Underneath it all.

jag1.jpg

jag2.jpg

jag3.jpg

jag4.jpg

jag5.jpg

Efter mitt inlägg om bildretuschering/redigering fick jag några kommentarer som var ganska… knäckande. Som handlade om hur man jämför sig med ”snygga” bilder och tycker att man själv inte quite measure up (ju mer klockan blir och ju fler avsnitt av L-word jag ser, desto fler fåniga engelska uttryck slänger jag mig med, ursäkta).

Det är intressant, tycker jag. Det här med hur man ser på sig själv, hur man väljer att framställa sig själv.

Jag tänker att alla som läser bloggen vet hur jag ser ut – det är ju väldigt få bilder jag fixar till överhuvudtaget. Men när jag funderar på det inser jag att de mer tydliga porträttbilder jag lägger upp ofta är de som är noga utvalda bland mängder av sämre foton, medan de där jag bara tar en bild och lägger upp snarare är suddiga mobil- eller photoboothbilder där man inte ser så mycket.

Helt ärligt – jag skulle verkligen aldrig tro att någon skulle jämföra sig med mig och må dåligt över sig själv. Jo, jag vet hur kokett det låter, men jag skriver det ändå eftersom jag menar det. Ni får komma ihåg att i alla fall fem av sju dagar i veckan går jag hemma i huset i mjukisbyxor, raggsockar och tjocktröja, osminkad med spretande lugg och stressutslag över hela hakan (de har ÄNTLIGEN lagt sig). Jag tycker visserligen nästan alltid att jag är fin när jag ser mig i spegeln, men jag tänker liksom inte på att det andra ser genom bloggen är den där uppiffade, schysst ljussatta tjejen som tittar fram en gång i veckan när krönikebilden ska tas.

Om någon tycker att jag är söt och mår sämre av det är det en sak. Det finns inte mycket jag kan göra åt det. Om någon däremot jämför med mig på ”tidningsbilder” och mår dåligt över sina utseenden av det – då skäms jag. En läsare skrev: ”Det har faktiskt aldrig slagit mig att du retuscherar dina bilder.” Själv ser jag det ju inte som att jag retuscherar dem – jag ändrar ju inte på mitt utseende utan redigerar bilderna för att själva fotografierna ska bli snyggare. Det har inte slagit mig att man kan tro att alla bilderna ser ut precis som de gör i kameran.

Nej, jag vet inte om jag tycker att jag har ett ansvar att vara natuuuurlig på bild. Men nu när jag lägger upp alla krönikor blir det en väldig massa tillfixade bilder i den här bloggen, och då börjar vi ju närma oss ett slags tjejtidningsdilemma – texter om självförtroende och tyck-om-dig-själv uppblandat med välsminkade, noga utvalda foton. Jag vet inte riktigt vad jag borde göra åt det. Men jag langade fram stativet och knäppte av bilderna ni kan se här ovanför. Det är kanske töntigt att jag lägger upp dem, men jag ville bara göra något. Och det är absolut inte för att jag hoppas att ni ska skriva att jag är snygg utan smink, jag lovar. Men det känns fel att alla bilder i bloggen ska vara sådär utstuderat tjusiga.

Oj vad jag skriver långt och osammanhängande när jag är såhär trött. Vet inte ens vad jag vill säga med det här. Fick bara ångest när jag läste meningar som ”jag ser din perfekta hy och tänker nä usch vad äcklig jag måste vara om man jämför”. Jag vill inte vara den tjejen, hon som får någon annan att må dåligt för att hon inte vågar vara mänsklig. Jag vill verkligen inte vara hon.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Underneath it all.

  1. amanda sjöö skriver:

    men Herregud Annika! Har avundsjukan gått så långt att folk (tjejer) har blivit helt tokiga???? Ska man inte få ens öka kontrasten på sina foton el. få väja de mest lyckade??????? Ska man behöva slänga upp osminkade bilder på sig själv för …att andra tjejer inte ska må dåligt? Ja, då är det något fel åt andra hållet istället! Jag fick en gång chockerande kommentarer av en arbetsbekant att jag lägger upp bilder på mitt ”perfekta Hollywoodliv”: ja, tappade hakan till golvet och tog bort den avundsjuka kvinnan från mina FB-vänner istället för att förändra mig själv och det jag ÄR! Jag håller absolut inte med att du ska behöva välja tråkiga & oretuscherade bilder för att andra inte ska må dåligt! Du är både vacker och intelligent och ska inte behöva ändra dig ett dugg!

