Om vänskap på nätet, då när det var lätt.

-1.png

-2.png

I veckans nummer av Sofis mode handlar min krönika om vänskap, på internet och utanför. Så som jag minns den.

I bloggporträttet möter man Erika Altosaar, konststuderande i Montreal. Själv har jag pinsamt dålig koll på konst, men är man intresserad av teckning och måleri tror jag verkligen att man uppskattar hennes blogg. Hon känns väldigt dedikerad.

I alla fall – läs gärna!

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Om vänskap på nätet, då när det var lätt.

  1. Jenny skriver:

    Då man bara kunde skriva till någon som hade liknande musiktexter eller kanske en dikt på sin Lunar eller Skunk eller vad det nu var. Man kunde bara prata med vem som helst, skaffa sig vänner. Nu är chattar för att hitta någon att ligga med. Socialanätverkssiter är till för de som redan har vänner. Bloggen har tagit platsen istället. I alla fall för mig. Den har gett mig 2 av de finaste flickor jag vet. Så händerna sträcks fortfarande ut, men det är inte lika enkelt som det var när vi var yngre.

  2. Martina skriver:

    Fina Annikatack vare att jag ar lite busig, kan jag lasa dina kronikor fastan jag inte bor i Sverige. Jag zommar in med hjalp av inzoomfunktionen i Safari, hihihi!Hursomhelst: minns du ICQ? Jag chattade dar, och pa hotmailchatten, som senare blev nerlagd pga pedofiler och en massa lawsuits som hotmail forlorade. De blev less pa att sponsra barnporr antar jag. Ja, vars tar de ensamma tonaringarna vagen idag? Jag tror dels Youtube, dar de nu filmar sig sjalva medans de sjunger eller berattar nagot for oss pa andra sidan skarmen. Eller finns det mindre ensamma tonaringar idag an for typ 15 ar sedan? Jag tvivlar.Kram, och tack for att du finns.

  3. Sofia skriver:

    Roligt att du har intervjuat Erika, hon var min första LookBook-crush ^^ Jag är fortfarande alldeles kär i hennes röda hår, något år senare.

  4. Frida skriver:

    Du är så himmelens bra Annika. Och just tack vare internet och bloggar så hade jag kanske inte vetat om det lika väl, för nu har jag snart följt dig i ja.. hm hur många år kan det vara? Sen du bloggade på blogg.se iallafall och det är väl ett rätt bra tag sedan? Det är fint på något vis, det känns ju nästan som att jag känner dig vid det här laget, ungefär som en stöttande och klok storasyster. Ha det fint, kära du! Massa kramar.

  5. Sofia H skriver:

    Tack, återigen en text som verkligen berör! Tack.

  6. Matilda skriver:

    Fin krönika! Fick bara lust att berätta att för snart tjugo månader sen träffade jag en flicka i Norge på nätet. Via en musiker, amanda palmer, vi båda älskar. Vi träffades i somras och jag tycker himla mycket om henne. Och hon tycker om mig, fastän att jag blev magsjuk och bara kunde titta på dålig tv och se blek ut när hon var här. Det tycker jag är fint. Förresten, tack för att du är så hemskt bra och inspirerande.

  7. Alva skriver:

    Hej Annika, nu vet jag att jag är lite efter, men jag tänkte ändå tipsa om en blogg till dina krönika. Här är hon: http://www.jesslovesfred.com/ Kram🙂

  8. Stina skriver:

    Jag har också reflekterat över det där! Med internet och träffa nya människor där. Jag har tänkt att jag kanske bara är för gammal för att vara inne i ”den svängen”, men det är sant att de stora forumen som fanns förut (helgon, lunar, skunk) är utbytta mot facebook. Och på facebook kan man på sin höjd knyta lite extra kontakt med någon man redan har i bekantskapskretsen. Får man ett meddelande från någon man inte redan känner klickar man bort direkt. Plus att facebook är så opersonligt på något sätt, folk presenterar inte sig själva på samma sätt som på andra communitys. Man är lika tråkig där som vid ett snabbt möte på konsum. Kan inte välja hur att presentera sig själv. På gott och ont. Svårt att råka klicka in på någon man intresserar sig för iaf.Herregud vad många vänner jag har tack vare internet, hade troligen inte ens bott i staden jag bor om det inte vore för det. Hela mitt kontaktnät är byggt utifrån internetkontakter från början… Det fungerar inte så längre. Det tycker jag är synd.

  9. Anna skriver:

    Hej annika! Jag har aldrig trott att det finns folk som mig. Ännu minder trott att dom fanns för kanske tio år sedan. Men tydligen existerar ni. Nu för tiden finns vi ensama indie flickor och pojkar på sidor som lastfm.com. Där kan du hitta människor som delar din musiksmak. Där hittade jag min drömprins. Snälla sluta aldrig skriva så som du skriver. Dina texter är väldigt inspererande och får mig ofta att känna mig mindre ensam. Tack!

  10. Linnea skriver:

    Jag saknar lite den där anonymiteten och kunna visa sidor av en själv sådär. Men mest när jag va typ runt 13 så hoppade jag runt på olika ”personliga hemsidor” (föregångaren till alla bloggar) där tjejer knåpade och kodade ihop egna sidor, skrev lite grann, gjorde bilder och delade med varann. Eller bara hade långa listor på vilka böcker de läste etc. Jag gjorde ett antal också, skit roligt (kom också på härrom dan att det är faktiskt webdesigner jag vill bli, 10 år senare bara) och lärorikt och jag gjorde och prenumererade på ett antal mail tidningar. Tror inte allt det där finns kvar på samma sätt längre tyvärr.

  11. k skriver:

    Oj det hade jag aldrig trott att du också inte haft några vänner. Jag har inga, absolut inga. Läser bloggar och ser alla dessa modeintresserade indietjejer som jag önskar var mina kompisar. Ibland vågar jag mig skriva i kommentarfältet något patetiskt om att vi borde bli vänner och då svarar dem oftast javisst men sedan svarar jag inget på det. Vad ska man liksom säga. Skäms ju så ofantligt mycket. Det är inte lätt att vara bara lite annorlunda i Sverige, alla ska följa samma mall (iaf här där jag bor). Suger att vara ensam iaf men det är ju mestadels mitt fel att jag drar mig undan från andra.

Kommentera

