När solen står rätt på himlen.

blixt2.jpg

Idag gjorde jag ett försök att fotografera med blixt. Vi kan nog alla vara överens om att det inte är min starka sida. Jag har en sådan där dyr, fancy extern blixt som jag köpte för en massa år sedan när jag ville lära mig att plåta ”seriöst” – och den är säkert jättebra, jag har bara ingen aning om hur man använder den.

Nu är den återigen förpassad till den byrålåda där den legat och samlat damm de senaste fyra åren. Jag fortsätter att hålla mig till naturligt ljus. Det kräver lite mer planering – av typen solen måste stå rätt på himlen – men så blir det också hundra gånger mjukare och finare bilder.

naturallight.jpg

(Min klänning kommer från Ida Sjöstedt och nej, det är inte ”dagens outfit”, jag satte bara på mig den just då för att se lite tjusig ut på bilden.)

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till När solen står rätt på himlen.

  1. j. skriver:

    Jag hoppas bara att du är medveten om att du är den vackraste kvinna jag någonsin sett.

  2. Elin skriver:

    Har du prövat att rikta blixten uppåt så ljuset inte studsar rakt emot dig?Värt att pröva i alla fall🙂

    • Annika skriver:

      Jaaa, den är riktad nästan helt uppåt på översta bilden! Jag testade allt: riktad åt höger, vänster, uppåt höger, uppåt vänster, neråt, everything! Tror inte det hjälpte heller att mitt 50mm-objektiv är så ljuskänsligt…

  3. amanda w. skriver:

    hahaha jaaa jag måste säga att bilden utan blixt var ganska mycket finare😉 även om du såklart är urfin på båda.

  4. Petertoo999 skriver:

    En väldigt fin klänning Annika, ja, hela rummet ser behagligt ut, fint med blommor…Jag var hos en tjejkompis i förrgår, hon höll på och måla om i köket….Tycker du att det är fint det här Peter?? Nej…….Då blev hon sur, och så sa hon: När du har satt upp dina nya blommiga tapeter, då kan du ju sätta ut dem på facebook, så får vi se vad folk säger!! Nu har jag fina fjärilstapeter i köket, men jag har köpt nya väldigt fina blommtapeter, det kommer och bli väldigt vackert och varmt…Folk säger alltid, vad varmt det känns i ditt hus..Ja, inte fan har jag svart och vitt i mitt hus, det kan man ha utanför huset..Inte i..Man vill väl ha det varmt och skönt där man bor…

    • Annika skriver:

      Jag håller helt med dig angående att det ska kännas varmt och skönt där man bor. Men i stort sett allt är vitt i mitt hus – väggar, tak, möbler. Det känns rätt att ha det så, eftersom vi har väldigt lågt i tak och ganska trångt. Men det är inte ett dugg ”vitt” i huset ändå – vi har så otroligt mycket böcker, kuddar, blommor, kläder, filtar och prylar i alla möjliga och omöjliga färger överallt att det blivit alldeles för kaosartat om vi haft färg på väggarna och möblerna också. Det viktigaste är ju att man själv tycker att det är himla härligt att bo som man gör. Och det gör jag!

  5. Woodman skriver:

    Alldeles bortsett från att du är fullkomligt sagolikt vacker, så behöver du lära dig att ställa ner effekten på blixten. På den övre bilden hade det säkert räckt med 1/3 – 1/2 för att lysa upp rummet lagom. Fram med instruktionsboken! Men visst, för att bli bra på att ljussätta med blixt så måste man öva ganska mycket. Å andra sidan tittar vi bloggläsare gärna på dina övningsbilder, så länge som du eller katterna är med…

  6. Petertoo999 skriver:

    Jag förstår vad du menar Annika, vitt är ju grunden i mitt hus också.

  7. Erika skriver:

    Hjälp vad snygg du är!

  8. fridolina skriver:

    Så otroligt vacker!

  9. Alina skriver:

    DU VACKRA MÄNNISKA!

  10. Johanna skriver:

    Åh, Annika, du är så himlans, himlans fin.

  11. Ida skriver:

    Men du, är du intresserad av att sälja den? Även om jag också mest föredrar det mjuka naturliga ljuset är jag i ganska stort behov av en extern blixt i hyfsad kvalitet och med studentekonomi köper jag mer än gärna begagnat. Det skulle kännas otroligt fint att fota med din gamla (men ack så oanvända?) blixt!

  12. ebba skriver:

    annika, du ser ju förhelvete tjusig ut vad du än har på dig(haha höll på att säga även om du skulle vara naken för att understryka onödigheten av snygga kläder fast sen insåg jag att.. ja, det var ju som en självklarhet då typ.)

  13. Matilda skriver:

    åh, får man fråga vart du köpt de blommiga sängkläderna? (:

Kommentera

