Jonas Gardell till Sahlins försvar.

Bild 15.png

Alla, alla borde läsa Jonas Gardells text om Mona Sahlin i dagens Expressen. Den finns här.

Jag håller med om varenda ord. Det enda jag vill tillägga är att det inte enbart är män som hatar Mona Sahlin. Kvinnoförtryck utövas både av män och kvinnor – de patriarkala strukturerna påverkar naturligtvis inte bara män.

Får vi lära oss redan som barn att han som bestämmer, han är man; att män är trygga och starka och kvinnor känslosamma och hispiga, är risken naturligtvis stor att vi kommer att ha det i bakhuvudet även som vuxna. Oavsett kön.

Själv var jag oerhört imponerad av Mona Sahlin i söndagens debatt med Fredrik Reinfeldt. Jag tycker att hon var lugn, saklig, tydlig och övertygande – och hennes argument fick stackars Fredrik att trassla in sig, slingra sig och glida ifrån ämnet. Därför blev jag helt chockad när jag såg Expressens ”Storslam”-etta igår. Egentligen borde jag förstås inte blivit det minsta förvånad. Den sammanfattade på ett utmärkt vis hur medias bevakning av valrörelsen sett ut.

En kvinna hatad av ett härsket samhälle. Med medierna i täten.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Jonas Gardell till Sahlins försvar.

  1. Ewa. skriver:

    Jättebra skrivet och jag förstår inte heller vad alla klagar på ? Jag tycker hon har vuxit med uppgiften och klarar detta bra ,, Gadell är bra !!! Tack för ett bra inlägg Tummen !!

  2. Emmie skriver:

    Åh, tack så mycket för tipset! himla läsvärt!

  3. Bonedust skriver:

    Toppenbra!!

  4. Summasummarum skriver:

    Delar helt din åsikt. Idag kunde Aftonbladet avslöja att det finns en nätverk av journalister på de borgerliga tidningarna (85% av dagsmedia är blå) som arbetar på de borgerliga partierna uppdrag. Stalin och Stasi är närmare än man tror och dom kommer från oväntat håll…

  5. sandra skriver:

    heja jonas!för övrigt tycker jag att du beskriver på pricken hur den här valrörelsen har sett ut. är det verkligen demokratiskt riktigt att medierapporteringen ska se ut på det här viset? det gör mig mörkrädd.

  6. N-M skriver:

    NEJ!MONA OCH HENNES PARTI VALFUSKAR.http://svtplay.se/v/2129832/tvarsnytt/mona_sahlin_larde_orebroare_rostaUNDER ALL KRITIK!!!!!!!!! BORDE SLÅS UPP STORT I MEDIA.

  7. sofie skriver:

    men riktigt så kan man ju inte heller generalisera, jag är en av de största feministerna i min omgivning som vanligtvis skulle lyfta fram det här problemet i oändlighet. men jag gillar inte sahlin för det, personligen känner jag inget förtroende för henne, inte heller gillar jag hennes retorik, så där tappade sossarna min röst, för samtidigt som man säger att man inte ska rösta på en person så måste man väl ändå känna förtroende för den som representerar det partiet man röstar på. däremot tror jag verkligen på gardells teori, men man får inte glömma bort att det även finns andra skäl bakom. förövrigt: mediabevakningen av valet är sjukt och självklart är en toblerone för tusen år sedan en bagatell i jämförelse av vad vissa övriga politiker sysslat med senaste halvåret (littorins misstänka sexköp och östgötapolitikerna som blev påkomna med prostituerade i lo-s lägenhet i sthlm och listan kan, tyvärr, göras lång.

