Ingen bas, inga trummor, inget hat. Men en gitarr!

Bild 1446.jpg

Bild 1447.jpg

Bild 1441.jpg

Bild 1437.jpg

Bild 1415.jpg

Nu har jag äntligen fått hem min nyinförskaffade gitarr! Efter att ha kämpat i en halvtimme med att få varje sträng att låta som den ska har jag nu satt igång att öva ackord med en liten katt bredvid mig i soffan. (Det är så fint – Biianka älskar verkligen musik. Varje gång jag spelar piano kommer hon rusande och lägger sig vid mina fötter, och hennes favoritprogram på teve är Glee.)

Har spelat i tio minuter och fingertopparna är verkligen helt patetiskt ömma. Allvarligt! Vad har jag för prinsessan på ärten-fingrar egentligen? Här ska härdas. Ojojoj. Räknar med ordentliga förhårdnader inom en månad, annars har jag inte övat tillräckligt. Och övar man inte blir man 1) aldrig rockstjärna och 2) aldrig tillräckligt duktig för att kunna filma när man spelar och lägga upp på youtube. Och det är, som sagt, målet.

Alla ni som är så himla duktiga på gitarr får gärna ge tips om ni har något, kanske på bra nybörjarlåtar eller på hur man inte får så ont av stålsträngarna…

Nu kämpar jag vidare en stund innan sovdags.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Ingen bas, inga trummor, inget hat. Men en gitarr!

  1. nintendotjejen skriver:

    Du är vänsterhänt! :)Du kan inte köra nylon då? Det går snabbare innan det slutar kännas som en osthyvel. Men annars är det bara att öva på, man brukar få små valkar efter ett tag. Fast de permanenta förhårdnadena som liksom inte flikar sig tyckte jag tog flera år innan de kom!Jag har gjort en hemsida om gitarr för nybörjare, du kanske kan hitta något bra tips där: http://gitarr.theinformationguru.com

    • Annika skriver:

      Åh vad bra, ska kolla in imorgon! tack för tipset!Okej då, förhårdnader kanske tar ett tag, men jag hoppas att det snart gör lite mindre ont…Vänsterhänt? Det är jag absolut inte, kan inte göra någonting med vänsterhanden! Men photobooth spegelvänder ju bilderna, antar att det är det som förvirrade dig?

    • Annika skriver:

      Just det – jag tycker stålsträngar låter så mycket finare, men visst, är det ohållbart för mina stackars fingertoppar får jag kanske börja tänka om.

  2. Johan skriver:

    Skulle också säga det där – stålsträngat är lite argt för nybörjarfingrartoppar. Inte bara för att huden är ömtålig, utan också för att man pressar, trycker och vill så väldigt mycket få till det. Men visst är ljudet trevligare och nu har du ju ändå köpt den. Mitt bästa tips är att leta fram en skiva du gillar. En som har många låtar utan överdrivet många ackordbyten. När du stämt gitarren efter plattan är det bara att försöka spela med (att sätta ihop en playlist funkar inte eftersom det så gott som alltid förekommer variation plattor/artister emellan i tonart osv). Man känner sig genast bättre när ens ”eget ljud” liksom smälter in i en låt, utan att någon frågar vad sjutton man sysslar med :)Och så finns det miljoner sidor med låtar/plattor med text + ackord på nätet. Det är ju bara att söka hej vilt, men http://www.ultimate-guitar.com/ är den jag använder mest. Testa!

  3. Navigaren skriver:

    Du spelar både gitarr och piano! Jag skulle vilja lära mig spela piano, men när ska man hinna? Jag gillade båda instrumenten på musiklektionerna i skolan, men tyvärr var undervisningen ostrukturerad så att man aldrig hann lära sig något 😛

  4. sofie skriver:

    jag började projektet med att lära mig spela gitarr i söndags och kan faktiskt två låtar redan! tålamodet tryter ungefär hela tiden, men jag märkte att tar man låtar man verklige verkligen gillar så går det så himla mycket lättare, nu harj ag exempelvis klarat first aid kits hard beliver. http://tabs.ultimate-guitar.com/f/first_aid_kit/hard_believer_crd.htm(första låten var hönan agda, den spelade jag tills jag trodde grannarna skulle komma och ringa på)men mitt tips; spela låtar du verkligen gillar för då blir man så jäkla glad när man lyckas, till skillnad från om man spelar random-nybörjar låt!

