Så. Jävla. Ovärdigt.

Bild 11.png

Det här gör mig så obeskrivligt ledsen.

Vågar knappt tänka på hur det måste kännas för Annica och Emelie Holmquist.

Är det här det samhälle vi vill ha? Uppenbarligen. En majoritet av svenska folket röstade på de partier som bestämt att Annica Holmquist ska behandlas såhär. Att hon ska få vara ett av alla de ”enskilda fall” som ”faller mellan stolarna”. Sådant man får räkna med, enligt alliansen. ”Ska vi ha tag i alla lata fuskare, då måste vi faktiskt rensa ut ordentligt! Alla människor som offras på vägen? Well, tough shit. De är ju bara enskilda fall. Sådana kan vi inte fästa för mycket vikt vid i ett härligt, fritt kapitalistiskt samhälle!”

Nu tänker jag, kanske något otippat, citera den australiensiska popgruppen Savage Garden.

”So this is my new freedom?
It’s funny – I don’t remember being chained.”

Så lustigt. Inte jag heller.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Så. Jävla. Ovärdigt.

  1. Johnny skriver:

    Kan bara instämma, trodde inte det var sant. Hoppades att det inte skulle vara det.

  2. AOSTC skriver:

    Jag har aldrig mått så dåligt som under detta val. Det här landet är iskallt.

  3. Margareta skriver:

    ja det är förskräckligt. men kan man vänta något annat. I dag vet ju inte svenskafolket vad solidaritet innbär man tänker bara på sig själv och fall som Annica tycker somliga är fejkat som den strokedrabbade läkaren. Det Vändes mot Socialdemokraterna. Läkaren var sjuk arbetade så mycket han kunde då blev partiboken plötsligt mer intressant än att Allinsens ajukförk regler dsa att han skulle jobba heltid med något annat. kasta bort 10 tals år av utbildning. men media satte den agendan man ville inte förstå.

  4. Natasa skriver:

    Fy fan säger jag bara. Fy fan!

  5. J skriver:

    det finns bara ett sätt att överleva dom här fyra kommande åren. med KÄRLEK. så jävla mkt kärlek att vi storknar!

  6. Sannabell skriver:

    Nä, jag är helt enkelt för nere. Jag orkar inte läsa alla eländesberättelser om alla som råkar illa ut. Det gör ont nog med det abstrakta just nu. I hate the world today.

  7. Jo skriver:

    Alltså, människorna i alliansen är trots allt vanliga människor och de är väl för guds skull inte onda? Det är väl rätt så självklart att det inte heller tycker att det här har gått rätt till.

  8. Mettemarionette skriver:

    facebookvän efter facebookvän faller. De har störtat ner i avgrunden av förtvivlan. Alliansen har tagit död på hoppet. På medmänskligheten. De vill inte gå upp ur sängen för att möta denna vardag. De vill inte ha detta kalla samhälle. Vi står utanför och tittar på Stureplans drägget som häller ut skumpa för x antal kronor. Vi ser hur de hånar och föraktar de verkliga samhällsbärarna. Vi står handfallna och tittar på hur poppispartiet Moderaterna ”Rules”.Men Annika. Vi är starka. Vi kommer att resa oss och ta tillbaka det sunda som verkar förlorat. Allt är en illusion. Aldrig aldrig ska jag sluta älska dig, min nästa och min granne. Min vän och framtid. Vi måste hålla ihop. Vi ska ta tillbaka vårt samhälle där alla har rätt att finnas och bidra efter egen förmåga.Vi är många som misströstar idag. Men akta er när vi hämtar oss. Tillsammans ska vi ta tillbaka vårt Sverige. Där vi hjälper varandra.Vi ska!

  9. Amanda Green skriver:

    Jag mår så illa över att majoriteten av befolkningen verkar tycka att detta är okej. Sen när slutade vi bry oss om varandra???😦

  10. susanne skriver:

    Enda sättet att förändra nu är att starta opinion mot valresultatet, i min ungdom blev det missnöjesvotering och nyval- då kastade vi ut borgarpacket ganska så omgående-det kan vi se till att ordna igen- valfläsket ruttnar redan , tyvärr så är många förstagångsväljare dåligt insatta och ser mer till bling-bling, märkeskläder mm och stekarstilen och tror i sin okunskap om de röstar fel så får de del av hela kapitalistiska härligheten och en plats vid svampen…

  11. Pernilla skriver:

    Som telefonsäljare pratar jag med många många människor varje dag. Och jag vill inte förringa Annicas fall, men hon är inte ensam. Jag pratar dagligen med människor som inte har råd till mat ens en gång. En kvinna fick leva vintern som var utan varmvatten, för att betala elräkningar gick inte att få med i hennes budget.Att det blivit så här snett förstår jag inte.Vart tog medmänskligheten vägen?

  12. Petertoo999 skriver:

    Ja, det är nästan så man har lust och ordna en liten insamling till den stackars kvinnan..Jag vet att jag skulle skänka i alla fall, med glädje.

