För gamla tiders skull.

old9.jpg

old1.jpg

old3.JPG

old5.jpg

old6.jpg

old7.jpg

old14.JPG

old17.jpg

old22.jpg

old24.jpg

old25.jpg

old29.jpg

old31.jpg

old41.JPG

old67.jpg

old57.jpg

old46.jpg

old56.jpg

old65.jpg

old38.JPG

old40.jpg

old33.jpg

old32.jpg

Kanske var det Henrik Berggren-intervjun som fick mig att börja kolla igenom gamla bildmappar nu på morgonen. Oavsett kan jag konstatera att åh – herre – gud: det var inte bättre förr. Som om jag inte redan visste det… men ibland är det skönt att få det svart på vitt. Man kan väl slå fast att det inte bara är kamerakvalitén som blivit bättre med åren.

Samtidigt. Jag är tacksam över den tiden, det är jag. Visst mådde jag skit och visst syntes det utanpå, visst var tonåren ett helvete, men det var ett helvete med ett slut. Och jag kom ut på andra sidan med insikten att hur jävlig en känsla än är i stunden så hjälper den mig att växa. Om inte annat visste jag vad jag inte ville tillbaka till: rökhosta och spritpenna i ansiktet, fyllegråt och spyor i papperskorgar på tunnelbanestationer, läskiga gäng på nattbussen och inga pengar till taxi och efterfester där man hånglade med någon som luktade illa bara för att den man var kär i gått hem med någon annan.

Och allt det som var bra, nej, fantastiskt – förfesterna med allsång, långa dagar i parker, musiken, vännerna, dans hela natten, skvallret över en kopp kaffe dagen därpå – allt det går ju utmärkt att ta med sig in i vuxenlivet. Fast utan den konstanta vem-är-jag-och-vad-fan-ska-jag-göra-av-mitt-liv-ångesten.

Jag tycker nästan synd om min syster Amanda som är sjutton år och så otroligt söt och ljuvlig på alla sina bilder – hon kommer ju inte att ha några pinsamma foton att se tillbaka på om tio år!

Om någon undrade: jag lyssnade alltså på Broder Daniel, Bright Eyes, Kent, Håkan, Belle & Sebastian, Jakob Hellman, The Smiths, The Cure, Pulp, Blur, Suede, Jesus & Mary Chain, David & the Citizens, Placebo, My Favorite, The Sundays, Bad Cash Quartet, Edson, Laakso, Morrissey och Olle Ljungström, lade studiebidraget på skivor och Converse, klippte håret med kökssax i badrummet varje gång jag fick ångest över hur ful jag var, hängde på skunk och helgon.net, tyckte att det var ofattbart coolt att posera med cigaretter trots att jag hatade rök, var osäker på om jag var en tjej som gillade både tjejer och killar eller om jag egentligen var en bisexuell kille i en tjejs kropp, oroade mig konstant för att jag inte var tillräckligt smal och tillräckligt indie, hade ingen som helst aning om vad jag ville göra eller vem jag ville bli, men jag skulle nog ha tippat på att jag skulle bli låtskrivare och musiker. Att jag inte kunde skriva låtar eller spela något instrument kändes inte som något särskilt stort hinder. Eller poet! Jag kunde tänka mig att bli poet.

Vad gäller musiken jag lyssnar på har inte mycket förändrats. Och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra eller vem jag vill bli. Men musiker vore coolt. Ska bara lära mig att spela gitarr först köpa en gitarr först.

Käraste läsare: vad vill ni bli när ni blir stora?

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till För gamla tiders skull.

  1. Therese skriver:

    Oj, jag vet inte riktigt vad jag vill bli. Har så många intressen så jag vet inte vad jag ska välja..Men drömmar från när jag var yngre (och än idag) är författare, musikgeni, skådespelerska, forskare (inom astronomi), bagare, jag vill resa till fattiga länder och hjälpa till med den nationella utvecklingen, jobba med mänskliga rättigheter och hjälpa barn som har det svårt. Det finns säkert tusen saker till, men dessa ligger högst upp på min want to be lista;)Föresten, gillar din blogg jättemycket! Du skriver så otroligt bra och inspirerande!Kramar

    • Annika skriver:

      Det låter som att du har mängder av helt fantastiska planer! Så himla fint att höra. Tänk om du blir musiker och skådespelerska som forskar om astronomi och bakar de godaste surdegsbröden och skriver böcker om hur du räddade världsekonomin. Det tror jag. Tack rara för snälla orden! Kram!