  5. Lisa skriver:

    Stålsträngar gör ont – jag kan fortfarande få ont, men det är verkligen en vanesak och det låter så mycket snyggare än nylon. Jag tror att om du börjar med nylon kommer du ha svårt att byta sen, lika bra att gå på det svåra direkt 🙂 Och sen låtar, jag googlar och googlar och spelar de låtar jag kan. Verkar låten för svår brukar jag testa att söka på version 2 eller 3, som kan se helt annorlunda ut. På utlimateguitar kan man dessutom transponera låtarna så att de finns i ackord som passar en. Haha. Så har jag undkommit att lära mig svåra ackord, men ändå kunna spela helt ok. Vet inte om du har det än, men införskaffa ett capo. It’s the shit! Kram

  6. Lovisa skriver:

    Rekommenderar Fix You med Coldplay, den har nästan bara lätta ackord. I refrängen är det ett baree egentligen, men det finns enklare varianter av F. Annars är det bara att öva. Ett tips är också att kolla på youtubeturtorials!http://tabs.ultimate-guitar.com/c/coldplay/fix_you_acoustic_crd.htm

  7. Frida skriver:

    Kolla in ”martyzsongs” lektioner på youtube, han lär ut populära låtar med enkla ackord! =)

  8. Mats skriver:

    http://www.chordie.com/Där finns det mesta som du vill ha. Leta upp a whiter shade of pale och kör…

  9. Karin skriver:

    Alltså, jag är helt kär i de här kissarna ni skaffat, de är så himla fina!! Vill också ha en, eller helst två, så att de har sällskap av varandra då man jobbar. Det är underbart med djur!! Tack för alla fina bilder du lägger ut, man blir så glad!!

  10. Malin skriver:

    Den allra första jag lärde mig var refrängen till ”What shall we do with the drunken sailor…” Eller vad låten heter. Den har två el tre ackord. Love is all around me har inte heller så många ackord! Men den är något svårare än Drunken sailor låten. Det är också en sån låt jag fick lära mig i början.

  11. Kristin skriver:

    ”You belong with me” av Taylor Swift var en av de första låtarna jag lärde mig, den är mysig att spela och inte så avancerad 🙂 http://www.ultimate-guitar.com/tabs/t/taylor_swift/you_belong_with_me_crd.htm

  12. Kristin skriver:

    Och till vissa låtar behövs det ett capo, men det funkar lika bra med en penna och en gummi- eller hårsnodd!

  13. Klara skriver:

    drygt två minuter in i det här klippet förklarar john mayer hur han kunnat bli så bra!http://www.youtube.com/watch?v=LXF1rrflEv0(fast det är värt att se minuterna innan med, när han driver med gynning!)

  14. Johanna skriver:

    Jag gjorde ungefär som du för ett och ett halvt år sedan. Jag tog pappas gitarr och bestämde mig för att jag skulle minsann öva som en besatt i minst en månad, sluta få ont i fingrarna och kunna filma och lägga upp på youtube. Jag blev faktiskt hyfsat bra, jag får inte så ont i fingrarna, jag har en egen gitarr. Men ingenting har hamnat på youtube än, det vågar jag inte. Jag tycker inte jag är tillräckligt bra.Men jag längtar sjukt mycket tills jag får höra dig.

  15. Christina skriver:

    Heey min brorsa har just startat en ”gitarr-stämma sida”. Sjukt bra om ni frågar mig 😉 Något som jag länge har saknat i allafall…Kolla gärna in den :-)http://www.ultimate-guitar-tuner.com/

Kommentera

