Världen i dubbel upplaga.

Jag är i Stockholm i fyra dagar, jobbar och springer runt och gör ärenden, sover gott bredvid mamma i dubbelsängen. Fullspäckat schema, den typen som brukar ge mig stresshuvudvärk och ångest, men nu är det bara skönt. Så länge jag håller igång hinner inte allt det svåra ikapp.

I måndags var jag hos optikern för synkontroll, fick veta att jag har en rätt ordentlig ”dold skelning”. För första gången i mitt liv fick jag alltså en förklaring till varför jag alltid, alltid ser dubbelt. (Jag måste fokusera hårt på ett föremål för att se det tydligt, och då blir allt runt omkring dubbelt istället.) Har aldrig försökt ta reda på varför eftersom jag, pinsamt nog, utgått från att det är helt normalt och att alla andra också ser världen i två upplagor. (Som om inte en vore nog.)

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Världen i dubbel upplaga.

  1. Sanna skriver:

    Åh men Anko… Finns det något du kan göra åt det (undrar hon som hade en väldigt odold skelning i 16 år)?

    • Annika skriver:

      <3Min snälla optiker Per Göran ska försöka greja med mina styrkor så att bilden liksom håller ihop bättre. Men framför allt så ska jag helst inte gå utan glasögon alls, så vi ska kolla på linser också. Det har ju aldrig varit ett stort problem (eller ett problem alls, bara lite konstigt) så det är ingen fara, men tydligen är det ännu lättare att få huvudvärk när man hela tiden måste anstränga sig för att fokusera. Det var så himla lustigt, jag har ju varit på tusen synkontroller utan att det kommit fram! Hade som vanligt jättesvårt när det skulle bestämmas styrka, och så råkade jag säga ”ja, jag ser vad det står, men det är ju lite krångligt när raderna överlappar varandra sådär.” Eh, sa han, vad menar du då? ”Ja, jag ser ju att det står HKOPS (eller nåt), men den andra HKOPS-raden ligger lite halvt över den första, det är enklare att läsa när de är mer separerade.” Tydligen ska man inte se raderna två gånger överhuvudtaget. Minsann! Det hade ingen någonsin sagt till mig. Eller jag hade väl inte frågat

  2. Navigaren skriver:

    I alla fall tur att du äntligen fick reda på vad felet var, man utgår ju alltid ifrån att andra har det som man själv, antagligen därför som man inte tar upp vissa saker på kontroller. En gång i tiden kunde sådant lösas med att optikern blinkade kraftigt med en lampa, men det ska nog inte göras på egen hand. Hoppas att allt blir bar i alla fall 🙂

  3. Johanna skriver:

    Jag har en dold skelning, och jag har också hela livet trott att det skulle vara så. Det är ju helt omöjligt att veta att alla andra inte ser dubbla rader när de läser i böcker om de inte fokuserar ordentligt.Det var väldans skönt att få glasögon sedan och kunna slappna av och se enkelt.

Kommentera

