Snowed in.

-3.jpg

-4.jpg

För första gången måste jag erkänna: just nu är det inte så jäkla roligt att bo på landet.

Jag vill åka och handla, men vågar inte, för när vi körde hem i fredags fastnade vi med bilen längre ner på vår smala väg och höll på att inte ta oss hem. Däcken får inget fäste när det är minsta lilla lutning, och jag är rädd att om jag backar ut från uppfarten (nedförsbacke) tar jag mig inte upp igen. De fina gångarna jag skottade i trädgården – för att ta mig ner till bilen/soptunnan/brevlådan – är helt översnöade efter nattens och hela dagens snöfall. Förstås. Jag borde ge mig ut och skotta igen, men det känns onödigt när jag ändå inte vågar sätta mig i bilen.

Imorgon ska jag ta mig in till Stockholm och tillbaka – thank God för kollektivtrafik. Det blir buss till Gnesta, pendel till Södertälje hamn, annan pendel in till Stockholm, tunnelbana till Slussen, buss till Finntorp där min psykolog har sin mottagning nuförtiden. Och sedan samma resa tillbaka. Förhoppningsvis, i alla fall – tidningarna rapporterar ju konstant om ”snökaoset” och ”trafikhelvetet”, så jag misstänker att jag har tur om jag tar mig både dit och hem.

Gnäll, gnäll, gnäll. Men vad tusan. Lite mer gnäll bara: Sex & the City-boxen snart slut = tråkigt.

Men! Men! All snö gör världen ganska vacker. Dessutom: det är åtminstone varmt här inne, det finns glögg och pepparkakor, och om tre och en halv vecka åker jag och Ronnie och hälsar på dödsmaneterna i Thailand. Kanske dags att börja räkna dagar.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Snowed in.

  1. Linnea skriver:

    Jo det är jobbigt att vara insnöad, därför njuter jag och resten av min familj av att bo i lägenheter efter förra årets vinterhelvete. Då rasade ett av uthusen på gården. När jag va mindre och vi skulle åka iväg någonstanns byggde vi ett lego torn med en bit för varje dag som va kvar och varje morgon när man vaknade fick man ta bort en bit från tornet. Nästan bättre än adventskalendrar.Lycka till med kollektivtrafiken!

  2. Navigaren skriver:

    Snön är lika vacker som den är besvärlig, särskilt när marchallerna inte vill ta sig. Tur i alla fall att vi inte får en isstorm, får då misster vi både elektricitet och fjärrvärme ):

  3. Navigaren skriver:

    Vet inte om det är rätt att skriva, men jag såg lite av ”populärmusik från Vittula”, där du hade en het scen med huvudpersonen, så vacker🙂

  4. Nils skriver:

    Jag ställer min bil någonstans i närheten av huset där det inte är någon osäker lutning. Jobbigt till en början men helt ok när det blir rutin. Då behöver man inte oroa sig för att komma iväg. Bor vid en extrem lutning. Glöm inte att snön gör att det blir mycket ljusare. Det är fint med ljus.

  5. rumlan skriver:

    Vad fint att ni ska åka på semester. Åh, värme liksom. Men tills dess är det ju faktiskt fint med snö, om än opraktiskt. Jag är uppvuxen i en liten, liten by med smala grusvägar som inte plogas när det är vinter (vilket alltid resulterade i uteblivna skoldagar och sånt) och njuter faktiskt lite av att bo mitt i Örebro dagar som dessa. Men det finns å andra sidan inte mycket som slår ett vinterlandskap ute på landet…

  6. Madelene skriver:

    Försöker peppa dig lite här. Jag bor också på landet i ett gammalt hus och slåss mot snön hela tiden. Tänk på sommaren, tänk på hur fint det är att bo i sekelskiftshus när alla andra sitter i trista lägenheter. Heja heja!

  7. Karin skriver:

    Ni kanske skulle skaffa en fyrhjulsdriven bil, tar sig fram mycket bättre på vintern, man får mycket bättre grepp. Men, nya däck är ju såklart bra med!!

Kommentera

