Du är långt bort och nära.

Första snön faller precis just nu över Käxlevägen.

Det är dags att sova, har egentligen varit dags för länge sen. Det är redan fredag.

Om alldeles för få timmar åker jag och Ronnie in till Huddinge kyrka för att ta farväl av den vackraste människa jag någonsin fått den enorma glädjen att lära känna. Min käraste Fanny. Min allra bästa änglavän.

Ronnie ropar från sovrummet: nu måste du faktiskt gå och lägga dig. Men jag ville bara lägga upp den här lilla videon som jag grejade i iMovie nyss. Låten spelade Fanny in tillsammans med sina vänner Gunnar, Thomas och Erik, sex veckor innan hon dog. Det skulle blivit en hel skiva, hon orkade med fem låtar. Och hon låter bara helt fantastiskt. Inte som någon som snart inte längre skulle finnas kvar.

Ni som kommer imorgon: vi ses på begravningen.

Till alla er andra: tänk gärna på Cancerfonden-insamlingen till Fannys minne.

Sov gott.

IMG_3991.JPG

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Du är långt bort och nära.

  1. Fröken Nattuggla skriver:

    Tänker på dig. Började nästan gråta nu av bara tanken på hur du måste må… Förlorade nyligen min farmor i cancer. Hon var visserligen 68 år men det kändes som det var för tidigt och naturligtvis skänkte vi alla pengar i hennes namn till cancerfonden. Förhoppningsvis kommer en dag då det inte längre ges några såna gåvor på begravningar då såna begravningar inte längre existerar på grund av det arbete de gått till… Nu svamlar jag visst.Skänker dig en tanke imorgon…

  2. Fighter skriver:

    Det här livet är bara en test.Det riktiga, utan sjukdom och död, kommer sen.Jag har nyligen överlevt monstret och sättet att se på liv och död blir helt annorlunda.Glad att ni samlar in pengar. Jag har också en insamling och blev som dig nästan besatt av att få in pengar ett tag. Å det är bra, för varje krona behövs för att forskningen ska gå vidare.Jag antar att ni kanske just nu är på väg till kyrkan.En sorgens dag, men också en glädjens.En glädje över att ni fått dela en del av ert liv med denna människa och varit med om henne.Det kan ingen ta ifrån er.Å hennes sånger finns för alltid kvar.Ni ses igen. Så klart. Tvivla inte.Lev livet levande. För din egen skull. För hennes.Som hon skulle ha velat.All världens styrkekramar i det svåra.(Jag miste min älskade pappa nyligen i samma skitsjukdom och livet blir aldrig som förut.Men det blir ett annat liv.Ett annorlunda.Aldrig som förut, men på ett annat sätt som är bra för att vara ”det nya livet”.)

  3. Sandra skriver:

    Fantastiskt vackert. Du fick låna en ängel. Jag tänker på min egen bästa vän, och vill bara kramakramakrama dig.

  4. Alina skriver:

    Det är så sorgligt, sorgligt, sorgligt! Jag tänker på dig Annika!❤

  5. J skriver:

    Så fantastiskt vackert, du är så modig som vågar visa din sorg och utan att du vet om det så ger du massor av styrka och sprider en värme som många behöver. Jag ska tänka på er alla idag och lovar att ta vara på livet och inte skjuta upp saker till framtiden, jag lovar att krama alla jag tycker om och inte vara rädd för att visa min kärlek, allt detta gör jag tackvare dig, så tack Annika. Har har haft förmånen att träffa Fanny och att hon är en fantastik person visste jag men nu har jag lärt känna henne ännu bättre, tackvare din blogg. Så visst lever hon vidare, i många hjärtan!Kram

  6. C skriver:

    En tanke till dig finaste Annika.

  7. cornelia. skriver:

    tänker väldigt mycket på dig idag annika. alla ord känns så små och obetydliga. jag har också förlorat en av mina närmsta vänner. inte på samma sätt som fanny, men också ett mycket tragiskt sådant. han blev 22. det är fruktansvärt. och idag ett år senare är det fortfarande fruktansvärt. det är så svårt att verkligen förstå att människor bara försvinner, för alltid. så ofattbart. ta hand om dig annika. fanny verkar ha varit en alldeles underbar person.

  8. Jag skriver:

    Tänk att du har fått vara med om en så magisk person! Det strålar om henne och hon sjunger så vackert, rofyllt. Mina nerver lägger sig till ro och jag bara lyssnar och ler.Sköt om dig, tjejen och minns Fanny med glädje. Gråt och le!

  9. Jenny skriver:

    Så underbart vackert hon sjunger din Fanny.Jag hoppas att du kände din ängel hålla om ditt hjärta så hårt idag, och alla dagar.Och tack Annika, för att du orkar och delar med dig av allt det här. Det gör ont att läsa om det hjärtskärande, men att skriva om den största sorgen är något som så sällan görs. Som alltid så är du lika fantasiskt som vanligt.Kramar och kärlek.

  10. Lisa skriver:

    Åh, vad fint hon sjöng! Och så fantastiskt fina bilder.

  11. Karin skriver:

    Hoppas att begravningen blev fin.

  12. Sofia skriver:

    Annika! Jag brukar läsa här då och dåjag tycker om ditt sätt att skriva. Men jag brukaraldrig lämna någon hälsning.Men nu jag vill bara skriva att jag tänker på digi allt det ofattbara som hänt. Förra fredagen när jag tittade in härså skakades jag verkligen om. Livet är så skört.Det är så fruktansvärt sorgligt och svårt det ni nu går igenom.Jag hoppas att ni fick ett fint farväl idag.Ta hand om dig och låt dem i din närhet ta hand om dig Kram Sofia

  13. emme skriver:

    kära nån så fint.. känner så med dig.. hoppas det blev ett vackert farväl.

  14. T skriver:

    Har läst om din vän, hoppas att hon har det bra nu.och tro mig jag vet hur det känns.Jag precis som du förlorade min allra bästa vän,denna höst. Hon var bara 16 år ynka 16 .det känns som att något saknas och som att det alltid kommer saknas något.Men hur skriver man ett sista farväl? det känns som orden inte räcker till vet inte vad jag ska skriva.Skrev du ngt farväl till fanny ? Kram t

  15. Sofia skriver:

    Hej.Vad fint hon sjunger, och vad vackra bilderna är! Jag vet inte hur det är att förlora sin bästa vän, men jag vet hur det är att förlora någon man älskar. Det är obeskrivligt smärtsamt. Jag känner inte din vän men jag är övertygad om att hon tittar ned på dig och är evigt tacksam och glad för alla de fina ord du skriver om henne. Och för att hon fick vara just din bästa vän.Ta hand om dig!

  16. Ulrika skriver:

    En av de vackraste röster jag hört. Verkligen. Gud måste ha velat ha henne tillbaka, det finns ingen annan förklaring. Vad du än gör, se till att hennes sånger kommer ut. På så vis kommer din Fanny att finnas kvar för alltid, inte bara i ditt hjärta. Ta hand om dig så gott du förmår, skäm bort dig själv så som du hade velat pyssla om henne, hon du älskade så, din allra bästa vän. Jag tror att hon skulle vilja det. Jag tror att vi är många som tänker på dig inatt och ber till vilka gudar som än lyssnar.

  17. Gunilla skriver:

    Jag har hittat hit genom Cecilia… Har läst några av dina texter om saknaden efter din vän. Fin sång och fina bilder. Så länge du minns, hon finns… Livet är skört.Kram Gunilla

Kommentera

