Ett alldeles onödigt inlägg.

Jag har aldrig stavat fel förut. Jo, det är klart att jag har, men oerhört sällan. Har alltid satt en nästan fanatisk ära i att vara fri från alla former av slarvfel i text. Det har gjort att jag oftast struntar i att läsa igenom mina texter – mina fingrar vet liksom att, ja, de skulle bara våga skriva fel.

Men nu. Sedan Fanny försvann kan jag fan knappt stava mitt eget namn. Skickar iväg jobbtexter, mail och sms med de mest bisarra slarvfel. (Det kanske mest absurda var det lååånga mailet där jag intervjuade en tjej om hur det är att bo i Shanghai. Insåg först efter att jag skickat det att hon bor i Hong Kong. Mailade direkt och bad om ursäkt, men jag har en känsla av att hon inte hör av sig igen. Det skulle inte jag heller gjort om jag var hon.) Men framför allt är allt jag skriver fullt av helt idiotiska stavfel, och jag byter dessutom ut alla småord som ”är” och ”på” mot andra småord, typ ”i” och ”av”. Som om den del av min hjärna som alltid haft koll på stavning och småord bara gett upp. Tackat för sig och flyttat till Grums eller Maui eller vart nu delar av hjärnor flyttar när de går i pension.

Jag har ingen aning om varför jag berättar det här för er. Inte den blekaste. Men jag har redan skrivit flera blogginlägg idag som jag ångrat och raderat innan de publicerats, så det här får nog stå kvar.

Fler onödiga fakta:
– Utanför fönstret blåser det storm.
– På nedervåningen spelar Ronnie sitt nya Fifa 11.
– Jag åt hamburgare med räksallad och pommes frites till middag. Det var gott.
– Nu ska jag gå och lägga mig, för jag ska upp jetetidikt. Puss hej.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Ett alldeles onödigt inlägg.

  1. HeyLeon skriver:

    Det var inte alls ett onödigt inlägg, glimtar ur din värld är ju det vi kommer hit för.Jag fnissade till lite, för jag gjorde själv en referens till Grums som ”en plats, vilken som helst” i ett samtal idag efter att ha sträckläst Hanna Hellquists blogg. På din inrådan! Du förgyller min dag Annika 🙂

  2. Sanna skriver:

    heart

  3. Veronika skriver:

    Inte onödigt! ❤

  4. rumlan skriver:

    Min kille spelar också nya Fifa. Jag tycker att det ser ut exakt som det gamla han hade, men han säger att det finns maaaassa skillnader. Jag är också fanatisk vad det gäller stavning. Vet inte varför. Men du ska nog se att du snart kommer tillbaka till ditt gamla jag. Under tiden tycker jag att du ska försöka glädjas pyttelite åt att inte behöva känna att du ska vara perfekt hela tiden. Eller hur? Slappna av och bara var som du är nu. Tror du behöver det. Eller kan åtminstone tänka mig att du behöver det. Kärlek!

  5. Petertoo999 skriver:

    Man måste kunna göra stavfel, den dagen du kan göra ett stavfel men ändå skicka in texten, då har du mognat lite. Nu kommer lite onödigt fakta från mig: Det är en glädjens dag i dag, barnens gammelmormor har kommit tillbaka från landet..Det är en kvinna som jag tycker väldigt mycket om, hon har en liten lägenhet som hon bor i på vintern, men hon har lite tråkigt där..Så jag har gjort i ordning ett gästrum i mitt hus, plus att hon har fått en egen nyckel, så hon kan komma och gå som hon vill..Hon säger ofta att maten man köper är förgiftad, men det tycker jag bara är upplyftande. Har du någonsin hört någon som har sitt avlidna ex mormor boende hos sig?? Sen så har jag en väldigt snäll flickvän också, hon accepterar att gammelmormor får bo här…Det känns skönt och ha en svärgammelmormor i bakfickan. Annika!! Ett tips! Om du har chansen och få tag på en gammelmormor, ta den direkt! Du har ju ett stort hus.

  6. Navigaren skriver:

    Sådant händer när man är trött och uppriven, ända botemedlet är vila. Tyvärr

  7. Kajsa skriver:

    Jag tror det där ordnar sig om ett tag, när du fått landa lite… (hur man nu gör det?) men hur som helst… så ordnar det sig med tiden. stavningen alltså. och vi som hänger här inne är väldigt förlåtande 🙂 (jag har för övrigt inte märkt något skevt språk)Middagen lät god. Det är ett himla tjat om detta, men fortsätt ta hand om dig är du snäll. Kram på dig Annika!

  8. Alexandra skriver:

    Jag har liksom du aldrig haft problem med att stava – tvärtom har jag alltid varit lite av en stavningsfascist – men för ett par år sedan led jag av depression en period. Under denna tid var det som jag utvecklade dyslexi. Jag hade jättesvårt att skriva de enklaste meningar och kastade om bokstäver omedvetet.Det gick över i takt med att depressionen gjorde det.Jag tror att det har att göra med signalsubstanser i hjärnan som inte fungerar som de ska. Med tank på att du förlorat någon så högt älskad vore det inte konstigt om du inte reagerade på liknande vis.

  9. Jag skriver:

    Se det som att hjärnan också protesterar när något så tragiskt händer. Allt gott till dig!

  10. angelica skriver:

    Kärlek och styrka.

  11. Lovisa skriver:

    Haha jag gör också det! Jätteroligt men jättejobbigt. Jag har också alltid varit jätteduktig med stavning, men nu skriver jag värklighet och har helt tappat känslan för prepositioner. Plus att jag sa att jag skulle åka till Köpenhamn istället för second hand, byter ut första bokstaven i ord och säger typ jag ska maga lat och såna grejer. Jag, stressad? Näääääärå.

  12. Karin skriver:

    Kram på dig, hoppas det känns i alla fall lite bättre snart.

  13. Sara skriver:

    Det verkar bli så där när man går igenom något jobbigt. Jag kan varken prata eller skriva normalt längre. Känner igen det där med att småord blir fel. Hjärnan är liksom helt förvirrad. Förmodligen är det så att man har viktigare saker att bearbeta…

  14. E. skriver:

    Här kastar jag en bukett kramar till dig, hoppas att du finner stryka!

  15. dania skriver:

    Det är ju jättebra att du skriver om det! Så då vet vi!

Kommentera

