Ältande i all oändlighet.

Angående förra inlägget:

Självklart förstår jag att vissa tycker att det är skittråkigt med foton på katter.

Nu är ju saken den att de bilderna läggs inte upp istället för andra inlägg. Jag kommer inte att börja blogga om andra, mer intressanta ämnen även om jag skulle sluta lägga upp kattbilderna. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid eller tillräckligt med ork just nu. I vissa perioder vill och kan jag blogga hur mycket som helst, i andra ingenting alls.

Jag förstår att kommentaren i förra inlägget inte var elakt menad. Men det är svårt med kritik. Nu känns det plötsligt som att lägger jag upp bilder på mina katter försöker jag ”trotsa” er som inte gillar dem, lägger jag inte upp sådana foton blir det som att jag försöker göra alla andra nöjda istället för att lägga upp och skriva det jag vill på min blogg.

Jaaaaaaa, jag vet. Det låter sjukt överkänsligt. Jag är ganska överkänslig just nu. Känner mig ofta stressad och ledsen och orolig och inte alls sugen på att dela med mig av allt det här i bloggen, särskilt som de flesta känslorna berör ett ämne som för tillfället känns för personligt för att skriva om. Och när saker händer i mitt liv, saker som jag inte vill skriva om, tycker jag att det är så galet svårt att skriva om något annat heller.

Men om vi ska hålla oss till saken: jag är en sådan där person som aldrig skulle säga åt en vän att han eller hon ältar, pratar, tjatar för mycket om ett visst ämne, må det vara ett nyfött barn, en trasslig relation eller problemen på jobbet. Hur irriterande jag än tycker att det är och hur trött jag än är på att höra om hur trasig den nya kärleken är och hur svårt han har för att binda sig men om man bara ger honom liiiite mer tid så…

Nej, jag skulle inte säga till ändå. För jag vet att jag själv också går upp i saker totalt ibland, att jag ältar och ältar och tjatar och tjatar. Och de gånger jag blivit tillsagd, har jag självklart förstått och slutat – men jag har också känt mig jävligt tillplattad och sårad och inte alls varit särskilt intresserad av att träffa den personen snart igen. Är man vänner tycker jag att det ingår att man köper ältande och upprepningar, så länge det är vanliga, tillfälliga besattheter. Snackar vi åratal av konstant tjat är det förstås skillnad. Det där är en balansgång, men den hör vänskapen till och är man totalt ointresserad av att höra om sin väns nya bebis, kärlek eller jobbproblem borde man kanske snarare fundera på om man verkligen tycker om den här personen.

(Jag har längtat efter katter i hela mitt liv. Att få hem Baz och Bii är bland det bästa som hänt mig, någonsin, och visst är jag lite störande besatt av dem. När saker känns tunga blir de ännu viktigare. Att fotografera dem är roligt, och att lägga upp bilderna på bloggen känns åtminstone lite bättre än att inte lägga upp några inlägg alls. Can’t see no harm in that.)

I alla fall. Vänner som tjatar är en sak. Till slut får man säga till om det blir för mycket av en och samma vara, även om jag antagligen inte skulle göra det, utan hellre vänta tills besattheten gått över. Men bloggar? Nja. Jag skulle nog inte påpeka att något i en annan människas blogg var tråkigt, och eftersom jag inte är någon toppbloggare som tjänar mina pengar på att blogga blir det extra konstigt att försöka sträva efter att skriva inlägg som gör alla nöjda. Som ni märker sitter jag inte hemma och förbereder, utvärderar, förproducerar, försöker få till en så bra balans som möjligt mellan olika typer av inlägg – det skulle jag absolut göra om min inkomst kom från bloggen, nu känns det som att det skulle vara rättså mycket overkill. När man har mycket att göra är det extra viktigt att prioritera, och för tillfället prioriterar jag familjen, jobbet, renoveringen av huset.

Dessutom är det ju inte som att jag tränger mig på någon, man väljer helt fritt om man vill gå in och kika här eller om man hellre tar en paus och kollar in om ett halvår och ser om jag tröttnat på att fotografera mina katter.