  8. snicksnack skriver:

    tack för ditt inlägg! jag kan bara stämma in./ K

  9. tengileye skriver:

    Men nu var det ju lite mer och lite oftare än toblerone och blöjor, och skulle hon driva sverige som hon mellan politikerkarriären hade företaget så … usch

  10. Maria skriver:

    Hej!för ett tag sen bad du om bloggtips. Du bad också om utländska och inte svenska. Så jag bloggtipsade aldrig. Men. Ja. Jag har en vän som har en underbar blogg och mest handlar den om mode. lite om musik. och lite om livet. och. jag tycker du borde gå in och titta. och när du bestämmer dig för att skriva om svenska bloggare. så borde du överväga att skriva om fina lovisa! http://polichinelle.webblogg.se/Jonas Gardell är förövrigt begåvad och klok och jag håller rätt fett med honom!

  11. Malin skriver:

    Håller med texten helt också. Helt idiotiskt nog så börjar det också nästan bli ”trendigt” bland ungdomar att tycka illa om Mona Sahlin. Det förstår jag mig verkligen inte på.Hon är förresten hur trevlig som helst! Har ätit middag med henne förut och hon verkar vara en jättesympatisk och stark människa.

  12. erviluca skriver:

    Det är sorgligt. När media börjar skriva om en person som ”lite sämre” så blir det som när skvaller går och ”av en fjäder blir det en höna” och plötsligt ska ”alla” inte gilla Mona Sahlin. S o r g l i g t ! ! Beundransvärt att Mona (och alla andra som blir ”utfrysta”, trots att vuxna inte mobbar…ha ha ha…) står ut och orkar! Jag gillar Mona, och har alltid gjort! Tumme till Mona och till dej!

  13. erviluca skriver:

    …förresten får Jonas också en tumme!

  14. Karolin skriver:

    Alltså. Det är så himla typiskt. Jag kan inte förstå att vi inte kommit längre. Vi är långt i från ett jämställt land, och det blir mer tydligt ju högre upp vi kommer i trappan. Kanske inte i ord, men definitivt i handlingar.

  15. ff skriver:

    Så det är nu ok med valfusk för att man heter Mona och är kvinna? Såg inslaget och tycker det är vidrigt.

  16. Tekla skriver:

    Jag tycker inte att det är valfusk någonstans. Om Mona Sahlin tar ansvar för att de här personerna går och röstar så är det hur bra som helst, hon visar att hon bryr sig. Det är klart att hon också gör det för egen vinning, fast det är ju hela grejen med att värva röster. Och varje invandrare som går och röstar för första gången bidrar både till en bättre demokrati och ett mer integrerat samhälle. Det kan jag inte se som något dåligt alls.

  17. mogi skriver:

    Tumme! Bra skrivet!Skrev också lite om detta ikväll..Kraam från Mogi

  18. Vilket trams skriver:

    Låt oss fundera lite mer på detta.Hur många män har någonsin försvarat Wtterstrand, Gudrun, Maud, Vanja, Beatrice, Margareta, etc lika mycket som Mona blivit beskyddad av män.Det finns ingen kvinnlig politiker som blivit mer beskyddad än denna dumskalle till politiker.

  19. felicia skriver:

    Du har helt rätt. Jag läste också detta i expressen idag och blev glatt överraskad. Heja Mona!

  20. Anna Vörös Lindén skriver:

    Instämmer helt med Jonas Gardell, så himla bra att någon tar bladet från munnen! Hur mycket häxjakt kan det bli innan vi sätter ned foten?Själv bloggar jag om livet, valet och mycket mer på: http://annavoroslindenmyblog.wordpress.com/

  21. Johanna skriver:

    Nej, jag håller inte med Jonas. Däremot håller jag med sofie här ovan. Jag tror inte att det handlar om att Mona är kvinna, Maria Wetterstrand har väl t.ex. fått respekt i valrörelsen? Jag tror verkligen inte att en man i samma ”situtation” skulle ses som en hjälte (vilket Jonas skriver) utan jag tror helt enkelt att Mona är en person som är svår att lita på för många av oss. Att valet är så personinriktat kanske inte är särskilt positivt däremot, men så fungerar det uppenbarligen nuförtiden..

  22. moa skriver:

    Sjukt bra skrivet både av dig och Gardell!

Kommentera

