Om psykologbesök och sötaste Bobby.

I veckans nummer av Sofis mode sätter jag mig i fåtöljen hos psykologen igen.

Om jag ser väldigt, väldigt trött ut på bilden så är det för att jag var det.

psykologbesök.png

Och så har jag pratat med Bobby Raffin från Toronto. Ursöta, bedårande Bobby. Han är en sådan person jag skulle vilja dricka kaffe med i åtta timmar och bara prata om ungefär vad som helst. Så ljuvligt rar, trevlig, ödmjuk, smart och rolig. Jag är så glad att jag får skriva de här bloggporträtten, lära känna de här fina människorna, om än på avstånd. Kika in i hans blogg här! (Just det, han är dessutom den första killen jag porträtterar. Fler dyker upp.)

bobby.png

Bild 3.png

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Om psykologbesök och sötaste Bobby.

  1. Navigaren skriver:

    När man vill att smärtan bara ska försvinna, då sitter den tyvärr kvar. Jag önskar att jag kunde säga något bättre, men vissa saker måste man kanske leva med. Fast jag är väl sorten som hellre dränker smärtan i att göra andra saker än bearbetar den ordentligt. Jag tillåter mig nog inte att känna lika starkt som du gör. Det är på gott och ont.

    • Annika skriver:

      Fast det känns inte som att jag ”tillåter” mig själv att känna. Jag har inget val. Kämpar hela tiden för att hålla tillbaka, helt enkelt för att kunna fortsätta att leva ett normalt liv, men det är sinnessjukt svårt. Hade gärna kunnat stänga av ibland.

  2. Mikkaela skriver:

    Annika. Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva till dig.Men du ska veta att du hjälper mig genom dina krönikor.Jag insåg precis att det är dags för migatt ringa min gamla psykolog, igen.Livet gör så ont ibland,men det är under de här periodernasom vi utvecklas mest som människor. Krya på dig, fina du!

    • Annika skriver:

      Åh vad bra. Bara att inse att man behöver hjälp och bestämmer sig för att ta tag i det tror jag är ett steg i rätt riktning. Jag hoppas det i alla fall. För även när det känns som att man bara sitter och häver ur sig klyschor eller upprepar sig så sätts ju en massa viktiga processer igång, man tvingas formulera och definiera sina tankar och känslor, och insikterna smyger sig förr eller senare på. Lycka till med allt. Vi ska nog må bättre, till slut.

  3. Alina skriver:

    Fina, söta, gulle-du! Jag tänker på dig.

  4. Lisa skriver:

    Väldigt fin krönika. Kram

  5. camilla skriver:

    Jag såg dig i förbifarten på centralen idag, du såg ledsen ut. Jag kan inte ens förstå, inte ens lite, vad du går igenom just nu. Ville mest bara säga det för jag har läst din blogg länge och jag tycker du verkar så himla fin, det är så förbannat jävla hemskt allting! Kramar till dig.

    • Annika skriver:

      Åh, ja, jag kom precis från en timmes storgråtande hos psykologen. Var väldigt uppriven. Hon frågade till och med om jag var säker på att jag klarade att ge mig ut i kollektivtrafiken (som om jag hade något val). Men det blir så konstigt att trängas med en massa människor som inte vet hur trasig man är inuti. När man bara vill gråta fast inte inför alla blickar. Tack söta. Du är snäll och fin. Många kramar tillbaka.

  6. Malin skriver:

    Hej! Jag minns en gång att du sa att du inte ville välja en blogg att porträttera i Sofis mode, för att bloggaren var för smal. Men den här killen (som har otroligt läcker stil, no doubt) är väldigt smal han också. Jag tror mig minnas att du gillade hennes stil och tyckte att hon skulle passa bra, men att du valde bort henne pga att hon var smal. Så.. Hur kommer det sig att du valde att ta med honom, och inte henne? Nu minns jag inte vem tjejen var eller url till hennes blogg, men du kanske minns ändå. Jag läser genus på universitetet, vilket resulterat i att jag lätt lägger märke till skillnader.. Väldigt intressant område!Tack för en fin fin blogg med en fin fin Du.

