How’s school?

Hemma i huset igen efter två dagar i Stockholm.

Det har varit bra dagar. Jag har fått träffa min allra bästa vän och andra fina vänner, ätit god mat, köpt en tjusig tröja och ännu tjusigare väska på H&M i Globengallerian, kommit på några hyfsade idéer… ja, det är väl det. Men oj vad skönt det är att umgås med andra än bara varandra ibland (även om vi gör det tillsammans). Få in lite nya tankar och perspektiv. Då börjar det hända något i skallen.

Nu har ni väl börjat skolan, alla ni som pluggar? Det känns lite konstigt att det är höst och jag inte har en enda lektion eller föreläsning att se fram emot. Visst, jag har inte pluggat på två år, men innan dess gick jag ju ändå i skolan i sisådär… sexton, sjutton år. Så det tar kanske lite tid att vänja sig vid att hösten inte betyder att någonting sätter igång eller förändras.

Vad ska ni plugga i höst? Om klassen är ny – hur verkar den? Lärarna då? Snälla, berätta. Jag är nyfiken!

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till How’s school?

  1. ida skriver:

    hvordan var det i stockholm? jeg prøver å planlegge en tur dit nemlig! men først er det london om to uker:) jeg sluttet også på skolen for et par år siden, så intet nytt på den fronten. ha en fin søndag:)

    • Annika skriver:

      Alltså, jag är ju uppvuxen i Stockholm, så när jag är där är det mest för att umgås med vänner. Men Stockholm är väldigt vackert på hösten, klart att du ska åka dit! London i september låter också härligt, jag har bara varit där vår och sommar… Ha en superfin söndag du också!

  2. Jessica skriver:

    skolvecka nummer tre på år två börjar imorgon och någonting säger mig att media kanske inte var det bästa valet trots allt. Psykologi, svenska och samhällskunskap är rena rama underhållning för mig, medans multimedia och mediakommunikation kan slänga sig i väggen. Men i och för sig är jag ju i grunden intresserad av det, och bra erfarenheter ger det, japp!Och mina lärare, med ett eller kanske två undantag, är underbara! Och, som du antagligen vet, så om läraren är bra, blir lektionerna bra.ha en bra söndag, hej!

    • Annika skriver:

      Hmm, jaa, låter ju mer som att det ultimata för dig hade varit… sam/beteende eller så. Men du går åtminstone inte natur som vissa andra, host. (Lång historia, men låt oss säga att, ja, det programmet var inte direkt perfekt för mig.)Vad är det som inte känns kul med mediakommunikation och multimedia? På pappret låter det ju roligt! Är det lärarna som inte funkar? Eller det ni får göra? Om du egentligen är intresserad av det tycker jag att du ska säga till! Kom med förslag på hur ni kan förbättra lektionerna. Du ska ju få ut så mycket du bara kan av skolan!

  3. Josephine skriver:

    Jag är inne på min sista termin på originalarlinjen, och det ska bli så väldigt skönt att bli färdig. Jag längtar och vill vidare i tillvaron, har så många spännande projekt som väntar!

  4. Hanna skriver:

    Jag har precis börjat första året på en naturvetenskaplig linje och känner mig väldigt omtumlad! Nya människor och nya rutiner gör mig stressad och osäker innan allt har fallit på plats. Man går runt i stora klungor och vågar inte riktigt gruppera sig. Rädslan för att haman i ”fel” grupp är stor, att hamna med människor som inte förstår en. Jag är pepp på att plugga samtidigt som jag är less på det. Förhoppningsvis blir det bättre när det kommer igång ordentligt, jag vet inte.men omtumlad och en aning osäker beskriver min skolsituation väldigt bra just nu.

    • Annika skriver:

      Hanna, ”omtumlad och en aning osäker” är med största sannolikhet en strålande beskrivning av 99,99% av alla som precis börjat gymnasiet. Ärligt talat låter det precis som när jag började min utbildning på universitetet – det känns nog alltid enormt omtumlande och osäkert när man ska hitta sin plats bland en massa nya människor. Men vet du vad det bästa är? Det spelar faktiskt inte så stor roll om man hamnar i ”fel” grupp. Ingen vågar riktigt vara sig själv just nu, så antagligen hamnar de flesta just nu med människor som de egentligen inte är menade att bli bästa vänner med – och det är lugnt, för ni har all tid i världen att hitta varandra senare. Ju mer alla vågar slappna av och visa vilka de egentligen är, ju lättare kommer det bli för er allihop att hitta rätt. Fortsätt bara att vara öppen, ge människorna omkring dig en chans, och kom ihåg att om mindre än tre år kommer ni gråta och kramas och det kommer att kännas som att ni alltid varit vänner.

