Förändringen börjar här. Nu.

Valresultatet blev precis så som jag var rädd för. Nästan ännu värre.

Fortsatt styre för alliansen, med SD som vågmästare.

Vi lever nu i ett land med ett rasistiskt parti i riksdagen. Det går knappt att ta in.

Men. Det viktigaste av allt är att vi vägrar ge upp. Vägrar vänja oss. Att vi aldrig slutar kämpa för ett land där alla är lika mycket värda och behandlas därefter. Ett land där solidaritet, rättvisa, tolerans och medmänsklighet vinner över egoism, girighet, rädsla och främlingsfientlighet.

Det är mer livsviktigt och nödvändigt än någonsin att vi engagerar oss, att vi inte skyggar för diskussioner, att vi aldrig böjer oss och ger efter för det hårda, kalla, diskriminerande och omänskliga samhällsklimat Sverigedemokraterna står för.

Jag är övertygad om att var tjugonde myndig svensk inte är rasist. SDs framgångar handlar om så mycket annat. Om utanförskap, rädsla, otrygghet och okunskap. Om klyftor mellan fattiga och rika. Om att vi misslyckats med att skapa ett samhälle där alla människor känner sig sedda, delaktiga och värdefulla. Är det någonting vi måste göra så är det att kämpa stenhårt för ett mer medmänskligt Sverige. Brutalitet föder brutalitet, hat föder hat, rädsla och otrygghet föder främlingsfientlighet. Men vi måste tro på att värme och kärlek är starkare än rädsla och hat.

En sak kan jag lova. Den här bloggen kommer inte att sluta att handla om politik bara för att valdagen är över. Politik handlar om ideologi, visioner, grundläggande värderingar. Det genomsyrar allt. Hur vi ser på vårt samhälle, på oss själva och på varandra. Hur vi behandlar våra medmänniskor, vår miljö, hur vi formar vårt samhälle åt kommande generationer. Det här är ingenting som försvinner eller blir mindre viktigt för att valet är avgjort.

Den ideologi, de visioner och de värderingar jag står för och tror på nådde inga framgångar i det här valet. Det betyder bara att vi alla måste jobba hårdare.

Jimmie Åkesson hade rätt i en sak ikväll. Han citerade Christer Björkman och sa: Imorgon är en annan dag.

Det är helt sant. Varje ny dag är en chans till förändring. Let’s make it count.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Förändringen börjar här. Nu.

  1. Karin skriver:

    Det är så fruktansvärt sorgligt. Sverige är fullt av idioter:( Inte bara Skåne, som jag trodde. Herregud så hemskt. Inshallah, kanske gud hjälper oss;)

  2. moa skriver:

    Tack Annika för att du finns. Har aldrig känt mig så uppgiven som inatt. Varit på gränsen till att tappa tron på mänskligheten helt, men du väckte lite hopp i mig.Hoppas de kommande fyra åren går fort.

  3. Tanja skriver:

    Jag har alltid kunnat känna mig stolt över att Sverige inte haft något högerextremt/främlingsfientligt parti i Riksdagen, men just idag tycker jag mest att folk är idioter… :-/ Själv är jag övertygad om att SD kommer att minska bara de etablerade partierna vågar ta diskussionen med dem och att de får komma till tals. Missförstå mig rätt… för SD kommer förhoppningsvis slå ihjäl sig själva. När Åkesson fick sin artikel publicerad i Aftonbladet avgick massor av medlemmar när de insåg vad partiet verkligen står för.Tills dess: (http://www.youtube.com/watch?v=nbvYn1N0YaE)”Det kommer en tiddet kommer en tiddå jag vill va kinesdu vill va grekjag vill va alla färger på en gångMåste rasera rasera rasera rasera”

  4. Natasa skriver:

    Jag vet inte ens vad jag känner förutom sorg. Men känslan av förändring, och viljan av att ha tillbaka ett solidariskt samhälle fritt från rasister i riksdagen har aldrig varit större. Nu kämpar vi i 4 år, och ser till att det blir verklighet. Jag vet att vi kan vända trenden. kram!

  5. Petertoo999 skriver:

    Ja, vingklippa små fåglar är ju verkligen otrevligt.

  6. Marielouise skriver:

    Självklart slutar vi inte kämpa för ett solidariskt samhälle. Vi har sett det här förr, rasistiska rörelser röner ofta stor framgång i oroliga tider.Men det vänder. Jag tror stenhårt på ett samhälle som värnar om miljö och medmänsklighet.

  7. Karin skriver:

    Vad är det man brukar säga, det kommer alltid något gott ur det onda. Även om det är förjävligt just nu med alliansen 4 år till och SD på det känns det som om vi kan gå styrkta ur det här. Ur pyrande aska har en kämpaglöd väckts till liv. Det kan tyvärr hända att vi måste få det så här ruttet för att fatta att demokrati, rättvisa och solidariet är något vi måste fortsätta kämpa för om och och om igen. Kärlek och respekt.

