Låt oss hjälpas åt att hjälpa.

underbaraste.jpg

Vissa dagar är jag helt besatt av den insamling till Cancerfonden som Fannys familj startat till hennes minne. Jag spammar alla jag känner med länken, tjatar på släkt och vänner, uppdaterar sidan konstant för att se om nya pengar kommit in. Sätter hela tiden upp nya mål: om vi bara når tjugotusen, trettio, fyrtio, femtiotusen. Då!

Ja, då… vad händer då?

Varje gång ett av målen passeras gråter jag, kanske först av lycka, jag vet inte, men sedan över hur fruktansvärt meningslöst det känns. Jaha, vi har fått ihop en massa pengar, SO ****ING WHAT?! Hon kommer inte tillbaka. Inte ett endaste dugg. Vår allra mest älskade Fanny är fortfarande död och inga pengar i världen kan förändra det.

Sedan vägrar jag gå in och kolla hur det går för insamlingen i några dagar. Tills allt börjar om igen. Om vi bara når sextiotusen. Då!

För ibland, ibland har jag sorgen under kontroll. Det är dagar, eller åtminstone stunder, då jag faktiskt fokuserar på allt det fantastiska. Då jag småpratar med Fanny utan att gråta, möter hennes leende blick i ramen på skrivbordet och ler tillbaka. Dessa stunder inser jag att insamlingen är allt annat än meningslös. Det är helt otroligt att Cancerfonden fått in så mycket pengar av alla er som kände och älskade Fanny eller som har berörts av hennes öde.

Nej, hon kommer inte tillbaka. Nej, inga pengar kan förändra det. Men pengar till forskningen kan göra att era bästa vänner klarar av att besegra cancern. Att era mammor och pappor, far- och morföräldrar, systrar och bröder, kollegor och grannar blir friska igen. Att det inte behöver vara en dödsdom den dag jag eller ni får cancerbeskedet.

Jag har kanske berättat det förut, men i så fall gör jag det igen: Fanny pratade ofta om något som sagts i West Wing (det är både hennes och min mammas favoritserie, jag har pinsamt nog inte sett den ännu). Att om forskarna bara fick så eller så många miljarder dollar skulle cancern vara utrotad inom ett par år. Den tanken gör mig både hoppfull och så jäkla ursinnig. Att världens mest underbara flicka hade levt idag om vi i västvärlden lagt våra pengar på cancerforskning istället för på nya prylar vi använder några gånger och sedan slänger, på att forska om stridsrobotar och vapen och all annan skit vars syfte är att döda, inte att ge liv tillbaka. Det känns helt overkligt. Jag försöker att inte tänka på det för mycket, det tjänar ingenting till, jag blir bara bitter.

Men vi kan göra skillnad. Våra pengar gör skillnad. De räddar liv.

Eftersom det här är en sådan dag då jag blir alldeles upprymd av tanken på att få ihop mer pengar till insamlingen kan jag inte sluta fundera på olika sätt att göra det. Sälja alla mina kläder? Utlysa något slags tävling som alla som skänker en slant får delta i? Råna en bank eller två? Jag vet inte. Har ni några idéer, snälla, snälla, snälla – dela med er. Låt oss hjälpa de som ännu kan hjälpas.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Låt oss hjälpas åt att hjälpa.

  1. QueenKatarina skriver:

    Träffade jokkmokk jocke sista året han levde. Han dog ju i cancer. Han tog morfinsprutor var 4:e timma och alla hans kompisar i Porsi hade också cancer. Då slutade jag att beklaga mig över min konstanta ryggsmärta.det var intressant att prata med han å hans kompisar om dåtid och nutid. Det gav mig perspektiv på saker å ting.

  2. Elise. skriver:

    Men usch, nu gråter jag igen… verkar inte som att jag läsa ett enda av dina inlägg om Fanny utan att gråta som ett litet barn. Tycker att det låter jättebra med en tävling för att samla in pengar men kan tyvärr inte komma på vad det skulle vara för tävling, lovar att fundera på det och återkomma när jag får någon bra idé!Massa kramar till dig❤

  3. m skriver:

    Jag tänkte direkt att du kanske kan be alla dina läsare att skänka 50 kr via sms och typ lotta ut något till en av alla som skänker. Vet inte vad det skulle vara för pris men det kanske mest kan vara symboliskt.

