Lästips?

9127118894.jpg

Såg just att en Facebookvän länkat till den här boken. Klickade hem den direkt.

Har förstås ingen aning om ifall det hjälper att läsa om hur andra människor hanterar sorg och förluster. Men det borde inte kunna skada.

Har någon läst boken? Har ni fler tips på läsning i samma ämne? Får gärna vara skönlitteratur.

(Men jag vill inte läsa om människor som dör i cancer. Det kommer att ta lång tid innan jag får för mig att öppna en sådan bok. Sorry, Ray Kluun.)

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Lästips?

  1. Maya skriver:

    Jag vet inte om det fungerar. Det är väl individuellt. Jag fick till slut gå till psykolog efter att jag fastnat i sorgen, så nu 3½ år senare bearbetar jag den sista biten för att kunna komma vidare. Alla människor hanterar sorg olika och det beror ju också på hur stor, plötslig, upprivande, förintande sorgen är. Önskar att jag hade tänkt på att läsa litteratur om sorg, kanske hade jag inte fastnat då. Kanske hade jag kommit vidare tidigare. Kram till dig Annika!

  2. Anna O skriver:

    Jag gissar att du redan läst den, men ungdomsboken(som kommer som film i år!) ”Jag saknar dig, jag saknar dig” av Peter Polh är väldigt bra. Handlar om två tvillingar där den ena dör i en bilolycka och hur den andra hanterar att leva vidare. Läste nyligen om den och tycker fortfarande den håller, även som vuxen. .

  3. Isabelle skriver:

    När min mamma dog (också i cancer) så läste jag ”Du är hos mig ändå” av Suzanne Sjöqvist. Här har barn och ungdomar som har förlorat en förälder berättat om sin sorg. Du har inte förlorat en förälder men boken kan säkert hjälpa dig ändå. När jag drabbades av sorg så var jag 20 år men kände mig helt plötsligt som 5 år. Allt rationellt och allt av det vuxna, mogna tänkandet jag hade lärt mig försvann. Jag fann tröst i barnens historier. De satte ord på mina känslor, de vågade säga sådant som jag trodde jag var för gammal för att säga. De var ärliga. Jag hittade bara boken på engelska på adlibris men här är en länk till förlagets sida om boken:http://www.wwd.se/Bocker/Bokpresentationssida/?Isbn=9789146204657

  4. Navigaren skriver:

    Jag kanske är ute och far, men P.S. I love ju tar upp ett liknande ämne, finns även som film.

  5. Malin skriver:

    En bok som jag tycker mycket om är ”Herr Gud! Det är Anna” av Fynn, jag hittar den bara på engelska och Norska på adlibris, men den finns. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0007166419 Jag vet inte om du vill läsa den för att den är också ganska sorglig (spoiler!) med ett barn som dör i slutet. Men boken är helt underbar och har gett mig så himla mycket när det gäller perspektiv på andlighet, tro, livet, döden och alltihopa, och allt är dessutom en sann historia.”Vad är skillnaden mellan människor och änglar?””Det är enkelt. Änglar är mest på insidan medan människor är mest på utsidan”

  6. Tove skriver:

    Helt klart ”Ett år av magiskt tänkande” av Joan Didion. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173893099Det är en väldigt osentimental och saklig skildring av sorg. Inte effektsökande eller tårdrypande – utan krass, vardaglig men samtidigt trösterik.Kram!

    • Annika skriver:

      Jag har nog läst den tio gånger. Är som besatt. Läser den om och om igen, som en låt på repeat. Antar att den tröstar. Även om mitt hjärta värker så av tanken på att JDs dotter dog bara veckor efter att boken publicerats.Kram.

  7. freja skriver:

    jag har två favoriter; illusionernas bok och man in the dark, båda av paul auster. fantastiska böcker, och trots att sorg inte är huvudämnet, så är det ändå något som berörs. du kanske redan har läst dem, men jag var tvungen att tipsa. fantastiska är vad som är.

  8. Petertoo999 skriver:

    Annika!! Jag kan ge ett tips!! Handlar inte om böcker..Mina barn blev ju av med sin mamma när de var små, hon la sig på tågspåret också, så det var lite brutalt, inte så kul för barn…Då när barnen var som lessnast, då köpte jag mellan 50-100 bollar i alla olika färger och former, vi hade bollar överallt i hela huset, så när barnen var glada eller frustrerade så kunde de sparka till en boll…Säg den lilla valp som inte blir glad med 100 fina bollar i ett hus, sen sa jag att allt var försäkrat, så de fick skjuta på allt som fanns också, det sket jag i! Barn tycker om bollar, och det gör jag också. *L*

  9. linda skriver:

    ett år av magiskt tänkande av joan didion är så fin och fantastisk. alla borde läsa den!

  10. J skriver:

    Göran Tunströms ”Juloriatoriet” och boken jag alltid, alltid bär med mig, Eduardo Galeanos ”book of embraces”. Och ett lyssnartips: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artikel=4299986

  11. Camilla skriver:

    Hej Annika! Jag var på en pressträff med författaren till boken och hon var underbar, riktigt cool och rakt på sak och det kändes bara härligt befriande. Har inte läst boken men om den är som hon är borde den vara bra. Ibland kan man i alla fall ta till sig ett, litet tips som gör saker och ting lite lättare, ibland, och då är det ju värt det:) Ta hand om dig, skickar styrka! kram

  12. Terese skriver:

    Många bra tips, ska nog låna ett par när tiden är rätt, när inte varje andetag känns som att jag ska gå sönder.Hoppas du vittar ngt läsvärt/trösterikt

Kommentera