Herregud vilket långt och onödigt inlägg. Jag förstår om många av er inte är så intresserade av sådana heller. Men det är så svårt att veta vad andra vill läsa, mycket lättare att veta vad jag vill skriva. Så det är bra mycket smidigare att utgå ifrån mig själv.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till Ältande i all oändlighet.

  1. Mia skriver:

    Då kan jag flika in att iaf jag, o säkert många fler, älskar dina kattbilder! De är så himla fina o verkar vara två riktiga kramgoa godingar! Fortsätt lägga ut fina bilder på dina kärlekar! Man blir ju varm inombords när man ser dem 😀

  2. Varken skriver:

    Du, där sa du något! Jag ska nog börja blogga mer om mina katter, faktiskt. Jag gillar att se dina kattbilder och läsa hur det går för dem (blev så himla glad när hon kunde börja gå ut igen, småfnissade över hennes nya frisyr, var orolig när hon var sjuk) och ska nog, fasen, gå i samma spår.

  3. K skriver:

    Jag gillar också kattbilderna! Det är faktiskt det som är så skönt med din blogg, att det inte är en eller flera personer som i princip planerar vad som ska ingå för att läsarna ska stanna kvar och fler ska komma in för att det ska trilla in mer dollar.Du skriver om det du vill, när du vill. Iallafall känns det så. Även om verkligheten kanske är en annan när det trots allt är en större blogg med återkommande läsare.

  4. LuddesMorsa skriver:

    Lägg Du upp så många kattbilder du vill! Själv älskar jag att se gulliga katter och ser gärna mera. Ingen skall tala om för Dig vad Du skall och inte skall lägga upp för inslag i Din blogg, så det så!Ang ”ältande” så är det ju ett sätt att bearbeta något, och det är väl det vänner är till för? Kram!

  5. emma skriver:

    Kara, finaste Annika, jag vet hur latt det ar att ta at sig av onodiga och elaka kommentarer men jag hoppas att du vet hur manga lasare vi ar som inte tycker som lisa. Vi och jag alskar dig och din blogg, vare sig du fotar och skriver om dina underbara katter, the O.C., atstorningar, tankar, lappstift, karlek osv… Du ar fantastisk, punkt. Fota det du vill fota, skriv det du kanner for att skriva, beratta vad du kanner du kan beratta. Ingen forvantar sig nagonting, bara att du mar bra och tar hand om dig sjalv. Att du kanner dig alskad och alskar de som fortjanar din karlek. Att du trivs i din tillvaro. Vi hejar pa har pa andra sidan dataskarmen. Kram och karlek raring! ❤

  6. Stina skriver:

    Du får jättegärna lägga in bilder på dina katter. Tar ungefär: två sekunder, att scrolla förbi när man inte känner för att ooh:a och aaah:a.

  7. barbis skriver:

    Jag tycker om dina kattbilder,försök att inte bry dig om elaka kommentarer. En varm kram från mej /Barbis

  8. Anna Lundin skriver:

    Din blogg = ditt val av inlägg. Försök att inte bry dig om elaka kommentarer…passar det inte för dom kan dom ju sluta läsa. Tror dom flesta av dina läsare ändå uppskattar dina olika inlägg (katterna inräknade). Min blogg ska handla om illustration men jag kan ju säga att den ganska ofta handlar om hund och katt också…men som du sa ibland har man inte avancerat att komma med så tycker jag det är mysigt att fylla ut med lite husdjur. Dom söta små liven tar ju faktiskt en ganska stor plats i ens liv 🙂

  9. Varken skriver:

    Förresten, på tal om katter så såg jag precis det här: http://kattsidor.blogspot.com/2011/04/katten-lilja-pa-sodertalje-katthem_29.html?showComment=1304160276861#c3428993544462764659 Det finns många katthem i Sverige som bedriver fantastiskt arbete för att rädda katter som råkat riktigt illa ut, och de är nog i princip allihop ständigt beroende av att välvilliga människor skickar små bidrag för att ekonomin ska gå någorlunda runt och verksamheten kunna fortsätta. Min blogg är inte vidare stor, men din är… Skulle du kunna puffa för katthem någon gång? Mitt hjärta blöder när jag tänker på de stackars utsatta katterna.