  2. Petertoo999 skriver:

    Min högsta drömm var alltid och jobba på dagis, grattis mat, några fina dagisfröknar och titta på ibland, sen roliga barn, sen mitt på dagen får man ta sig en liten lur också….Men med den här konstiga utvecklingen där allt och alla är pedofiler, nej tack…

  3. Lottis skriver:

    Jag vill bli kriminalare, journalist eller veterinär :DInte så lika kanske😉 haha

    • Annika skriver:

      Kanske inte så lika nej, men sjukt häftiga jobb allihop! När jag var liten ville jag bli veterinär eller journalist. Kriminalare tyckte jag nog verkade läskigt. Jag har alltid varit lite feg av mig.

  4. marika skriver:

    Åh, Bright Eyes. Jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra av mitt liv, mer än att jag ska se dem live så snart som möjligt. Intalar mig själv att jag vet efter det.

    • Annika skriver:

      Bright Eyes löser många problem. Conor Oberst har – helt seriöst – räddat mitt liv vid ett tillfälle. Fast det vet han förstås inte om.

  5. Tekla skriver:

    Jag är otroligt avundsjuk på alla som vet vad de vill göra med sina liv. Jag är livrädd för att gå ut gymnasiet av den enkla anledningen att jag inte har den blekaste aning. När jag var liten ville jag bli lärare, författare, forskare eller arkeolog, nu har jag mer någon slags befängd önskan om att vilja rädda världen.

    • Annika skriver:

      Fast när man snart ska gå ut gymnasiet hör det nog till att känna sig helt jäkla lost. Det gjorde i alla fall jag. Men man hänger i och testar olika saker och till slut formas en bild framför ögonlocken av det man vill göra, som ett fotografi i framkallningsvätska. Kram fina.

  6. felicia skriver:

    Åh, vad härligt att se tillbaka så. Jag kanske ska glädjas åt att jag har lite pinsamma tonårsbilder sparade. Min plan har alltid varit att jobba inom media, allra helst copywriting, tror det skulle passa mig bra. Fast helt plötsligt hamnade jag på psykologprogrammet och tycker det är vansinnigt spännande.

    • Annika skriver:

      Min hemliga dröm är att bli psykolog. Tillsammans med lärare är de mina finaste drömyrken. Men jag får nöja mig med att gå hos psykologer istället, höhö.Du är så himla fin, förresten. Din blogg är bokmärkt hos mig nu.

  7. victoria skriver:

    Vad rolig läsning! Åh, jag har en såndär livskris precis nu. Äntligen är jag färdigutbildad. Men jag känner mig så fruktansvärt ung att jag vet inte om jag vill söka socionomjobb än. Jag kanske vill flytta till London och äta cupcakes hela dagarna istället. Eller… ja, inte vet jag. Allting är uppochned-vänt, jag önskar att jag visste vart jag är på väg! Men dimman ligger tjock och jag kan inte urskilja vägen. Härligt att höra att jag inte är ensam om min förvirring. Jag är bara så van vid att veta exakt vad jag vill och vart jag är på väg. :)Ps. Apropå livskriser. Jag är så besatt av tanken på London att jag tillomed skapat en sån där äckligt sockersöt internationell blogg. Jag vet inte varför. I just went nuts. :O

    • Annika skriver:

      Finaste Vic! Det är väl klart att man blir helt tokförvirrad av att gå ut sin utbildning. Herregud, när jag tog examen var jag en TOTAL MESS i ett halvår, sedan flyttade jag till Berlin och skrev en bok som jag slängde och drack en himla massa öl. Man måste få göra sådant, det är då man kommer på vad man är sugen på att göra sen! Åk till London för tusan, det låter som att du ångrar dig annars. (Och bloggen är JÄTTEFIN.)Kramar.

  8. sandra skriver:

    åh, världens bästa musiksmak i alla fall!jag har alltid varit karriärvilsen. pluggade två år av tre på textdesignprogrammet och trodde att jag ville bli informationsdesigner. sen blev jag gravid, fick en son och plötsligt slog det mig att jag ska bli barnmorska. inget annat duger!så till hösten ska jag påbörja den långa resan mot att bli barnmorska genom att försöka komma in på sjuksköterskeprogrammet. en helomvändning om något, vilket visar att det aldrig är försent att ändra sig.🙂

    • Annika skriver:

      Men världens bästa musiksmak har DU! Nu när jag kikat runt i din blogg känns det ju som värsta slöseriet att vi inte är vänner och kan kolla på OC och Glee ihop och lyssna på all den bästa musiken.STORT lycka till med barnmorskeplanerna, du kommer att bli den bästa barnmorskan världen skådat! Det känner jag på mig. Om jag en dag har turen att få barn önskar jag mig en barnmorska som citerar Kent/BCQ/Pulp/Melissa Horn.