  2. amanda sjöö skriver:

    Förutom allt annat är du också en duktig fotograf och som en sådan vet hur du kan förbättra bilder och vilka som är vackra ur en etstetisk synvinkel: det ansvar du tar är redan nog, du behöver inte ta på dig ansvar för hela mänskligheten: d…ina krönikor är så ”Mänskliga”, ”askalade”, ”nakna”, ”utelämnande” och ”avslöjande” som ingen annans: i ingen annans krönikor el. bloggar kan man känna igen sig ända intill benmärgen som i dina! Du har även fått mig att tro på riktig vänskap som varar i evigheter: något som jag inte kunde vara möjligt!

  3. Martina skriver:

    Inte angåede ditt utseende eller så, du är ju så otroligt vacker vicket som. Men apropå det där med att gå runt i mjukiskläder. Det var allt jag gjorde i tre år när jag plugggade i London (och fort. gör så fort. jag är hemma), nu när jag har nåt typ av jobb i Sthml ser jag ngn slags utmaning i att faktisk styra upp en ‘outfit’ och det kan ju va kul det me’. Eller kreativt åtminstonde. (Har ingen bra spegel så det blir ju som det blir) Jag gillar att du ‘anstränger dig för dina bilder’ , helst går man ju till jobbet i sneakers och joggingtröja.

  4. Linda skriver:

    Du är vacker på ett enkelt sätt och borde inte ens tänka tanken på att du får folk att må dåligt. Det finns det redan tusen andra bloggar som gör. Din blogg gör mig alltid glad och varje gång jag längtar hem till Sverige så tittar jag in här, på ert svenska liv, och njuter lite!Och era katter är så fantstiskt fina!

  5. Ann-Sofie skriver:

    Hej Annika, vilket hallaballoooo🙂 för lite bilder…, vem sitter inte och väljer ut bra bilder, vare sig dom är fixade eller inte…, här märks det ju tydligt vilken bred skara läsare du har, jag själv har ju aldrig trott annat… och jag ser ju skillnaden såklart på en fixad/ofixad bild..! Men är ju 35, hehe…Tycker inte du ska skämmas Annika och be om ursäkt, hade säkert gjort det själv med, men du är ju vuxen och har en vuxen blogg, men visst, det blir ju lite svårt när du är en så fin förebild både för yngre och äldre. Samtidigt är jag väldigt glad för din skull, dina texter går verkligen hem för oss alla…! Men inte ska du be om ursäkt, det är ju din blogg, ur ditt perspektiv och jag gillar både dina fixade som ofixade bilder, tycker vilker som ger i alle fall mig stor inspiration, tilläggas bör ju att även dina ofixade bilder oftast är helt fantastiska, du är ju en grym fotograf, och det ger ju också bättre bilder, varför skulle vi vilja ta det ifrån dej!KRAM

  6. Lisa skriver:

    Du är fantastisk! Du känns så ärlig, omtänksam och genuin. Få bloggare tar sig den här tiden att förklara, svara på kommentarer och bry sig. Jag kan jämföra mig med dig ibland, men det ligger hos mig. Jag jämför mig rätt mycket överlag med allt och alla, och det är något jag måste jobba på. Såna här inlägg hjälper. Keep it up!Kram

  7. Tove skriver:

    <3Du.är.så.fin.inside.out.

  8. Heidi skriver:

    Jag läste precis ditt inlägg (och några till som jag missat), och jag tänker att alla, precis alla, lägger upp de bilder man gillar bäst. Och då behöver det inte ens betyda bilder där man ser ”perfekt” ut, utan just bilder man gillar rent fotomässigt, eller bilder man gillar för att de fångat ett speciellt ögonblick, etc. Det är väl ingen mening med att lägga upp bilder man inte gillar? Jag tycker det är jättebra att du visar hur du redigerar dina bilder så att folk förstår att även det är ett konstnärligt uttryck. För det är ju helt i vad man själv gillar för bilder, vissa har övervägande svartvitt, vissa vill ha det där gammaldags skimret, vissa gör som du. Del är en del av det roliga med fotograferingen och något man gör även med bilder som inte föreställer en själv. Men ingen skulle (väl?) komma på tanken att säga ”jahaa, har du redigerat bilden på den där ängen? Jag trodde faktiskt den såg ut så där, förstår du inte att folk blir avundsjuka då de inte bor lika fint som dig” Summa summarum, du (och alla andra) är fin med eller utan smink, med eller utan redigering, och personligen gillar jag att få idéer och tips på hur man kan förändra sina foton. Det är väl bara bra att du är ärlig och förklarar tycker jag! För det verkar som att många fortfarande inte inser hur enkelt man kan se smashing ut med rätt kameravinkel, smink, ljus och redigering, även om man ser ut som en påse skit då man tittar sig i spegeln på morgonen. Ju fler som påpekar att ”saker inte är vad de ser ut att vara”, desto fler inser att man inte kan jämföra sin spegelbild med ett redigerat foto. Och by the way, vilka charmiga tänder du har!