  10. Linda skriver:

    Jag önskar så innerligt att jag hade två katter just nu, att jag var i Sverige och att jag bodde i ett hus på landet. Jag älskar att läsa din blogg och dina bilder är så fina! Ta hand om dig och ta ingen skit =)

  11. Peter skriver:

    Du är underbar precis så som du är! Skriv om det du känner för att skriva om. For after all, det är dig och dina intressen vi vill läsa om, vi som följer din blogg. Tro mig, vi är många som gillar dig precis så som du är!

  12. Matilda skriver:

    Jag tycker faktiskt väldigt bra om kattbilderna. Jag tror det är något speciellt med de där två, för vanliga kattbilder är jag inte överdrivet intresserad av. Och så är det så himla fint att du älskar de små liven så mycket.

  13. Heidi skriver:

    Det är ju just det som är en del av charmen med din blogg; du lägger inte upp konstlade inlägg skrivna enbart för att behaga folk, utan du lägger upp det du känner, när du känner för det. Den känns väldigt genuin på nåt sätt. Dessutom skriver du väldigt bra och personligt utan att hänga ut vare sig dig själv eller personer i din närhet, och det beundrar jag dig för. Du har även känsla för att ta bilder som berör, bilder som tilltalar. Och on top of that så är du fantastiskt snygg. Med andra ord; vi är många som uppskattar dig och din blogg precis som du (och bloggen) är. Ändra inte på dig själv för någon annan, att vara sig själv på gott och ont är en väldigt fin egenskap.För övrigt så håller jag med dig, en riktig vän gläds med dig då du ältar om positiva saker, och gråter med dig då du ältar om negativa saker. Men en riktig vän tycker aldrig sämre om dig för att du ältar och tjatar.

  14. Emma skriver:

    Tänkte bara berätta vad jag gjort just idag. Maken har påtat i trädgården och jag har varit där ute med vår bebis på ena armen och kameran i högsta hugg och strävat efter att lyckas ta några kattbilder som är så fina som just dina. Blir ofta lite avis på hur kattvänligt ni ser ut att bo, värsta kattparadiset. Skriv om precis vad som faller dig in! Det är just det som gör din blogg så härlig, denna saliga blandning av yta, djup och kissemissar 🙂

  15. Fia skriver:

    Hej Annika, skriver under på dina rader!!! Tycker du sätter huvudet på spiken liksom, det där fattar jag inte heller- hur man kan kritisera andras bloggar, take it or leave it eller…ja,ja..!Bara va du Annika, du är så fin som du är, och jag är bara tacksam för att du delar med dig och bloggar, och jag gillar starkt personer som är, i livets vara!Vi har nog alla mycket att lära av dig- klok som en bok :))KRAM

  16. Linda skriver:

    Jag älskar kattbilderna, du är duktig på att fota dem och det är härligt när du beskriver deras olika personligheter. Två av de finaste katterna jag har sett!

  17. Linn skriver:

    Jag tycker i alla fall kattbilderna är tråkiga, jämfört med resten av bloggen. Och skulle jag ändra mig kan man ju alltid bildgoogla ”katter”. Fattar att du gillar dem, men de kanske inte behöver vara med fullt så ofta?

  18. Sofia Haglin skriver:

    Nej men Linn, och alla andra som känner sig träffade, som Annika skrev så ersätter ju inte inläggen om katterna några andra. Så om du bara hoppar över de inlägg de inte gillar så får ju alla läsa om det de vill!Själv tycker jag de är hur fina som helst dina små.

  19. A skriver:

    Älskar kattbilderna! De påminner mig om min sibirier som gick bort för ett par år sedan. Saknar honom så mycket!

  20. Lindalou skriver:

    Jag tänker som du, jag skulle inte heller tala om för någon att denne ältar en sak för ofta. Ibland behöver man kanske just älta ett tag och orkar man inte läsa/lyssna kanske man kan stänga ögonen/öronen ett litet tag. Hellre det än att såra genom att tala om för någon vad denne ska tala om och inte.

  21. Amanda skriver:

    du skriver så bra.kram!

