Godiskapitalism.

påskkärring.jpg

Det absolut bästa med påsken måste ju vara alla urfina påskkärringar som kommer och knackar på! Jag har fått pallra mig iväg till Ica flera gånger för att fylla på godisförrådet. (Vilket i och för sig mest handlar om att jag blir så exalterad varje gång ett nytt gäng småhäxor kommer förbi att jag ger bort allt godis jag har, utan att tänka på att det antagligen kommer fler.)

Dessutom har de med sig hemmagjorda påskkort och teckningar som passar perfekt på kylskåpet. Kan inte minnas att vi ansträngde oss så mycket på min tid. Det var mer ”hej hej, gla’ påsk, var är godiset?”. Kanske är det borgerliga styrets inverkan, ”här ska inte kärringarna tro att de ska få några tablettaskbidrag, nähädå, här i Sverige jobbar man minsann för sitt godis”.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Godiskapitalism.

  1. Sanna skriver:

    Kan det ha något att göra med http://vlt.se/nyheter/sala/1.1179099-sala-forst-med-forbud-mot-tiggeri? Om de anstränger sig har de arbetat för godiset och det blir då inte tiggeri. Liksom.I studentområden kommer det inga påskkärringar. Vilket är rätt bra eftersom jag försöker knåpa ihop en pm (i vanlig ordning. Inget nytt här inte). Glad påsk Anko! Nu ska jag äta ägg i grupp. Påskmiddag tror jag det kallas.

    • Annika skriver:

      Fast… jag bor ju inte i Sala kommun? Man tycker ju att de borde passa på att tigga järnet innan Gnesta kommun också följer efter!Nej, jag kan tänka mig att det är rättså påskkärringsfritt hos er. De inser väl att era csn-lån kan gå till bättre saker än ge bort-godis. Typ… öl.Glad påsk Älsklingssanna! Hoppas gruppäggätningen blir trevlig. Aj miss jo.

  2. anna skriver:

    Dör så söt!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111

  3. Ida skriver:

    Åååh vad gulligt. Hon på bilden är ju dessutom hur chic som helst! Jag har suttit på jobb hela dagen och inte sett en enda påskhäxa.Glad påsk på dej!

  4. Bella skriver:

    Älskar den där bilden! Glad påsk på dig!

  5. Clara skriver:

    Näää, jag minns att vi också gjorde påskkort och gav bort som tack för godiset! Inte bara dagens ungdom alltså, även på 80-talet fanns denna tradition. Tusan vilken söt påskkärring som hälsar på hos dig!

  6. Katta Kvack skriver:

    Nej nej, det är inte borgarstyret. Vi gjorde påskkort som vi delade ut när vi gick påskkärringar, och jag är född 76.

  7. Malin skriver:

    Vi både sjöng och delade ut påskkort och liljor eller tulpaner. Så det fanns på socialdemokraternas tid också.😉

  8. w skriver:

    Måste ha gjort fel när jag klädde ut mig till påskkärring när jag var mindre. Jag gav ju bort godiset till alla grannar istället. (Ändå dök dom upp ett halvår senare och bad om mer. Hmmpf.)

  9. Emma skriver:

    Jag trodde att påskkärringarna var utdöda! Inte en enda påskkärring har jag sett i år, och förra året så var det närmaste påskkärring jag kom några outklädda barn som ringde på och begärde godis. Så jag blir himla glad av att se att de finns någonstans och att de anstränger sig!

Kommentera