  9. emma skriver:

    Skonhet sitter i helheten. Det spelar ingen roll hur ‘snygg’ man ar om man har en ‘ful’ personlighet. Men du ar fantastisk, Annika, i verkligenheten och pa bild. Inspirerande, klok, varm, genuin som person. Andlost vacker till utseendet, med och utan smink. Tack.❤

  10. emma skriver:

    verkligheten*

  11. Siri skriver:

    Det här va fan det bästa inlägg som du någonsin skrivit, Annika! Som jag har saknat någon som kunnat lägga upp en bild på sig själv utan smink och stå för hur vackra dom är som äkta – utan en påmålad fasad (män gör jo det varje dag, hela tiden).Jag slutade sminka mig för 3 år sedan, efter 7 år med smink, för jag tycker inte om att sakta men säkert inte gilla det ansikte som jag vaknar till (tycka att det er ”ofräsht”). Utan smink tittar jag i spegeln på morgonen och ser mig själv, klar till att gå på jobbet/skolan/lunchen – en sådan frihet!!Jag menar absolut inte att alla ska sluta sminka sig, jag menar bara att det funkar bäst för mig – nu glömmer jag bort mina ”fel” som ojämn hy, mörka ringar etc. Med smink måste en fokusera på sina fel varje gång en öppnar sminkväskan. Därför älskar jag att du som en att väldigt få bloggers lägger ut så här fantastisk härliga bilder och text. Inspiration! För även om jag inte sminkad mig på många år, behöver jag hjälp att stå i mot pressen när alla andra sminkar sig och säger att som ser trötta ut, bara för att dom inte har mascara och concealer. Ingen säger ju att män utan mascara och conceler ser trötta ut. Det här är feministisk aktivism som behövs!Tänk om det blev regeln snarare än undantaget att kvinnor visade sig utan smink – va mycket bättre, och mindre utseendenojiga, många skulle bli. Nu går jag ut i världen på en söndag, och är extra stolt över mitt rena FRÄSHA ansikte. Du är så smart och modig, en förebild som tar ansvar. This made my day!

  12. Erika skriver:

    Ditt ansikte är magisk med eller utan smink. Vilken karisma!

  13. Rumlan skriver:

    Jag tycker att du gör så mycket mer, som står utanför allt det här, som liksom väger upp allt det här (eller hur jag ska uttrycka det). Jag tycker att du har väldigt sunda och goda värderingar. Och jag älskar det faktum att du tar upp det här ämnet till diskussion, precis som att du klär av dig naken inför oss med dina ord. Du lyfter frågan och diskuterar den på ett ”mänskligt” sätt, vilket jag tycker du ska ha all cred för.

  14. Josefine skriver:

    Jag blev glad av det här inlägget, jag tyckte att det var fint. Även om jag aldrig tänkt så mycket på att jämföra mig med dig. Jag tycker att det är fint att se olika sidor av personer. Du ser fantastisk ut både med och utan smink.

  15. Carolina skriver:

    Jag tycker inte att du ska må dåligt över bilderna du lägger ut, de är ju en del av bloggen! Och jag tycker väldigt mycket om dem.. Vem gillar inte att titta på fina bilder? Din blogg har humor, korta mysiga texter, långa vackra texter, fina bilder, sånger och svar på frågor.. Saknar inget och vill inte bli av med något!

  16. angelica skriver:

    mycket fint skrivet! jätte vacker är du med!🙂

  17. felicia skriver:

    Jag håller med flera av de åvanstående- jag tycker inte att du behöver förklara något för vår, eller rättare sagt min skull. Däremot tycker jag det är väldigt fint att du gör det, liksom visar att det inte är så stor grej. Jag blev så inspirerad att jag gjorde ett eget ”osminkat inlägg”. Jag tycker att hela grejen behöver avdramatiseras lite. Du är vacker i alla fall, både med och utan smink och redigering!

Kommentera