  9. matilda skriver:

    jag älskar det här!! när jag var femton, sexton, sjutton ville jag se ut exakt som du gör här, men lyckades aldrig. vill fortfarande kom jag på nu.

  10. HeyLeon skriver:

    Jag är väl mer eller mindre ”stor” redan, har fixat en 5-årig utbildning och fast jobb som jag trivs med. Nu för tiden blir jag mest stressad av att tänka på framtiden. Av tanken på att jag ska behöva förändras (mer, igen, jag är ju nöjd nu!). Men samtidigt kliar det i kroppen av känslan av att stå och stampa på samma ställe.

    • Annika skriver:

      Tror du inte att det handlar om att förändra just de rätta sakerna? Allt man trivs med kan man ju ha kvar. Och så fortsätter man att leta efter sätt att förbättra det man inte är nöjd med. Det tror jag.

  11. Linda skriver:

    Jag vill också bli rockstjärna.

  12. Becca skriver:

    Jag ska bli psykolog. Känns stort och rätt, även om jag varje dag tvivlar på att jag klarar det. att jag är rätt person för jobbet, jag känner mig så ovärdig min dröm på något sätt. jag antar att jag speglar mig för mkt mot andra.

    • Annika skriver:

      Jag skulle säga att självkritik och tvivel på om man är rätt person för jobbet är en stor tillgång för en psykolog, kanske alldeles nödvändigt. Det gör ju att man hela tiden pushar sig själv till större kunskap och större förståelse. Jag är övertygad om att du kommer att bli en alldeles fantastisk psykolog.

  13. Cat skriver:

    Jag vill ha en egen affär. En blomsteraffär. Och så vill jag skriva vid sidan om. Vad, var och hur har jag inte en aning om, men det är vad jag vill vara nu. Istället sitter jag här, snart 27, jobbar som personlig assistent och spyr på mitt liv.

    • Annika skriver:

      Om jag vore Blondinbella skulle jag antagligen ge dig ett peptalk om hur fantaaaastiskt det är att vara entreprenör, och att om du bara VILL tillräckligt mycket så kommer din dröm att gå i uppfyllelse. Och jag tror verkligen att du kommer att ha din blomsterbutik och att det kommer att vara den finaste blomsterbutiken någonsin, men jag tror inte att det handlar så mycket om att ”bestämma sig”. Snarare tror jag att man behöver perioder i sitt liv där allt är helt jävla aspissigt för att nya dörrar ska öppna sig. Antar att det jag är inne på är något slags blandning mellan karma, ödet och efter-regn-kommer-solsken. Att universum vill uppnå balans, och har man det tillräckligt segt så kommer man förr eller senare att hitta vägar att få det man längtar efter. Fast det kan också hända att jag är helt ute och cyklar. Oavsett ser jag fram emot att få handla blommor av dig.

  14. Milla skriver:

    Egentligen så skulle jag vilja bli lärare. Tänk att få förmedla kunskap till kunskapstörstande elever och väcka inlärningslusten i skoltrötta ungdomar. Men när lönerna är urusla, det är en 5 årig utbildning som ger ett lågstatusjobb och en massa problembarn så känns det inte som ett alternativ. Så ska försöka bli civilingenjör eller domare är planen.

    • Annika skriver:

      Håller helt och hållet med dig angående läraryrket. I teorin är det mitt drömjobb. I praktiken skulle jag antagligen gå in i väggen redan första terminen på jobbet. Tyvärr.

  15. Paperback Lover skriver:

    Citera Linnros: FY FAN VAD SKÖNT!Jag är nog redan ganska stor om man räknar till åldern. Men om jag får bli ännu större vill jag bli mamma också. Det där andra ”stora” har jag redan.

  16. catacombkitten skriver:

    rockstjärna för jag skrev en massa texter jämt och var lite hemligt kär i Keith Flint i Prodigy men när jag gick i trean ville jag bli arkeolog. försökte mig på arkeologi och insåg att det ändå inte var min grej men, texter skriver jag än, dock i annat format.Fina Annika, jag så tycker om din blogg. du är så ärlig och härlig och det beundrar jag hos dig!

