Fjortonde texten.

bild14.jpg

krönika14a.jpg

krönika14b.jpg

allakrönikor.jpg

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fjortonde texten.

  1. Petertoo999 skriver:

    Texten var tänkvärd Annika. Det känns lite ensamt här, bara jag som skriver av alla killar, ja, navigaren brukar ju skriva lite också…Fast jag läser alltid allt väldigt noga, alla kommentarer också..De flesta som skriver här är ju väldigt trevliga också, det känns gemytligt här…En gång när jag låg inne på sjukhus, då låg vi i vanlig ordning som apor i sofforna..Då kom de en nyanländ, en liten kvinna i 50års åldern, hon måste ha varit lite sur, för hon fick för sig att hon skulle gå och välta alla blommkrukor..Personalen fick jaga henne hela tiden, men hon var ihärdig, allt skulle vältas…Men sen helt plötsligt efter en hel dags jagande, så ställde hon sig framför oss som låg i sofforna…Sen tittade hon på oss med en skarp blick, sen sa hon: Vet ni att kaffet är förgiftat här?? Alla vaknade upp lite där i soffan..Och så tittade vi på henne, och hon tittade på oss…Då sa den slöaste apan som låg i soffan: Det är ingen fara, det ingår i sjukdomsbilden att kaffet ska vara förgiftat..Tanten blev helt spak..Man såg verkligen hur hon stod där och funderade, ögonen gick från höger till vänster…Jaha!! Sa tanten, sen låg hon som en apa i soffan hon också…

    • Annika skriver:

      Ja, det är sannerligen en övervägande majoritet tjejer som kommenterar i min blogg! Jag är jätteglad att du är här och livar upp stämningen, det vet du, va? Ibland känns det nästan lite som att du gästbloggar här hos mig, det finns ingen annan av mina läsare som jag hört så många anekdoter om! Det är skoj att du trivs, jag slås ofta av hur underbart fin stämning det är bland mina kommentarer. I stort sett aldrig några elakheter eller sura miner.Hmmm… låg du möjligen inne på psyket? Mina salskamrater på sjukan välte inte en enda blomkruka.

  2. cecilia tipsar skriver:

    Huvudet på spiken, som vanligt. Jag fascineras ofta hur min vän som tecknar som en gudinna ser världen, hon ser och kommer ihåg detaljer som jag aldrig lägger märke till. Med dig är det likadant men du förmedlar det du ser i ord istället, helt olika men ändå samma. Det blir fina verk av alltihop.

  3. Petertoo999 skriver:

    Jo, jag låg på psyket…Lite bipolär säger de..Fast jag har ju haft alla mina 3 barn själv de sista 10 åren, så jag är ju inte så galen..

  4. S skriver:

    Träffar rakt i hjärtat, varenda ord. Kommer själv från en småstad, flyttade därifrånför ett halvår sen. Man ville bara bort, bort, bort. Och sen ägnade jag fyra månader åt att grina ögonen ut mig av hemlängtan, men det har gått över. Nu är jag precis som du skriver, lycklig att jag har en plats att längta hem till. En plats full av hemska och underbara minnen och människor. Det här hör inte till det, men jag skriver det ändå för att du ska få veta, och för att du är en avde klokaste människor jag vet. Skriver kanske mest för att jag behöver det själv, få ut det som ständigt finns i mitt huvud. Jag träffade en kille mina sista sommarmånader HEMMA, föll handlöst och blev kär för första gången i mitt 20-åriga liv. Jag strulade till allt, blev totalt hjärtekrossad och tack vare honom fick jag den där sista lilla sparken i baken att ge mig iväg ut i världen. Jag slutade hoppas och glömde honom, nästan. Sen fick jag hoppet tillbaka, av en liten, liten vink att han fortfarande tänker på mig. Nu är tiden fram tills juni och jag får sommarlov igen en transportsträcka. En transportsträcka tills jag får se honom igen, får chansen att svepa honom från marken så som han gjorde med mig, får chansen att äntligen få honom som jag har väntat på i ett halvår nu.Man kan inte ägna ett år av sitt liv åt att vänta på någon som troligtvis inte kommer tillbaka. Det har jag gjort ändå. Men jag längtar hem nu…Oj vad långt det blir. Avrundar med att du är helt fantastisk Annika!

  5. Agnes skriver:

    Denna text var kanske min favorit hittills. Vet inte varför, kanske är det den sista meningen, kanske är det allt. Kanske känner jag igen mig. På min facebook-wall finns det alltid flera inlägg om avsky till min hemstad. Bekanta och obekanta som kallar Sundsvall ”jävla skitstad” för ”alla snackar skit” där och alla ”ska flytta härifrån så fort jag kan!”. Jag trivdes inte heller i Sundsvall men jag tror ändå inte jag är som dom. Jag hatade aldrig tomt i statusraden. Jag hatade inte staden alls, jag var bara trött på den. Jag längtade därifrån, var en av dom som skulle dra så fort jag kunde men kom på att jag inte behövde vänta tills jag blev tjugo. Så. Min syo hjälpte mig att hitta ett bättre gymnasieprogram för mig och nu går jag första året på Författarprogrammet på en skola i Täby med dom som är ett år yngre än mig. Ju längre tiden går inser jag att det inte var Sundsvall som var felet. Det var ju jag. Jag mådde så himla dåligt för ett år sedan. Miljöombyte var kanske sista utvägen och det hjälpte ju. Fast jag längtar hem ibland. Till mitt liv, som det var innan jag mådde dåligt. Det känns som att min ungdoms höjdpunkt redan varit, här sitter jag mest i min lägenhet och längtar efter att få göra dumma tonårssaker igen. Det är så svårt att träffa kompisar här nere. Mina klasskompisar är fina men vi vill inte samma saker. Vill träffa någon som är som mig! Åh. Vill inte vara sjutton år (vill visserligen inte fylla arton heller). När behovet att öppna hjärtat blir för stort känns ditt kommentatorsfält som bästa bikten. Förlåt om jag stökar ner men hjärtat behövdes ju verkligen tömmas lite. Du är så fin och bra Annika. Ibland tror jag att jag skulle gå under om inte din blogg fanns.

Kommentera