  13. trerk skriver:

    Jag kommer att fortsätta kampen mot det Nya Regelverket. Det är cyniskt och inhumant och hör inte hemma ett, än så länge, hyfsat välfärdsland. Jag har ekonomiska fördelar av den förda politiken och kommer troligen att få ännu fler med moderaterna vid makten. Men jag er bortom min plånbok,jag ser och hör människor som far illa, som tappat framtidstron. KGV

  14. Gröna Anna skriver:

    Grejen tror jag är att de allra flesta inte alls är insatta i hur sjukförsäkringssystemet egentligen ser ut. De tror att alla såna här historier är exempel på att ”något har gått snett men såklart ska rättas till igen”. Men så är det inte. Det är inte ”enskilda fall”, det är precis så här systemet är avsett att funka. Inhumant var ordet.

  15. Hanna skriver:

    Jag blir äcklad av att folk kan behandla andra så här illa. Vi som har jobb och är friska ”tjänar” kanske på en alliansregering, men vad är någon hundralapp extra i månaden mot att människor formligen offras, bara för att någon enstaka kanske fuskat någon gång? Den här jakten på fuskare har gått alldeles för långt.

  16. Linn skriver:

    Hej Annika! Jag läser din blogg varje dag men jag har aldrig kommenterat förut. Jag håller med dig till 100 procent i allt du säger angående politik. På min skola(går 3:e året på ett gymnasium i Dalarna) går det i princip bara moderater. Jag är inte förvånad. Det är sorgligt att politik har blivit en modegrej, på samma sätt som man kan se på många personer vad de lyssnar på för musik, så är det lika enkelt att se vilka som röstar blått. Jag vågar även påstå att de som röstar på moderaterna är de personer som är minst insatta i politik, till och med en av mina kompisar som röstar blått höll med mig om det. När jag konfronterade en annan kompis om varför hon lägger sin röst på moderaterna så upprepade hon det gamla vanliga; ”Det ska löna sig att jobba!”, ”Jag vill inte att de som går på bidrag ska tjäna lika mycket som mig när jag har utbildat mig i typ 5 år”, ”Jag flyr landet om Mona Sahlin blir statsminister”(VARFÖR är Mona så dålig? Ingen människa har någonsin kunnat ge mig ett vettigt svar på det. Tur att Fredrik är såå bra då. Suck.) När jag påstod att hon inte var insatt hävdade hon bestämt motsatsen. Jag frågade vad hon tyckte om Jan Björklunds skolpolitik och hon svarade: ”Vem är Jan Björklund?”Det säger det mesta.Sosse har blivit ett skällsord. Jag tycker att det är rent av vidrigt hur Blondinbella uttalar sig på sin blogg där hon bland annat kallar sjukskrivna för ”parasiter” och där hon skriver så elaka saker om Mona Sahlin att jag blir förbannad bara jag tänker på det. Är det bara personer som är framgångsrika, ur det perspektivet att de tjänar mycket pengar, som är förebilder för unga? Ska man inte ha något innanför pannbenet också? Jag är STOLT över att rösta rött. Att mina föräldrar röstar blått har, tack och lov, inte påverkat mig ett dugg. Jag ville egentligen bara säga att jag tycker att alla unga tjejer borde ha dig som förebild, för du är så himla klok.

  17. Josefine skriver:

    Jag blir också så jävla ledsen. Ledsen över att Reinfeldt enbart sagt att det är ett enstaka fall, något som ska rättas till och egentligen inte borde hända. Men det händer ju överallt, hela tiden. Det är inte tio människor som lever som henne, det är tusentals. Bland annat min pojkväns pappa. Han har svår astma och kol, kan egentligen inte jobba med sitt egna företag som innehåller fysiskt jobb. Men han har inte råd att sluta jobba, vilket betyder att han antagligen snart kommer att dö. Han vill jättegärna ha ett annat jobb, ett som inte är fysiskt, kanske deltid då han mår så dåligt. Men det finns ingen som vill anställa ”en sjuk gammal outbildad gubbe”.Blir så äcklad över att alliansen hyllar folk som startar eget när de uppenbarligen skiter i hur det går för dem.

  18. elin skriver:

    Om du nu upprörs väldigt mycket över detta, kan du då inte ta reda på varför alliansen har försökt ändra på systemet, dvs vad man ville åstadkomma? (Och då menar jag inte att de är giriga och vill ha alla pengar själva, utan rent samhällsekonomiskt) Vad var anledningen till att man tyckte att det inte kunde fortsätta som förut? Man måste ju lära känna sina fiender=)

  19. Ann-Sofie skriver:

    Anledningen till att opinionen är så stor för att stödja Emelie och hennes mamma är för att de flesta tycker att systemet är felaktigt. Ur protesterna framgår att folk i allmänhet inte vill att detta ”misstag” ska hända igen.Befolkningen protesterar inte bara för Emelies sak utan även för din skull,för duvill väl att saker ska gå till på rätt sätt om du skulle råka bli sjuk eller skada dig? Jag hoppas här med att du kanske ska känna en smula tacksamhet men ännu hellre stridslystnad för denna upprörda mobb. Visa DITT engagemang genom att bli medlem i länken här nedan. Hjälp oss att visa regeringen att det är fel politik de driver! Du är hjärtligt välkommen att stödja vår sak på http://protestera.ning.com/ Kram på er!

Kommentera