  17. e skriver:

    Arkitekt. Eller kanske skulptor/konstnar. Vi far se. Men just nu gar det bra och framat, on the right track. Men forst maste jag lara mig att vaga lita lite mer pa mig sjalv, och pa varlden. Jag tog aldrig riktigt ut svangarna i tonaren, hade mest blont axellangt har och blajeans, fast egentligen var det val aldrig sarskilt ‘jag’, men det var ju lattast sa.Nu nar jag fyllt 21 kanns det som att det ar pa tiden att jag tar tag i saxen, klipper haret kort, och forsoker lyssna pa magkanslan och hjartat lite mer. Men det dar med karlek ar inte sa himla latt, sarskilt inte nar man kanske ar man kar i sin basta van… Eller ocksa ar allt en inbildning, for kan det verkligen vara sa att jag ar kar i en tjej? Tanken kanns konstig, kantig, och samtidigt familjar. Har du nagonsin varit det, kar i en kompis alltsa? Du skriver att du ‘gillade bade tjejer och killar’, sa jag tanker att du nog forstar, kanske kan hjalpa? (Ar det har nagonting du skulle kunna tanka dig att skriva lite mer om?)Som vanligt maste jag tillagga att det ar sa fint att lasa allt har pa din blogg. Tacka dig for att du ar sa varm, arlig och inspirerande. Jag hoppas att alla de varma tankarna jag sander dig nar fram, sarskilt nar vi forstar att det tar emot lite extra. Dunderkramar till dig, kara du! /Emma

  18. Nathalie skriver:

    Jag har alltid haft så svårt att relatera till att man inte alltid har vetat precis vad man ska göra med sitt liv. För mig har det alltid varit så självklart, jag har sagt sen jag var pytteliten att jag minsann ska bli konstnär när jag blir stor. Fast ju äldre jag blir, desto mindre självklart känns det. Jag vet nog fortfarande att det är just bild jag vill hålla på med. ”Visuell kommunikation” skulle man nog lite högtravande kunna kalla det. Eller så struntar jag i allt och blir konditor istället.Tack för världens bästa läsning också.

    • Annika skriver:

      Jag tycker att det känns som att man kan vara konstnär som sysslar med visuell kommunikation (som låter hur spännande som helst!). Tack och puss.❤

  19. Jasmine skriver:

    Jag går andra på gymnasiet och har fortfarande noll koll på vad jag skulle vilja bli. Känner mig stressad över det mest hela tiden.Sen så undrar jag också om du kommer ihåg vart du fått tag på de fina röda skorna med spännen? Såg att du hade ett par i svart också, med rosor på🙂

    • Annika skriver:

      Andra året på gymnasiet! Jasmine, man har sällan mindre koll än då. TRO MIG, det kommer. Det utkristalliserar sig om några år. Testa allt som verkar roligt tills dess, strunta i vad du ska BLI. Det finns så mycket tid till det framöver så du anar inte.Kinaskorna köpte man på den tiden i en liten butik långt uppe på Drottninggatan, kan inte säga att jag minns vad den hette eller exakt adress, förlåt! De svarta med rosor på hittade jag på Indiska och var så himla nöjd.

  20. E skriver:

    När jag blir stor ska jag ha en vacker hy fri från tonårsfinnar och en kille som älskar mig.

  21. e skriver:

    Ja tack, Annika. Det vore sa himla bra och snallt om du kunde gora det. Jag tror och hoppas att jag inte ar ensam om att befinna mig i den har situationen, och dina kloka ord och underbart fina satt att skriva/beratta pa brukar far det mesta att klarna. Far allt att kannas okej, normalt eller hanterbart, om an for studen. Du ar sa tokbra.

  22. josefin skriver:

    Alltså, förlåt för att jag spammar med kommentarer nu, men jag måste bara säga att jag blir nästan lite kär i dig och din musiksmak nu!hur bra som helst! både du och musiken.

  23. Jenny skriver:

    Jag ska bli fritidspedagog, är färdig om 2 år.. Men ibland tänker jag att jag skulle vilja bli trädgårdsmästare, men jag får nog skaffa mig en jättestor trädgård i stället! Detta är första gången jag läser din blogg, du skriver jättefint och jag ska spara den på favoriter så jag kan läsa den igen!

Kommentera

