Lilla, lilla älskling har så ont.

gullan1.jpg

Vår älskade lilla flicka mår inte bra. Inte bra alls.

Hon drar sig undan, ligger bara helt stilla i timmar, förutom att hon liksom har spasmer i svansen. Vill inte äta. Försöker man ta i henne skriker hon av smärta. På ryggen har hon konstiga knölar som hon blir helt förtvivlad om man kommer åt.

Det började när hon kom in efter att ha varit ute en stund. Veterinären jag pratat med tror att hon blivit attackerad av en grannkatt som tyckt att lilla Biianka inkräktat på hans (eller hennes) revir. Att hon blivit biten i ryggen och alldeles fruktansvärt uppskrämd.

Hon är så rädd, så rädd. Lilla ängel. Herregud vad ont det gör att se henne såhär.

Det fanns inga tider hos veterinären idag, men imorgon åker vi in till Mälarhöjden för att få henne undersökt. Och från och med nu kommer jag att gå med älsklingskatterna ut – det här får bara inte hända igen.

Vi skulle egentligen varit inne i Stockholm ikväll, firat Ronnies vän Kristofer som har releasefest för sin debutroman idag. Men det går såklart inte att lämna någon som är liten och skadad. Aldrig i livet.

(Och självklart hade vi åkt in akut till något djursjukhus om veterinären tyckt att det behövdes, vilket hon inte gjorde. Så det är inte av bekvämlighet vi inte tagit Lillan till veterinär idag. Om någon trodde det.)

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Lilla, lilla älskling har så ont.

  1. Tanja skriver:

    Men lilla pyre😦 Hon är nog mest bara uppskakad och öm och repar sig nog snart.Det är jättebra att du tänker vara med katterna när de är ute. Alltför många utekatter blir påkörda, går vilse eller råkar ut för revirhävdande katter, hundar och elaka människor.

  2. JohannaT skriver:

    Vill bara tacka för himla bra blogg…älskar att läsa det du skriver och känner så himla ofta igen mig…=). Sitter o flinar för mig själv….när det känns som om det lika gärna kunde varit jag som skrivet just den meningen.Tack!!!Kram

  3. Karin skriver:

    Stackars lilla kissen, hoppas hon blir bra snart! Och att det är en snäll veterinär!

  4. Säl skriver:

    Stackars kisse, hoppas hon blir bättre snart!😦

  5. Sofia skriver:

    Aw stackare, hoppas det blir bra snabbt! =)

  6. Emilie skriver:

    Åh, det värsta som kan hända är att de små får ont, de som inget kan göra eller säga.Hoppas att det löser sig.

  7. lillajag skriver:

    Du är så himla godhjärtad och fin, Annika!❤

  8. Stina skriver:

    Min katt råkade ut för dom där bularna på ryggen och tassen förra sommaren. Antagligen var det kattslagsmål som orsakat det, deras bakterieflora i munnen kan tydligen orsaka infektioner. Vi åkte till veterinär som tömde bulorna på var och satte dränage. Det va ganska läskigt och slemmigt att göra rent och det gjorde ont i kroppen att se henne i sånt skick. Som tur var va hon helt återställd efter typ 3 veckor och det enda spåret efter bulorna var den rakade pälsen på ryggen:) Skriv gärna hur det gick med din lilla kisse!

  9. Bikterfy Sweden skriver:

    Bikterfy® har skapats för ungdomar och är till för målgruppen 13-24 egentligen, men vi har fått stor efterfrågan och tagit bort åldersgränsen, därför få ALLA vända sig till oss. Sajten är till för dig som vill bekänna något och som verkligen behöver få veta att det finns någon där ute som kommer läsa det och komma med rådgivning, alla vi människor bär på en börda mer eller mindre, därför startade jag denna blogg för oss som inte orkar mer leva i det förflutna, utan vill gå framåt och få en andra chans. Sajten har enbart skapats för oss alla som söker en andra chans i livet, en chans som man verkligen förtjänar till efter alla dumma misstag man gjort, dags att förlåta sig själv och bli förlåten. Vi måste gå vidare med våra liv även om det är tungt, visst kan det väl kännas skönt att veta någon där ute kommer att läsa din bikt och komma med professionell rådgivning? Bikterfy® är öppen för alla och här respekterar vi varandra oavsett kön, läggning, sexualitet och ras.

  10. Karro skriver:

    Stackars liten katt:(Jag har själv katter och har funderat på det där om jag skulle våga låta dem vara ute själva om jag bodde i hus (nu är de helt innekatter då jag bor i lägenhet flera våningar upp) men jag tror inte det. För många faror med bilar, andra djur och framförallt människor som vill dem illa:(Om jag var er så skulle jag satsa på att bygga något liknande på den här sidan, så katterna kan vara ute, men i begränsad omfattning. http://wermdos.blogspot.com/2009/07/jiiiipiiiie-antligen-en-kattgard.html

  11. J skriver:

    Hoppas att allt ordnar sig med den lilla😦

  12. Marit skriver:

    Så tråkigt att läsa. Stackars lilla tjejen, det är så jobbigt att se sin katt eller hund ha ont. Min lilla hund blev attackerad av grannens terrier en gång, det var hemskt att se henne så rädd och chockad!

