Människan främst, tack.

Jag hade egentligen velat sitta framför teven och valvaka redan nu. Men istället gör jag som precis varenda parti och sätter jobben främst. (Okej, inte riktigt alla partier. Som vi vet är risken fruktansvärt överhängande att vi från och med imorgon har ett parti i riksdagen som sätter att sparka ut alla som inte härstammar i rakt nedstigande led från vikingarna och asagudarna främst.)

Det irriterar mig något väldigt, denna besatthet vid jobb. När även de rödgröna bestämt sig för att det är jobben främst som gäller blir det helt omöjligt att skilja partiernas valfilmer ifrån varandra.

Jag blev så besviken när jag såg att till och med vänsterpartiet använder exakt samma trötta jobben främst-slagord i sin film (den obegripliga med ”två tåg” som avgår).

Jag vill inte att vi sätter jobben främst! Jag vill att vi sätter människorna främst.

Att Fredrik Reinfeldt är helt övertygad om att vi saknar människovärde om vi inte jobbar, det köper jag. I hans värld är ju alla som inte jobbar lata, bortskämda, svaga idioter. Men vänstern?!

Vi är inte våra jobb. Vi är väldigt mycket mer än så. Jobben är naturligtvis ofattbart viktiga för vårt samhälle, men så länge jobben utförs av människor och inte av robotar ska människan komma först. För mig heter grunden i ett fungerande samhälle sjukvård, äldrevård, barnomsorg och skola. Vård och skola som utgår från våra behov, inte efter våra plånböcker. De som orkar och klarar av att jobba ska ha bästa möjliga förutsättningar att också ha ett jobb. De som inte orkar och klarar av att arbeta är inte mindre värdefulla. En människas värde mäts inte i kronor och ören. Mätte vi människovärde i pengar hade ju det absolut mest ekonomiskt lönsamma varit att skjuta av alla gamla, sjuka och arbetslösa. Jag tror inte att det är en värld någon av oss vill leva i.

Alltså. Människan främst.

Men nu måste jag jobba.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Människan främst, tack.

  1. erviluca skriver:

    BRA tänkt och skrivet! Självklart är människan MEST värd, med eller utan jobb! Det är många som INTE jobbar som är precis lika mycket värda som dom som jobbar! Alla kan inte jobba. Så enkelt är det. Tumme till dej!

  2. Frida skriver:

    Så bra skrivet Annika!

  3. M skriver:

    Bra skrivet, jag håller med dig helt och hållet. Det enda jag har att invända på är att ”två tåg”-filmen är för de rödgröna och inte bara Vänsterpartiet.Kram!

    • Annika skriver:

      Åh, är den? Jag minns att när jag och Ronnie såg den första gången så trodde vi att den var för moderaterna, och att vi båda skrek ”VÄNSTERN?!” när partiloggan kom upp. Hur kunde vi missa att det var alla rödgröna partierna? Så himla skumt!

  4. Lisa skriver:

    Tack för dina ord! Dina texter gör mig glad, och hoppfull.

    • Annika skriver:

      Så skönt att höra. För just nu känner jag mig inte så glad och hoppfull. Alliansen OCH SD? Wow. Som Chandler i Vänner skulle sagt: ”Could this BE any more depressing?”

  5. Karin skriver:

    Annika, du formulerar det så otroligt bra. Det här är exakt vad jag har gått och tänkt på de senaste veckorna, att vi inte är våra jobb. Att vi först och främst är människor. Jag blir så ledsen en kväll som denna, men dina ord lyser upp. Tack så mycket. Det betyder mycket för mig.

  6. Alliansen ska bort! skriver:

    Hallelujah! Nu måste vi organisera oss! Alla måste dra sitt strå till stacken och motarbeta de vidriga högerkrafterna i landet. Alliansen måste bort i nästa val! Sitter ni och velar, sluta med det! Satsa istället på att påverka din omgivning, hjälp de i din närhet inse att solidaritet, miljö, jämlikhet och mänskliga rättigheter är det viktigaste vi har! Ett starkt, enat, målmedvetet Rödgrönt alternativ kan inte förlora nästa val!

  7. Hedda skriver:

    Det är synd att inte vartenda politiskt blogginlägg du skriver vore en kolumn i aftonbladet. Det här hade fler behövt läsa.

  8. Håller med! Den här arbetshetsen får en att tänka på ett inbitet gammalt slagord som partierna förvisso taktiskt undvikit att citera. Än så länge.

  9. Maggan skriver:

    Kläderna som du shoppar, maten du äter och huset du bor i har skapats av människor som jobbar. Den där välfärden som du vill att alla ska få del i skapas också av människor som stiger upp varje morgon och går till jobbet. Ju fler som jobbar, desto mindre belastning på var och en. Den mest solidariska handling du kan utföra är således att gå till jobbet – inte att storsint lova bort pengar som kommer från andras slit.

Kommentera