    • Annika skriver:

      Hej Malin! Tack själv för att du läser, och för fina ord. Det du tar upp är absolut intressant – och svårt. I stort sett alla modebloggare är smala, och jag har naturligtvis inga som helst problem med att folk är smala, även om jag önskar att det fanns en mycket större variation. Tar tacksamt emot tips på bloggare som inte har samma kroppsbyggnad som de flesta andra jag porträtterar, men är inte ett dugg förvånad att de inte är så många. Mode anses ju fortfarande, sorgligt nog, vara förunnat de med mindre storlekar. Känner man att man inte uppfyller de rådande modebloggsnormerna och idealen finns det sannolikt ett större motstånd vad gäller att lägga upp bilder på sig själv och sina outfits – det krävs naturligtvis ett visst mått av exhibitionism och en vilja att stå för att man tycker att man är tjusig nog att visas upp, vilket antagligen är lättare att besitta om man ser ut som en fotomodell. (Jag säger inte att det är rätt, tvärtom, men det går ju inte att blunda för att det är så det ser ut.) Allt det här kan man knappast lasta de smala bloggarna för. Däremot känner jag absolut ett visst ansvar för vem jag porträtterar i tidningen, som redan är full av tunna tjejer – men att dra gränsen är allt annat än lätt. Jag måste försöka använda mitt omdöme och sunda förnuft, ja, gå på magkänsla helt enkelt. Tjejen du syftar på verkade söt och rar, men jag kan inte säga annat än att jag fick en olustig känsla i magen av hennes blogg. Hon var många, många storlekar mindre än alla andra som jag skrivit om, och varenda kommentar hon fick var antingen taskig och/eller orolig över hennes vikt eller pro ana-inriktad (”åååh hur kan du vara så smaaal, jag vill också bli så smal, hur gör du, tänk om mina nyckelben/revben/höftben stack ut sådär…”). Det hade inte känts rätt att publicera ett bloggporträtt av henne, jag måste lyssna till något slags instinkt och den sa bara nej, nej, nej. Man kan tycka att det är fel, att jag diskriminerar smala tjejer som ju också har all rätt i världen att känna sig vackra och som sannerligen inte alltid heller har det enkelt. Men jag antar att jag hellre tar den risken än att jag låter Sofis mode publicera en helsida om en tjej som min magkänsla säger mig är svårt ätstörd (nej, jag VET inte, men så kändes det) och låtsas som att jag inte ser att hon sannolikt har problem. Jag skriver jättegärna om ätstörningar, självbild och utseendeideal, men jag kommer aldrig att glorifiera något jag uppfattar som sjukligt. Låter det dumt? Det är den bästa förklaring jag kan ge (åtminstone via iphonen kl fyra på morgonen). Bobby är helt klart också jättesmal, men jag fick absolut inga obekväma vibbar av honom eller hans blogg.Hoppas att du känner att det här var åtminstone lite av en förklaring!Kram, A.

  7. Lina skriver:

    Jättefin krönika. Har du färgat håret förresten? Det ser fint ut =)

  8. Sofia skriver:

    Även om dina krönikor i bland handlar om ledsna saker just nu är de slående. De är gripande, och jag läser de gärna två gånger för de är så bra. De träffar rakt i hjärtat och berör. Dessvärre önskar jag att de inte var äkta, att det bara vara en påhittad känsla som utspelad sig.Hur lite det än tröstar så går denna sorg över, tro mig. Även om det tar sin tid så kommer det en tid då det känns bättre. Men det är viktigt att sörja, att vara ledsen om man är ledsen. Take care!

    • Annika skriver:

      Tusen tack, snälla du. Tro mig, jag önskar också att det var en påhittad känsla jag beskriver. Ofta känns det så också, helt overkligt, som att jag bara missuppfattat situationen och att Fanny när som helst kommer att komma tillbaka till mig. Och tycka att jag är helt väck som inbillade mig att hon var död.

  9. Lisa skriver:

    Bra skrivet Annika, som vanligt. Jag har läst din blogg jättelänge nu, tycker du är superbra. Önskar att det inte behövde vara så jobbigt bara för dig❤ Men även om jag egentligen inte vet något om dig eller Fanny så tror jag också att du klarar det här. Så småningom. Ta hand om dig.

Kommentera