  5. johanna skriver:

    gillar din blogg! Ååh fick tips av en läsare och köpte en Vogue tavla på nordicarthouse.com.. Jättefina tavlor om man gillar Franska Vogue.. kolla in! kram

  6. Sofie skriver:

    Vad mysig du är Annika! 🙂

  7. A skriver:

    Jag har just börjat genusvetenskap! Känns mycket bra!

  8. Rebecca skriver:

    Har precis börjat sista terminen på lärarlinjen. Riktigt spännande men samtidigt lite läskigt att tänka sig att nästa termin är det jag som är färdig lärare. Galet!

  9. cattis skriver:

    Jag sitter på mitt internat rum. Flyttade 81 mil, upp, hit, för 12 dagar sen. Det är såå superbra här. Jag har börjat ett år på en hälsa friskvårdslinje på en folkhögskola. Imorgon ska vi ut och vandra och sova över i tält i skogan. Jag har aldrig gjort det förrut men jag tror att tillsammans med denna underbara klass så kommer det bli bra! Det kommer bli bra!Tack för en fin blogg!

    • Annika skriver:

      Det låter alldeles fantastiskt, Cattis! Vad glad jag blir för din skull! Så himla roligt att du hittat något som känns rätt i magen. Ha en riktigt fin vandring!

  10. Kajsa skriver:

    har precis börjat mitt tredje år på gymnasiet, inriktning teater. det är stressigt, så otroligt mycket att göra och totalt 12-timmars-sömn-varje-natt krävande! men jag skulle inte vilja ha det på nått annat sätt.

  11. Alina skriver:

    Men söta, skulle inte du börja plugga svenska kyrkans grundkurs? Eller missförstod jag? Jag hänger iallafall i London för tillfället, som aupair/personlig assistent till en 21-årig tjej med en utvecklingsstörning. Ska stanna här till jul. Men oj vad jag längtar efter att plugga! 🙂 Så jag hoppas på socionomprogrammet till våren! Heja mig!

    • Annika skriver:

      Nej, det har hänt mycket som gjort det omöjligt att plugga just nu. Får se hur det blir i framtiden. Någonting kommer jag antagligen att läsa, men det dröjer nog.Det låter som att du har en häftig höst framför dig, och en lika spännande vår! Jag håller tummarna stenhårt för att det blir som du tänkt dig!

  12. Amanda skriver:

    Andra veckan drar igång imorgon, tredje (och sista) året på Politices Kandidatprogrammet i Karlstad. Jag har statsvetenskap som inriktning men den här terminen har vi fri termin vilket betyder att vi får välja precis vilka kurser vi vill så för mig blir det europakunskap, Kultur & Identitet och Mellanösterns moderna historia. Känns kul, men lite mastigt ibland, och så läser jag för första gången på distans. Känns lite läskigt men det ska nog gå bra det med till slut. Hur jävligt livet än kan kännas ibland så har det ju en tendens att alltid lösa sig.Ta hand om dig!/Amanda

  13. S skriver:

    Har för en vecka sen flyttat de 30 milen ner till Linköping för att plugga Pol Kand-programmet (statsvetenskap o nationalekonomi). Jätteläskigt, känner inte en människa, så ensam är nog den bäst beskrivande känslan. Samtidigt som det är underbart, att äntligen få ha flyttat hemifrån och att INGEN känner mig, försöker ta vara på det även om det är riktigt tungt med hemlängtan, familjelängtan och kompislängtan.. Vi har riktigt rolig nollning, och jag tror att det är det här jag vill läsa. Men allt har inte fallit på plats direkt, som jag kanske hade trott och hoppats på… Men jag kämpar på, och ger allt tid…

  14. Veronika skriver:

    Oj, vad gammal jag kände mig när jag läste igenom kommentarerna. Men ja, jag pluggar också, så det är väl bäst att svara. Första seminariet på masterprogrammet i humaniora, inriktning praktisk filosofi, imorgon. I höst ska jag läsa om anti-paternalism och dygdetik, samt skriva uppsats förstås. Nu är det åttonde året sen jag flyttade till Uppsala för att börja plugga (har haft lite annat för mig än bara plugga, barn och jobb och sånt). Får se om jag någonsin blir klar. 🙂

  15. M skriver:

    Andra året på journalistlinjen på Kalix folkhögskola.Som vanligt börjar året med att skryta för ettorna att bland annat din mamma och Hanna Hellqvist har gått här…Men även med lekar, pianomys mitt i natten och kompisar som bor ett rum bort. Lortiga kök och fulla människor. Att bo på internat är båda skitkul och uppgivet, men något alla borde ha testat på! Kommer aldrig att ångra att jag gått här.

