Finklädd #2.

bag1.jpg

bag3.jpg

bag5.jpg

bag11.jpg

bag8.jpg

bag2.jpg

Precis såhär glad är jag att jag hittat en tröja som är stickad utan att stickas! Och en väska som både är fin och liten men som man ändå får plats med allt viktigt i.

För er som inte visste det så är jag en sådan där tjej som har tights som byxor. Lite som Elin Kling. Jag vill minnas att någon etikettexpert tyckte att det var katastrof när Elin började ha det för något år sedan, att hon uttalade sig i någon tidning och sa att det uppmuntrande unga tjejer att se ut som prostituerade. Åh vänta, jag hittade artikeln, här! Det var precis som jag mindes.

”Modeexperten Cay Bond anser också att det är fel att bära tights i stället för byxor:
– Det är inte okej. Och jag tycker inte att Elin Kling ska klä sig så här. Hon inspirerar unga tjejer i deras klädsel och då har hon ett ansvar att se till att de inte ser ut som flickorna på Malmskillnadsgatan, säger Cay Bond.”

Fantastiskt. Denna Cay Bond säger alltså i Expressen att tidningens (dåvarande?) modeprofil klär sig som en hora. Indirekt säger hon alltså att jag också gör det. Det närmaste jag kommit en sådan kommentar var i gymnasiet, när min styvpappa bekymrade sig över att jag inte använde behå under mina linnen, och förklarade att killarna i skolan kunde börja se mig ”som en madrass”.

Nåväl. Tur att jag bor i skogen. Här får man inte många skamliga förslag.

(Här var jag nära att dra ett osmakligt skämt om Elin Kling och eventuella extraknäck, men dels tycker jag att Elin verkar vara hemskt söt och inte alls förtjänar att skämtas om på det viset, och dels är jag övertygad om att skämtet lät betydligt roligare i mitt huvud.)

Stickad tröja och väska från H&M, kängor från Nilson, sammetstights från Forever 21 och en sådan där rund halsduk från Bikbok.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Finklädd #2.

  1. rebecca skriver:

    Jag har inte mycket till övers för Cay Bond, sett henne på bussen och hon verkar så snorkig. ”Attacken” mot Ebba von Sydow i Malous ”efter tio” var helt sjukt vidrig och detta uttalande gör det ännu värre…

    • Annika skriver:

      Jag vet verkligen inte mycket om henne, har bara hört namnet innan jag läste den här artikeln, men hon låter sannerligen som lite av en mode-nazi. Det är så synd att sådana finns, människor som försöker få mode att handla om måsten, som tar bort allt det roliga ur att klä sig.

  2. Charlotte skriver:

    Tjusigt!!Jag har också tights som brallor..Har skitsvårt o hitta jeans som sitter lalgom tight om benen o sen går o knäppa över höfterna :(Om dom går o knäppa över höfterna är det baggy på benen.. stora problems!:D

    • Annika skriver:

      Jag har EXAKT samma problem. Man får inte ha breda höfter, putig rumpa och lår som är betydligt mer bastanta än smalbenen. Hörde av Levi’s (eller vänta, något annat märke kanske?) lanserat en jeanskollektion för tjejer som är ”kurvigare” – det oerhört utskällda ordet. Man kanske skulle kolla upp den, men det verkar som att deras jeans är väldigt ”bejbiga”, jag vill gärna ha lite högre midja och så.

  3. Hanna skriver:

    Hejja! Vet du, jag har ända sedan jag började läsa din blogg för ungefär ett år sen undrat lite vem du är. Ibland har det slunkit igenom glimtar av en sjukt bright och rolig tjej med vriden humor så att jag har blivit ännu lite mer nyfiken – vem är hon och vad har hon att säga? Tadaa! Här är hon ju!Om du inte redan läser den, så surfa in på Avig Maria och titta lite. Det känns som att ni är lite lika på något sätt. Hårda och mjuka, pk ibland och skiter i ibland. Äh, nu bedömde jag dig i alla fall, fast jag vet att man inte ska göra det. Allt jag ville säga egentligen är att du är peppande, med alla dina motsatser. Du vet, att vilja vara fin fast man inte vill bli bedömd för sitt utseende till exempel. Vi är nog ett par stycken som tampas med det =)

    • Annika skriver:

      Hanna, är det Mia Skäringer du menar? Hon är ju underbar, det är en sann ynnest att jämföras med henne! Tack!Men äsch, klart att man får ”bedöma” folk. Det gör man ju hela tiden. Jag är bara lycklig så länge jag inte får alltför elaka kommentarer, sådana gör mig så trött på att blogga.Och motsatser är fina. Utan dem vore vi ju helt omänskliga.Stor kram till dig, tack för att du läser!

