När knoppar brister.

De senaste dagarna har varit lite för bra för att vara sanna.

Jag har tillbringat all tid, från soluppgång till solnedgång, i trädgården. Krattat löv och fjolårsgräs, suttit i en korgstol och läst i solen när blåsorna i handflatorna blivit för många och värken i ryggen för obekväm. Katterna har rusat runt, klättrat i träd och jagat fjärilar, eller bara vilat sig i skuggan.

När Örjan promenerat förbi med en extra vårtokig Vanessa och ropat att det är underbart, visst är det? har jag svarat att ja, det här är nog paradiset. För det har känts så.

Jag försöker att intala mig att det får vara såhär lätt. Att jag inte kommer att straffas för att jag tänker ljusa tankar under några smärtsamt vackra vårdagar.

Men det är som att ju skönare livet är, desto svårare är det att hantera saknaden. När allt är förjävligt kan jag ju åtminstone inbilla mig att hon har det bättre där hon är nu. Det fungerar inte när allt är såhär lugnt och rofyllt och solen skiner över nyspruckna knoppar som vore det sommar.

Hon har det inte bättre nu. Hon borde vara här.

n612446002_336409_5807.jpg

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till När knoppar brister.

  1. B skriver:

    Otroligt vackert skrivet, som alltid. Att korta blogginlägg kan få en att tänka till och verkligen beröras, som man gör av dina, är väldigt unikt. Och för övrigt; beklagar verkligen sorgen.

  2. Luna skriver:

    Ja, hon borde vara hos dig! Hon har i allafall inte ont nu, och hon är inte sjuk heller. Men det gör knappast saken lättare. Hon kommer alltid att finnas i ditt hjärta och jag tror att hon finns vid din sida med. Hon vakar över dig, torkar dina tårar och ber dig hålla ut. Hon viskar att ni kommer ses igen, visserligen om många många år, men hon väntar på dig då.Hon vill att du ska må bra, njuta av livet, tänka ljusa tankar utan att tro att du blir straffad för det.Hon vet att du fanns vid hennes sida hela vägen. Hon vet att du älskar henne.För hennes skull och för din egen Annika, så passa på att njuta av livet. Det är alldeles för kort. Du fick ha henne, alldeles för kort stund, men ni gav varandra allt. Hon vet det och du vet det! Saknaden kommer alltid att finnas där, men tänk på att hon är din skyddsängel nu. Hon kommer att hjälpa dig genom livet, hålla dig i handen och ge dig en knuff framåt när hon tycker du behöver det.Vårda minnet av henne! Kram fina Annika!

    • Annika skriver:

      Nog en av de allra finaste kommentarer jag någonsin fått. Sitter här och gråter fast jag borde jobba.Tack.Tusen kramar till dig.

  3. Luna skriver:

    Det är skönt att gråta och lätta på trycket. Man mår inte bra av att hålla allting inom sig. Kram Malin

  4. Alina skriver:

    Hon är hos dig. Alldeles bredvid. Alltid och för evigt. Såklart!Hon blåser på dina blåsor, skrattar åt de tokiga katterna och läser boken över din axel.Kärlek förflyttar berg Annika! Och jag tror inte på att själar lämnar andra själar i sticket. Klart hon är hos dig!

  5. Em skriver:

    Jag har varit med om en liknande situation som du, fast för mig var det en förälder som togs ifrån mig alldeles för tidigt. När jag var liten och såg olika djur brukade jag säga mig själv att det var han. En fluga som satte sig på min arm var han och på så sätt var han hos mig. Din fina vän kan vara en vacker vårfågel som sjunger så fint och som man blir så lycklig av att se och höra. Hon är alltid med dig.

  6. Sara skriver:

    Åh vad mycket fina och tänkvärda kommentarer. Jag gråter också nu. För att livet är så skört. För att livet är så vackert. För att livet är så värdefullt. För att livet är en gåva, och för att jag inte alltid tar vara på den gåvan. Som jag borde. För att jag slösat bort mycket tid med att förminska mig själv, tycka illa om mig själv. Och för att jag fortfarande kommer på mig själv att göra det. Inte lika ofta, men för ofta.

Kommentera