  16. Johanna skriver:

    Jag har börjat första året på gymnasiet nu, Natur. Det verkar helt superduper. Min klass kunde nog inte bli bättre. Vi har inga gruperingar alls, alla pratar och skrattar med varandra, det är helt okej att göra fel för ingen bryr sig om du svarar helt in i tjotaballongen fel. Lärarna verkar lika bra dem. Våra mentorer hade ett samtal med var och en av oss, bara för att kolla att allt är okej, att vi mår bra, eller om vi inte alls mår bra, om något känns fel eller något sådant där. Det kommer de ha minst en gång per termin. Dessutom är alla så glada och schyssta. Ja, överlag verkar det som inget kunde ha blivit bättre. Dessa tre år kommer att bli de bästa.

  17. Rebecka skriver:

    Tredje skolveckan börjar imorgon, går andra året på estetprogrammet med inriktning musik. Det känns sådär, de har nämligen skärt ner på allt jättemycket, för vi esteter är ju inte så viktiga, mest bara flummiga… Så jag har ingen lärare i de flesta estetämnen för de har anställt någon(!!!!). Hur de har tänkt att jag ska få betyg i dessa ämnen som är obligatoriska vet jag inte, men man blir ju heligt förbannad över att hela tiden blir förbisedd bara för att man inte går samhällekonomi. Fast mest synd är det nog om de få estetlärare som är kvar som förväntas göra allt jobb som inte är deras. Det var 4 lärare förut, nu är de två som förväntas göra allt, det är som att kommungubbarna inte förstår att det bara finns 24 timmar på ett dygn och att man inte kan jobba alla dessa timmar.

  18. Bambie skriver:

    Jobbar som gymnasielärare och iår har jag äran att fått en ny åk 1 att vara mentor åt. Det är alltid lika spännande, men iår känns det vemodigt. I slutet av oktober slutar jag på mitt jobb för att sätta mig i skolbänken igen på heltid. Har ännu inte berättat för någon av mina elever i mina kurser och vet inte rikigt hur jag ska säga det. Vet att många kommer bli upprörda att jag slutar bara sådär mitt i terminen.

  19. Chrille skriver:

    tydligen pluggar man till historielärare, så den där höstrutinen kommer jag åtminstone aldrig bli av med, och nolla som man nu är så är ju allting nytt, nya människor och lokaler så man har ingen riktigt kläm på grejer än, och första ”riktiga” föreläsningen är imorgon 😀

  20. stino skriver:

    Har precis börjat sjuksköterskeprogrammet, vet inte om jag har valt rätt linje bara :S Men skönt med mycket praktiskt 🙂 Tack för en fin blogg.

  21. Sofia skriver:

    Jag har läst media & kommunikationsvetenskap på universitet ett år, och i onsdags började med retorik. Är än så länge bra, och det är ett ämne man alltid har nytta av ju. Blir dock en krävande kurs!

  22. Linnea skriver:

    Jag har precis flyttat till Helsingborg pga jobbet (men mest för att jag kunde). Kom in som reserv på en kurs här också så det ska nog bli roligt men som vanligt kommer jag nog försöka göra lite för mycket. Känner inte en kotte är men träffade en massa trevligt folk i kyrkan igår så det kommer nog inte gå någon nöd på mig :)Hoppas att du får en fin och härlig höst!

  23. elisabeth skriver:

    nu har du fått så mycket berättat redan. men jag vill också, så here goes: flyttade till stockholm i början av augusti och bor nu inneboende. började audionomprogrammet vid KI förra veckan. det kändes och känns fortfarande lite skevt. har liksom inga kompisar här, ännu. skolan känns i och för sig mycket bättre, superintressant och sådär, men eftersom att det inte var mitt förstahandsval är jag lite osäker på om jag ska plugga klart eller om jag ska söka till min ”drömutbildning” igen. sedan tänker jag ”hur många gånger kommer jag att orka misslyckas?”. men jag kommer väl på nått. det löser sig, det gör det alltid, som timuktu säger(/sjunger). kram!