  13. Marit skriver:

    Stackars er… min lilla hund blev attackerad av grannens terrier en gång, det var hemskt att se henne så rädd och chockad!

  14. Marit skriver:

    Oj, trodde inte att jag fick iväg den första kommentaren… haha…

  15. Gunvald skriver:

    Det är naturligt att det blir lite fight mellan katter, speciellt när det är nya kids in the hood. Så småningom hittar de sin plats i hackordningen och då brukar det lugna ned sig.

  16. Sandra skriver:

    Om det bara fans något universellt språk mellan katt och människa. För man får så galet ont i hjärtat när man inte kan trösta. Jag tror inte att man förstår den kärleken man har till sitt djur om man inte själv har upplevt den.Hoppas att det går bra hos djurdoktorn<3

  17. MyyZz skriver:

    Men stackars lilla gumman, ta hand om henne så håller jag alla tummar o tassar för att det sa bli bra. KRam

  18. mindo skriver:

    Ojdå, stackars lilla B. Försök att få i henne vatten med en plastspruta i munnen, krossa torrfoder och blanda upp med vatten (alt blötfoder) och ge i munnen, det är viktigt att ni får i henne ngn mat, katter som svälter kan drabbas av ”fettlever”. Leta upp försäkringspapper att ta med till vet, kolla om dom har ”direktreglering” så att ni betalar direkt till vet vad det skulle kosta, inräknad vad försäkringen betalar ut, går ofta att fixa under kontorstid, kostar ca 100:-/150:- extra. Hoppas att det går bra med lilltjejen:)

  19. Paperback Lover skriver:

    Jag vill inte förminska din oro, den är såklart befogad, men…det är mars! Mammas kisse kom hem med ett ömt bakben igår. Dom klarar sig, det är mycket känslor och hormoner som drar igång nu, med eller utan kastrering.Och du, tänk på att B’s fiende antagligen mår ännu sämre (fast det kanske inte gör dig gladare).

  20. Veronika skriver:

    Fina katten. Hoppas veterinären hittar någon bot mot det onda och att hon slutar vara rädd.

  21. Pernilla skriver:

    <3<3

  22. Sanna skriver:

    Nejmen Annika, inte ska du följa med ut i fortsättningen! Precis som någon ovanför påpekade så hör det lite till när det kommer nya katter i området. Antingen så slår hon tillbaka nästa gång eller så finner hon sig i att hon inte är den som äger området och då slipper hon bli biten igen. Följer du med ut så lär hon sig aldrig och det kommer bli jättejobbigt för henne den dagen du inte kan följa med. Men det är klart att du tycker synd om henne förstås. Och att du oroar dig. Du ska bara veta hur många gånger jag har tänkt på att flå grannens katt när den gjort min illa. Men han har löst det själv, tillslut. Precis som dina kommer göra. De är ju dessutom två.

  23. Tanja skriver:

    Sanna: ledsen om jag överreagerar nu; men det är inte bara andra katter som din utekatt kan råka ut för. Flera katter blir påkörda och dödade av bilar varje dag. Vissa har ägare som inte anser att katten som de köpte för en hundring på Blocket är värd veterinärvård och struntar därför i det. (Menar inte för en sekund att du eller Annika är sådana kattägare, men det är ett faktum att ett kattliv har förjävla låg status i Sverige) Jag kan ärligt talat inte förstå varför folk anser att just katter ska vara ute. Släpper man ut hundar, hästar och kaniner vind för våg och räknar med att de kommer hem igen? Katter är inga vilda djur, ska de vara ute bör de vara id-märkta, kastrerade, vaccinerade och inte släppas ut inom tätort. http://www.kattstatus.se/sida43.html

  24. Julia skriver:

    Krya på lilla snuttan!

  25. Tove skriver:

    Men åh. Lilla lilla älsklingen! =(Och stygga stygga elaka grannkatt. *morr!*(Du skrev faktiskt alldeles fantastiskt fint om att vara redo för barn, jag fastnade för halkskydden under mattorna. Åh. Kärlek.)

  26. Sanna skriver:

    Vad jag menade med att de är två var att hon säkert kan hämta stöd från den andre. Om det nu inte framgick. Vilket det inte verkar ha gjort.

  27. MyyZz skriver:

    Sanna: det funkar inte riktigt så, katter är solitärer (ensamlevande) egentligen så de är inte som lejon som jagar i flock. Jag tycker definitivt att Annika gör rätt i att vara ute ett tag tills grann-huliganen har lärt sig att det inte är hans/hennes revir längre, det kommer att ta tid och antagligen så kan det ske igen att någon av katterna blir skadade. Mvh Katt-tanten som går med sina i koppel

  28. Sanna skriver:

    MyyZz: Okej, det funkar inte så säger du. Det funkar så säger jag. Jag har haft flera katter under stor del av mitt liv och de har försvarat varandra, de har klarat sig. I vissa fall har hela grannskapet med katter gått ihop och hjälpts åt. Vad böcker säger och vad katter gör går inte alltid ihop. Med det sagt lägger jag ner det här.

Kommentera