  22. Anna skriver:

    Sjukt bra skrivet om ältande och vänner! Skriver under på allt. Och nej, jag skulle heller aldrig kunna säga till en vän att hon tjatade/ältade för mycket. Och ja, det är en väns jobb att lyssna.Och en blogg är ju liksom en inblick i någons liv och tankar. Finns det katter där, då finns det katter där. Orka störa sig på det liksom. Herregud.

  23. F skriver:

    Tycker aldrig dina texter känns långa då du skriver så tydligt och jäkligt bra…sen gillar jag att du snurrar in dig i saker eftersom jag känner igen mig själv i det där ältandet och grubblandet…vilket för mig mer är en process i att försöka förstå och framförallt att vilja förstå, att bry sig……synd bara att man måste ursäkta sig så mycket när detta missförstås för tja, vad vet jag, galenskap, narcissism, flum och allmän ointelligens…ofta mitt iq ifrågasätts faktiskt, konstigt (?) …då känner jag mig faktiskt lite dum rent av…hehe, förlåt, jag snurrade visst själv iväg lite nu =)

  24. Mini skriver:

    Fina du! Fortsätt lägga upp dina kattbilder, de är ju en del av dig och ditt liv. Usch orkar inte med tråkiga människor som ska komma och tillrättavisa, skriv och var precis som du är.

  25. Alina skriver:

    Megakramar och kärlek till dig, du söta!

  26. ullis#1 skriver:

    Hej Annika! Jag har precis börjat läsa din blogg, jag tycker du verkar var en fin människa och jag gillar dina katter, det som tog rakt i hjärtat idag är det du skrev om att man inte säger till sina vänner att man inte längre vill höra om deras problem.. Jag har haft 2 jobbiga år med skilsmässa, barn och ny sambo som är 4 år yngre än mig och mina vänner som jag känt sen jag var 13 sa att: vi vill inte höra om dina problem… Hur gör man så, jag har lyssnat, ställt upp och ALLTID stöttat dem genom svåra förhållanden, låtit dem bo hos mig när det varit svårt och när jag behövt stöd så försvann dom?!? Vi håller fortfarande kontakt men jag känner en enorm distans och håller mig på min kant, är väldigt noga med att inte säga något om hur jag mår eller ngt om min familj, jag är så himla ensam och fruktansvärt sårad och dom låtsas som ingenting. Jag vill oxå beklaga sorgen, jag vet vad cancer gör, min pappa dog när jag var 14. Fortsätt med det du gör, många kramar Ulrika

  27. Pinusis skriver:

    Som du skrev. Din blogg, dina inlägg. (Jag personligen älskar att få se dina katter, de är ju dina älsklingar)

  28. Ina skriver:

    Heja kattbilder! De tycker både jag och mina stora svarta lurv Sune!

  29. Crazy catlady skriver:

    Sluta för allt i världen inte med dina kattbilder! Jag älskar katter över allt annat, (ja, jag menar det verkligen..!) men jag kan av olika anledningar inte ha katt just nu… Dina ord har jag läst länge men nu finns ännu en fin anledning att kika in, ofta! Du lyckas på nåt alldeles särdeles utomordentligt vis fånga essensen hos katterna, du får fram deras personlighet och fångar dem på bild och jag blir så tagen av de små liven, fantastiskt fina är de! Åh, gud vad jag älskar katter! OCH din blogg! Varm kram!

  30. Jeanette skriver:

    Slutar du med kattbilderna så slutar jag läsa din blogg!! 😉

  31. n skriver:

    Det är klart du ska ha kvar i dina kattbilder, inte minst för oss kattfanatiker. Det finns väl andra bloggar för de som inte orkar scrolla förbi alla söta kattbilder.

  32. M J skriver:

    Herre Gud, kattbilderna är ju en utav orsakerna till att jag besöker din blogg nästan dagligen. Vem har mage att störa sig på något så vackert som katter eller kärleken till dessa? Jag har heller aldrig uppfattat ”kattinläggen” som ett substitut för inlägg av annan karaktär. Jag hoppas verkligen inte att du slutar upp med dessa inlägg, men inte bara för att tillfredsställa oss som gillar dem, utan framför allt för din egen skull.