  8. Louise skriver:

    Så väldigt rätt skrivet.

  9. Lina skriver:

    Jag hoppas det blir med sd i riksdagen som det vart här i kommunfullmäktige.. Platsen är tom för det mesta för det har ingen som vill vara där o besluta… Hoppas hoppas!!

  10. sofia skriver:

    Vi måste kämpa som aldrig förr under dessa fyra år som kommer. 2014 ska DE UT! Jag ville inte tro att SD skulle komma in, vågade inte tro det. Imorse vaknade jag upp till ett Sverige som jag aldrig sett förut. Det kändes fantastiskt tungt.Vi måste mobilisera oss och kanske framförallt sluta slå dövörat till, så som jag och många andra gjorde, när det gäller SD. Nu ska vi ta debatten seriöst. Nu måste vi samla vår rösta och motbevisa deras varenda punkt. Nu jävlar gäller det!

  11. Matilda skriver:

    Jag fattar faktiskt inte vad alla får för sig är så fruktansvärt med alliansen.

    • Annika skriver:

      Eh, visserligen handlade det här inlägget till 90% om Sverigedemokraterna. Men visst är jag otroligt besviken över att vi inte fick en rödgrön regering. Vad som är så fruktansvärt med alliansen? Tja, ingenting i dina ögon, uppenbarligen. Och du har rätt till din åsikt. Precis som alla de andra som röstade på alliansen. Så jag skulle inte säga att ”alla” tycker att alliansens politik är fruktansvärd. I mina ögon, däremot, så bygger deras politik på en ideologi som sätter egoism, girighet, egen vinning och kortsiktiga lösningar före solidaritet, jämlikhet och trygghet för ALLA.

  12. trerk skriver:

    En majoritet av väljarna har sett till sin egen plånbok, ett tunnelseende som de kommer att få ångra. Det är inte bara den enskildes framtid som står på spel, man kan vara frisk och arbetsför, man kan ha ett bra liv och ett bra jobb. Men man har nära och kära, vänner och bekanta som inte har det. Och de får betala priset, liksom våra barn.Jag har haft fördelar av den förda politiken, jag har fått mer i plånboken. Men jag ser bortom min egen plånbok. Jag ser den svage, den sjuke, den arbetslöse, den utförsäkrade som fått det sämre och sämre.

  13. Nina Johansson skriver:

    Finaste Annika, så bra skrivet, så sant och så vettigt. Keep it up! kram.

  14. Matilda skriver:

    Jag menade inte så mycket ditt inlägg som alla kommentarer. Alliansen Det är ju inte precis vad en blå politik innebär. Det är ju inte så att de inte vill ha välfärd, det är ju inte så att deras mål är att skapa klyftor utan snarare att föra en politik där folk ska jobba för att välfärden ska fungera. Betydligt mer långsiktigt än att försöka investera fram nya jobb tror jag. Jag tycker att de rödgröna känns väldigt osäkra att rösta på, då de inte ens lyckats komma fram till något i väldigt många frågor, det känns inte helt bra att rösta på en regering där de tycker så pass olika att de inte kommer överens om något vettigt. Deras idéer om att fasa ut kärnkraften är också väldigt luddiga, och om de menar allvar med att inte byta ut några reaktorer är en väldigt trolig utgång att vi måste importera el. Troligtvis från kolkraft. Så mycket för att värna om miljön. Det oroar mig. Sjukvård och ungdomar är en annan viktig fråga för mig, och jag har sett hur kommunpolitikerna där jag bor (där socialdemokraterna har en majoritet) drar ner på sjukvård och ungdomar, lägger pengar på meningslösa saker och sedan presenterar en vinst i budgeten. Allt för att spara in. Inte heller särskilt mänskligt, det tycker åtminstone inte jag. Och jämlikhet, är det att de som lagt massa pengar på utbildning ska betala mycket mer för att försörja de som inte jobbar ? Självklart. Vissa av dem. Men inte så många som förtidspensioneras nu, man måste ju ändå försöka minska på det. På något sätt. Och jag tror inte att det rätta sättet att försöka få fler människor i arbete är att ge dem 90% i A-kassa, jag förstår iallafall inte hur. Och jag tror inte att det är det bästa för samhället och välfärden att införa 6 timmars arbetsdag, med samma löner. Saker som vänsterpartiet vill införa. Det finns självklart brister med både höger- och vänsterpolitik, men det är verkligen inte så att skillnaden mellan de båda är att den ena satsar på människan och den andra på jobben. Det är bara två olika sätt att få in pengar till välfärden. Och jag tycker det är lite elakt att få det att låta som att alla som röstat blått är omänskliga. Politik är ju så himla mycket mer komplext än så.

Kommentera

