Eglamour, min älskade.

fynd1.jpg

fynd6.jpg

fynd9.jpg

fynd10.jpg

fynd7.jpg

fynd8.jpg

fynd2.jpg

fynd4.jpg

fynd3.jpg

fynd5.jpg

Jag är verkligen ingen gå-på-loppis-tjej. Inte för att jag har något emot det. Jag kommer mig bara väldigt sällan för. Det krävs oftast att någon släpar med mig, och när jag väl är där, skrotar runt bland pinnstolar och hörnskåp och gamla pälsar, är det alltid samma saker jag letar efter: Väggklockor och gamla böcker.

Väggklockor eftersom jag varken tycker om att ha klocka på armen eller att behöva kolla på mobilen jämt och ständigt, men ändå är smått manisk med att alltid veta vad klockan är. Då är det bra att ha väggklockor uppsatta här och var. Och så tickar de så fint, jag blir lugn och trygg av tickandet, speciellt sedan jag flyttade ut till mitt hus. Alltså kan jag inte få för många väggklockor – och det skadar ju inte om de är fina, också. Som klockan överst i inlägget. Den hittade jag för nästan inga pengar alls när Anna och Mattias drog med mig till Re-Furn, en möbelloppis här i Stjärnhov, i söndags. Snart ska den sättas upp här i mitt lilla arbetsrum.

Och gamla böcker! Åh, ni anar inte hur lycklig jag blev när jag hittade de här Shakespeare-översättningarna i en papperskasse i loppisens bokhörna. Från 1861! Kolla bara typsnittet.

Jag erkänner att jag aldrig kommer att sätta mig och läsa dem från pärm till pärm, men de är underbara att bläddra i. Allra finast är nästan att det i slutet av varje bok finns ”anmärkningar” där översättaren förklarar svårbegripliga begrepp. Till exempel förklarar Carl August Hagberg vem Robin Hood är: ”Robin Hood var en beryktad anförare för fridlösa på Richard Lejonhjertas tid. Hans kaplan var brodren Tuck. Båda förekomma i Valter Scotts Ivanhoe.” Jag blir bara alldeles fnissig av att tänka på att det skrevs mer än hundra år innan alla västerländska barn genom Disney lärde sig vem Robin Hood var – han var ju den där snälla räven som tog från de rika och gav till de fattiga!

Så har jag också fått lära mig att Eglamour var ett vanligt namn på älskare i teaterpjäser. Det hade jag ingen aning om. Det känns bra att jag vet det nu.

Tio kronor styck fick jag betala för böckerna. Det kändes skamligt, nästan som att stjäla. Men jag klagar inte.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Eglamour, min älskade.

  1. Madde skriver:

    Fantastiska bilder! Älskar ockdå gamla böcker och skäms lite över att jag mest har dem för att bläddra i då och då… Men de är ju som smycken liksom!

  2. Petertoo999 skriver:

    Ja, loppis är ju lite roligt…Sist jag och min flickvän var på loppis, det var någon sommar sedan, det var en liten loppis här ute på landet..Jag gick runt och tittade lite, sen såg jag en väldigt gammal vacker krydhylla, de skulle ha 200kr för den, sammtidigt så såg jag en liten myrslok av tyg, som ett barn hade gjort, den var vädigt charmig…Myrsloken kostade 15kr, jag höll myrsloken i ena armen och kryddhyllan i andra, sen funderade jag..Jag hade inte råd med båda..Så jag stod där och tänkte och tänkte…Sen ropade ägaren och hans fru, hur det gick för oss, de satt utanför på solstolar…Ja, sa min flickvän, det står mellan en myrslok och en kryddhylla….Jag tänkte och tänkte, men till slut slog jag till..Det blev myrsloken, både ägaren och hans fru, och min flickvän blev väldigt glada när jag kom ut med myrsloken…..Sen när vi gick till bilen, då skrek ägaren: Och glöm inte och mata myrsloken..Han och hans fru låg fan och vred sig av garv på gräsmattan, och det gjorde min flickvän också…Själv så blev jag lite sur, vilken fräckhet. Sen 2-3 veckor senare, så skänkte jag bort myrsloken till en vän som låg på sjukhus, när jag kom in på sjukhuset, så satt alla patienter och åt..Då sa jag: Jag har tagit med en myrslok till dig, och då var det ingen som skrattade, alla sa ÅHHHHHHH va fin, för den var ascool….Tänk att en liten myrslok för 15kr kunde göra folk så glada.

  3. Petertoo999 skriver:

    Annika!! Ibland skojar jag lite med folk, men jag är också mycket allvarlig ibland..Annars så hade det inte gått och uppfostra 3 barn själv..

  4. Molly skriver:

    Är sååååååååå avundsjuuuuuuk på Shakespeare-böckerna! Jag samlar på gamla tjusiga upplagor klassiska verk, och Shakespeare är ju minst sagt klassisk… Säg till om du vill bli av med dem 🙂

  5. Magdalena skriver:

    Förälskade mig i Shakespeare på högstadiet, läste hans sonetter och (främst) Romeo & Julia tills jag kunde recitera dem. Ungdomsfånigt så det bara stänker om det. Flydde in i hans poetiska språk för att fly undan människorna i min omgivning som fick mig att känna mig dålig, och som jag i min tur blev så besvikna på. I alla fall, grattis till ditt fynd! Gamla böcker känns så mycket bättre och luktar så mycket mer äkta. Kanske är det frånvaron av alla moderna kemikalier…

Kommentera

