riskettan och halkkörningen, men så bra är det nog inte 😛

  6. Carro skriver:

    Oj exakt samma sak på min risketta och då menar jag exakt! Jag satt där arg som ett bi över att ha betalat 500 kronor för att höra att jag ska köra som en kärring och gärna låta bli knarket innan jag ger mig ut på vägarna. Men kanske ännu värre att det där utgjorde 4 timmar av mitt liv som jag aldrig kommer få tillbaks och att samma skitpresentation kommer att ges år efter år. Dessutom anmärkte kvinnan som höll i presentationen att reklamen blivit anmäld och att man faktiskt inte hade nån humor om man inte tyckte att det var roligt. Då ville jag ställa mig upp och skrika! Nej usch vad arg jag blev nu. Lugnar ner mig med lite godis här tror jag. .

  7. Chris skriver:

    Slående krönika. Jag var med om likande på min halkkörning. ”Det här behöver ju inte ni tjejer veta, eftersom ni aldrig behöver byta däck. Men vet ni hur man ser att det är vinterdäck utan att kolla på mönsterdjup/dubbar ?” Ja var för övrigt den enda som kunde svara på den frågan (det står MS på sidan, som står för Mud and Snow). Och ja, jag byter däcken på min bil…(kanske tack vare den dumma kommentaren…)

    • Annika skriver:

      Haha, you go, girl! ;)Så vansinnigt, alltså. Jag tänker banne mig höra av mig till Trafikverket och berätta om mina och era upplevelser. Det MÅSTE ju bli ett slut på det här.

  8. Annika skriver:

    Oj. Vad arg jag blev när jag läste detta, jag vet helt ärligt inte om jag hade räckt upp handen, förmodligen hade jag lämnat salen istället. Bra att du sa någonting i alla fall, låt oss hoppas att någon i rummet tog till sig det du sa. Och med denna någon menar jag främst läraren. Yikes.

    • Annika skriver:

      Helst hade jag velat skriva minst dubbelt så långt, för att få med allt idiotiskt som sades under Riskettan. Det var ju knappast som att det slutade där texten slutade… Jag blir verkligen så jäkla förbannad bara jag tänker på det.

  9. Fanny skriver:

    Ja det är ju helt vansinnigt, men mycket bra kommentarer du hade, konstruktivt och sakligt, mer sånt!

  10. Nicolina skriver:

    Jag läste din krönika nyss. Jag exploderade, blev så arg, lite ledsen och besviken. Besviken på att det finns sådana människor. Sedan tänkte jag: ”Fan, jag önskar att Annika var min storasyster”.Det gör jag. Jag önskar det, något så innerligt. Du är så klok.Ta hand om dig.

    • Annika skriver:

      Sötaste Nico. Vi får vara låtsassyskon. Sådana är också himla himla viktiga.Tack för att du finns, för att du läser och för att du bryr dig. ❤

  11. Kerstin skriver:

    Usch, jag blir lika arg som du! Förra året vid den här tiden gick jag också riskettan och tog körkort. Riskutbildningen och könspratet där är de något av det värsta dumheter jag varit med om. Hu!

  12. Petronella skriver:

    Är detta sant??? År 2010? I Stockholm? (en småortstös som jag får ju för mig att huvudstaden liksom ligger lite ”i framkant” – även om det hade varit precis lika sjukt om detta ägde rum i vår lilla stad.) Saknar ord. Sjukt.

Kommentera