  4. Tiny skriver:

    Du skulle kunna be dina läsare att donera 50 kr för att vara med och tävla om en novell skriven av dig. Vinnaren skulle tex kunna ge ett antal ledord och så får du knyta ihop dom på bästa möjliga sätt.Sen råkar jag själv vara i en hemsk period i livet där jag inte har någon inkomst så jag har inte råd att ens ge en krona. Känns så kvävande att inte kunna hjälpa till. Jag försöker muntra upp mig med att tänka på hur mycket jag kan göra när jag har ett jobb, sen efter utbildningen, och kan donera pengar varje månad till bra saker.

  5. Lina skriver:

    Jag kanske minns alldeles fel, men har du inte en färdigskriven roman? Fast sen bestämde du dig för att skriva en annan istället? Om du har kvar den. och inte alls vill ge ut den kanske du kan sälja den som den är, i ett worddokument alltså, och pengarna går till Fannys minnesfond. Auktionera ut dina fina teckningar på tradera? Göra vykort av dina foton och sälja? Försöker komma på saker som är lätta för dig att ordna men det är inte det lättaste…jag ska tänka vidare och återkommer när jag kommer på något (bättre).

  6. Elin skriver:

    Några kompisar hade en stor klädbytardag där man lämnade in kläder som man inte använde och sen så fick ta av varandras kläder. Man betalade så mycket som man ville för kläderna och sen gick alla pengar till läkare utan gränser. Det blev ganska mycket faktiskt. Då blev man av med massa kläder som man inte ville ha, kom hem med några nya, träffade trevliga människor och skänkte pengar. Det mest effektiva är kanske ändå att mer pengar doneras från stora företag och att den statliga satsningen på forskning ökar. Jag tror att regeringen behöver satsa mer målmedvetet på medicinsk forskning. Först då tror jag cancer kan besegras.

  7. Michaela skriver:

    Men är det verkligen så ”enkelt”, tror du? Om det bara berodde på pengar, hade inte cancerns gåta redan varit löst då? Jag tror tyvärr inte de kommer att lösa det än på väldigt länge, även om de får mycket pengar. Fast jag hoppas verkligen det är så, att det bara är en fråga om pengar! Då ter sig allt mer hoppfullt, för alla de som fortfarande har en chans.Har inte Liza väldigt mycket pengar? Hennes senaste bok har väl legat på amerikanska bestsellerlistan? Kan inte hon avvara några miljoner utan att det märks för henne, tror du?

  8. Jenny skriver:

    Du är så himla fin och bra Annika! Jag önskar att jag hade en vän som du.

  9. Michaela skriver:

    Annika, jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt eller fel, men i inlägget efterlyser du ju donationer och folk kommer förslag.Jag har ingen aning om hur din och din mammas ekonomi ser ut, men när man betänker hur extremt många böcker hon har sålt borde hon vara ganska well off. Det är inte min mening att snoka i er privata ekonomi eller vara påträngande, det var bara ett förslag. Sen är det mycket möjligt att hon redan har donerat hur många miljoner som helst eller att hon inte alls har mycket pengar, det vet jag som sagt var inget om, men jag håller inte rikitigt med om att det skulle vara konstigt att föreslå att hon, som rimligen borde kunna skänka väldigt mycket, kanske kan skänka en ganska rejäl summa också.

  10. Petertoo999 skriver:

    Annika, du kan ha en foto-tävling med en startavgift på 50 kr..Folk får skicka in en bild på precis vad de vill..

  11. Anna skriver:

    Själv har jag cancerforskningen att tacka för att mitt liv gick att rädda. Jag fick cancer 2005 och är friskförklarad idag. Jag förstår att det känns meningslöst att ge när den man älskar mest har gått bort. Jag kan faktiskt förstå att det allra mesta känns meningslöst då…Själv är jag månadsgivare till cancerfonden och kommer alltid känna att jag är skyldig dem något viktigt. Så pengarna gör skillnad för någon annan, även om man inte kan begära en så altruistisk tanke av dig nu. Nu måste du försöka överleva begravningen Annika! Försök lägga den energi du har på det.