  4. k. skriver:

    Jag ska klippa mitt hår på tisdag. Från axellångt till twiggy kort – jag har aldrig haft det så kort, men jag känner att jag behöver förändring.Nu när jag ser dig dock, och bilderna som är SÅ fina, så blir jag lite osäker på mitt frisyrval.. för du är ju SÅ fin. + Jag har aldrig varit tjejen som har gått runt i tights som byxor – dock, igen, när jag ser bilderna på dig – då blir jag rätt sugen på att börja med det, för du är ju SÅ fin.Sen vet jag att jag inte ser ut som dig.. och inlägget blev lite flummigt.. Det jag egentligen ville säga är, du inspirerar. Och du är fin.

    • Annika skriver:

      Det var en fantastisk kommentar du skrev, k. Och vet du, jag ska också klippa mig jättejättekort i vår eller så. Så då blir det lite som att jag inspireras av dig! Jag tycker att det känns urläskigt att klippa kort nu när jag blivit så långhårig, då känns det skönt att vi är flera som kapar lockarna.

  5. Karolin skriver:

    Du är så fin så fin så fin!

  6. Alina skriver:

    Oh my! Du är så fruktansvärt söt Annika! Gulle! ❤

  7. Sofia skriver:

    Jag bär också tights som byxor ibland. De är ju tusen gånger skönare än alla byxor i världen.

  8. felicia skriver:

    Vad fint! Du är verkligen tjusig, och jag älskar de röda läpparna!

    • Annika skriver:

      Tack snälla Felicia! De röda läpparna är det enda som får mig att känna mig lite snygg och party – jag brukade försöka sminka mig på olika sätt när jag var yngre, men jag kände mig aldrig riktigt bekväm i annat än mascara, markerade ögonbryn och knallröda läppar. Så det är det som hängt sig kvar, nu är det min ”standardmejk” om jag vill känna mig fin!

  9. Sophie skriver:

    Vet du, jag blev jätteglad när jag hittade din blogg ”What Annika Wore”, du klär dig helt fantastiskt och tar så fina bilder på dig själv. Du är så jävla vacker, helt enkelt. Sen tänkte att.. varför visar du inte det här i din ”vanliga blogg”, men ja, du gör ju som du vill! Jag blev ledsen när jag såg att du hade tagit bort den, men blev sen glad igen, för det innebär kanske att du väljer att visa den delen även här? =). Jag älskar alla delar som du visar oss! Kanske just därför, för att det är så många bitar. Man tröttnar inte. Du skriver bra, resonerar bra, fotar fint, är rolig. Är glad, ledsen – allt. Därför är du så bra!

    • Annika skriver:

      Åh men vad du är rar! Och du är inne på helt rätt spår i dina funderingar. 🙂 Jag har känt det lite som att jag målat in mig i ett hörn i bloggen, som att jag inte kan skriva om någonting alls som kan framstå som ytligt eller fånigt, och då blev det ingenting kvar, på något sätt. Så jag startade klädbloggen på prov och la upp inlägg i en vecka, för att känna efter hur det kändes, och kom fram till att jo – jag vill faktiskt lägga upp fina bilder och skriva om allt möjligt. Men den var aldrig tänkt att vara kvar någon längre tid – det är ju det här som är min blogg, och den ska förstås anpassas efter vad jag vill skriva om. Inte som det varit de senaste månaderna, då jag istället anpassat mig efter den.Tusen tack för alla dina fina ord, jag blir så glad!

  10. Emma skriver:

    Hej A!vad är det för fint läppstift du har? märke? nr?Så fint.

    • Annika skriver:

      Tack Emma! Jag har ett gäng röda läppstift i olika nyanser som alla är köpta på budgetkedjan Rossmann i Berlin för typ tjugo kronor styck. Märket heter Rival de Loop Berlin och just den här färgen har nr 17. Så om du har vägarna förbi Berlin så vet du nu!

  11. Julia skriver:

    Du är vacker Annika.Kängorna är asgrymma och hela din blogg är rätt awesome!

  12. Tanja skriver:

    Personligen skulle jag aldrig använda tajts som byxor… men det är bara för att jag tycker att det skulle vara samma sak som att använda strumpbyxor som byxor, inte för att det ”ser horigt” ut, för det gör det inte. Det är bara det att det skulle kännas som att det liksom saknades något plagg 😛

  13. Kajsa skriver:

    jag satt faktiskt precis och tänkte på att köpa en sån tröja som du har på bilden, men nu är det ju ingen idé för jag kommer aldrig vara så fin i den som du är! älskar att du har mer outfits bilder blandat med dina fina texter.

  14. Sofia skriver:

    Vad fin du är! Höstig med rosor på kindern.

  15. Anna skriver:

    Du är så söt! Åh.

Kommentera