  24. Petra skriver:

    Hej fina Annika!Jag har inte börjat plugga, dock har den obligatoriska ”vad ska jag göra med mitt liv” ångesten börja trycka sig på, så det blir ett besök till Studievägledaren på universitetet snart. Annars så har jag kastat in mig i en helt nystartad teatergrupp, där jag fungerar som producent (har aldrig gjort det förut, så det pirrar i kroppen). Vi sätter upp Woyzeck i Stockholm och sen bär det troligtvis av till Berlin för gästspel. Om du vill kan jag skicka en inbjudan till genrepet när det är dax?Kram Petrap.s. Gillar din blogg väldigt mycket, då den känns som en liten bubbla från all ytan i blogguniversum d.s.

  25. Jessica igen skriver:

    hej igen, igår skrev jag att jag kanske inte trivdes så bra på media, men fel! idag hade vi våran första riktiga text lektion och Det passar mig utmärkt. då får det vara okej med fyra mindre roliga lektioner i veckan, när resten är bra. (och du har rätt, jag borde säga till om mer).

  26. Tiina skriver:

    Jag började på lärarprogrammet förra veckan och jag stormtrivs =) Jättebra lärare och redan väldigt inspirerande lektioner.

  27. Elinor skriver:

    Jag har tagit en termins studieuppehåll från juridiken och läser franska och engelska! Är så lycklig, avspänd och peppad på att lära mig (särskilt franska)! Undrar lite vad jag gett mig in på för hårt och kargt arbetsliv när det finns sådant här trevligt att göra.. Men jag gillar ju ändå utmaningen och att juridiken är ett så väldigt användbart verktyg. Skönt med ett litet break iaf, tror det gör mig mer peppad i vår när jag ska tillbaka till juridiken. Blir också lite lycklig av att människorna på min nya institution ser så glada och avspända ut.Hoppas du får en fin och inte stressig höst!

  28. Matilda skriver:

    Jag fick precis mitt första uppgiftsblad! Bestämde mig för att ta det lite lagom lugnt, tog studenten i juni. Så jag ska plugga Litteraturvetenskap, Kreativt skrivande. Distans och i halvfart. Åh, det ska bli så himla roligt! Är så nyfiken på att skriva. Pluggade design och konst på gymnasiet och trivdes bra med det men upptäckte ganska snart att jag har så mycket lättare för att uttrycka mig med ord . Jag hoppas nog lite på en aha-upplevelse, se om jag trivs med att skriva lika mycket som jag tror. Nu är jag jätte peppad på att komma igång!

  29. kim skriver:

    Har börjat grafisk design och mediakommunkation på universitet och det känns omtumlande. Det verkade väldigt roligt alltihopa tills jag såg kurslitteraturen, vet inte alls hur man ska plugga sånt. Hur gör man? Ingen har sagt något. Fattar inte hur jag som inte har så stor motivation ska kunna trycka in tre böcker på sammanlagt över tusen sidor (och det är bara för en kurs…). Funderar starkt på att hoppa av utbildningen och åka iväg till England som aupair istället :/ Älskar engelska och tegelhus, och har alltid drömt om England… Känns inte som att man åker iväg som aupair efter man är en färdig utbildad unversitetsstudent. Snälla har du något tips Annika??

  30. Jennika skriver:

    Sista året på mitt älskade medie-program som tillslut är tänkt att göra mig till fotograf. Om några månader ska jag stå på trappan i vit mössa och skrika fy fan vad jag är bra. Och jag kunde inte vara mer skrämd. Men fotgraf ska jag bli på ett eller ett annat sätt. Nu ska jag njuta av mitt sista år, skriva och fotografera en gång i veckan till lokal tidningen.

  31. Liz skriver:

    Åh. Jag har det så bra. Har precis börjat första ring, musiklinje. Trivs så bra. Alla i klassen och parallellen är så fina och duktiga, förutom ett par få, men jag försöker att inte bry mig om dem. Sen har jag jättemånga bra lärare, så jag är bara allmänt pepp på att få träffa alla igen i morgon. Så skönt att kunna se fram emot skolan, det är synd att alla inte trivs så bra i plugget. Sen tror jag att jag är kär också, men jag är inte säker! ha det bra, puss.

  32. Johanna skriver:

    Jag avslutar första året på min knäppa utbildning i Hamburg. Imorgon, det har varit det tokigaste året i mitt liv. Så mycket tårar och ångest och sömnlöshet och upprymdhet och fint trodde jag inte att det gick att klämma in på tio år. Om bara tre veckor börjar min nästa termin, då bor jag på stranden i Newport beach, hittar på applicationer och skriver historier. Jag tror att det kommer bli alldeles underbart. Det måste det.

Kommentera