  12. kim skriver:

    Bra idé med fototävling! Anmälningsavgift och så hamnar vinnarbilden i tidning, i din krönika istället för bilden du brukar ta. Kanske att du också skriver krönikan utifrån den bilden vinnaren har tagit, så att det går bra ihop! Fråga sofis mode om det går!

  13. kim skriver:

    Du skriver ju en bok! Fototävling om bokomslaget?

    • Annika skriver:

      Bokskrivandet är lagt på hyllan sedan Fanny blev riktigt sjuk, alltså i mer än ett halvår. Har ingen som helst aning om ifall det blir en bok överhuvudtaget, ännu mindre om det blir just den boken. Så det känns lite svårt, tyvärr (men en jättefin idé!)…

  14. kim skriver:

    Alltså tänk på hur många bloggare som älskar att fota, en hel del! De hade spridit budskapet. Speciellt om dina vänner som sanda, niotillfem, bloggat om tävlingen i sin blogg och på flickr. Du hade ju garanterat fått en fin bild att använda till din bok och fått in en massa pengar.

  15. Maggan skriver:

    Michaela har ju rätt: Om cancern verkligen kan besegras med mycket pengar så bör främst de som har ett överflöd göra en ordentlig donation. Jag förstår inte varför du hugger så på hennes kommentar. Sen tror jag inte att det alltid är pengar som behövs för att göra världen bättre. Allt kan inte köpas för pengar helt enkelt. De största mänskliga framstegen har gjorts av enstaka hängivna personer som dessutom har haft turen på sin sida. Se bara på penicillinet! Om man önskar nya landvinningar inom medicinen är det ett större problem att ”nördar” inte har någon plats i dagens samhälle, utan att det är social kompetens som skattas högst i nästan alla sammanhang. Att vara en bra modebloggare är t.ex. inte detsamma som att vara en hängiven forskare.

  16. Maggan skriver:

    Något för svenska mångmiljonärer att läsa http://givingpledge.org/Content/media/My%20Philanthropic%20Pledge.pdf Vilken förebild!

  17. kim skriver:

    Att vara en bra modebloggare är t.ex. inte detsamma som att vara en hängiven forskare.Nej dem är inte alls lika. Men dem är alldeles lika bra!!!

  18. Maggan skriver:

    Till Kim:Jag lade inga värderingsaspekter på om man sysslar med bloggande resp. forskning. Poängen var att det är olika typer av människor som dras till dessa sysslor, och att vårt samhälle just nu premierar social kompetens i alla lägen. Det kommer att sänka nivån på forskningen.En annan poäng är att man inte kan köpa forskningsresultat. Det hjälper inte att cancerfonden har pengar om det inte finns hängivna och skickliga forskare som använder pengarna väl. En stor dos tur behöver de också.Detta behöver inte tolkas som något negativt. Snarare är det trösterikt att allt inte handlar om pengar. Enstaka människors insatser kan betyda väldigt mycket.

  19. Maggan skriver:

    Till Annika:Tack för tipset…! Du är väldigt snabb med att dra slutsatser om folk, särskilt om man inte lindar in allt man skriver i socker. Först högg du på Michaela och nu på mig. I min familj gör vi månatliga inbetalningar till följande organisationer: Rädda Barnen, Greenpeace, Läkare utan gränser, Amnesty International och SOS Barnbyar. Om någon vi älskar dör i cancer sätter vi in en rejäl summa till Cancerfonden. Jag hyser således stor sympati för insamlingen till Fannys minne. Däremot tycker jag inte att du ska behöva plågas av tanken att det är pengabrist som ligger bakom att hon och alldeles för många andra dör i cancer.

    • Annika skriver:

      Det enda jag ber om är en respektfull ton i mitt kommentarsfält. Jag har aldrig varit så ointresserad av att debattera med okända människor som nu. Det är nog som det är. Jag tyckte att Michaelas kommentar var konstig, det var allt, eftersom jag upplevde hennes ton som anklagande i ett läge där jag inte förstår att man skriver något som ens skulle kunna misstolkas som hånfullt eller otrevligt. Har jag inte rätt att reagera? Nu släpper jag det här.

Kommentera