  33. lena skriver:

    snälla du, eftersom katter nästan är det bästa som finns så…. fortsätt att visa dem du. Det är du som skriver bloggen och ingen annan ska klanka ner och förstöra ditt skrivande.

  34. Malin skriver:

    Håller inte alls med den kommentaren om katterna, tvärtom! Läser en hel del bloggar varav väldigt många tyärr saknar substans eftersom det blir väldigt mycket lunchbilder och annat ytligt krafs som egentligen inte säger någonting alls. Förvisso är jag antagligen lika störd som du när det gäller katter i allmänhet och då framförallt vår egna lilla kisse, och borde således kanske inte uttala mig om detta men jag röstar för ännu mera katter i bloggen. Tycker att de skänker karaktär till bloggen och så har jag ju börjat följa med i deras små äventyr nu också….! 😉

  35. Lina skriver:

    men gud jag ÄLSKAR katter, och skulle bara tycka det var kul och intressant om du skrev mer om dom. har nog aldrig läst om katter på någon annan blogg, kanske folk inte törs skriva om såna ”ointressanta” saker… Jag längtar tills jag kan ha katt igen, växte upp med två katter som dog av ålderdom när jag var 15 år, och det var tungt, dom hade varit med mig sen jag var liten bebis. Nu bor jag o min sambo i en liten lght, och vi har inte hjärta att skaffa en katt som inte kan vara ute..

  36. Alison skriver:

    Kattefotos er så søtt! Jeg synes det er verre med alle innlegg om kreft (cancer), fordi jeg blir påminnet en sykdom jeg helst vil være ferdig med..

  37. Karin skriver:

    Katterna är jättefina, roligt att se bilder på dem! Det är din blogg och du som bestämmer! Sådeså!

  38. Misha skriver:

    Någon som betydde världen för mig talade om för mig att jag är en kattflicka, att det liksom är obegripigt hur jag kunnat vara så länge utan katt, som att leva utan att andas. Det tyckte jag var fint. Nu har jag två små sötbollar och skulle säkert hoppat från sjunde våningen när min värld gick sönder för ett år sedan om jag inte haft min fina fluffiga katt som bedjande purrade att allt skulle bli bättre bara jag kelade med henne och grät i hennes päls istället. Och du är lite en definition av en katt-flicka Annicka, jag förstår inte hur du orkat passera så mycket av ditt liv utan att ha dessa fina krabater i ditt liv så rid ut lyckoruset så länge du kan av hur fantastikt fint det är med kattkärlek!

  39. Alex skriver:

    Men åh, hur svårt kan det va? Varför läser folk om de inte gillar det? Jag gillar dig, men är inte särskilt tokig i katter, löst det med att gå in här en gång i veckan ist för varje dag, jag kan då få läsa ganska mycket åt gången som intresserar mig och kan lätt scrolla förbi kattinläggen.Som nån skrev finns det ju dem som gillar kattinläggen lika mycket som du, och det är ju din blogg, du bestämmer ju.

  40. Alex skriver:

    Men åh, hur svårt kan det va? Varför läser folk om de inte gillar det? Jag gillar dig, men är inte särskilt tokig i katter, löst det med att gå in här en gång i veckan ist för varje dag, jag kan då få läsa ganska mycket åt gången som intresserar mig och kan lätt scrolla förbi kattinläggen.Som nån skrev finns det ju dem som gillar kattinläggen lika mycket som du, och det är ju din blogg, du bestämmer ju.

  41. Alex skriver:

    Men åh, hur svårt kan det va? Varför läser folk om de inte gillar det? Jag gillar dig, men är inte särskilt tokig i katter, löst det med att gå in här en gång i veckan ist för varje dag, jag kan då få läsa ganska mycket åt gången som intresserar mig och kan lätt scrolla förbi kattinläggen.Som nån skrev finns det ju dem som gillar kattinläggen lika mycket som du, och det är ju din blogg, du bestämmer ju.

  42. Åsa skriver:

    Kattbilderna ÄR underbara;) Jag verkar inte vara ensam om att tycka så, det verkar som om många av dina läsare älskar katter, tycker dessutom att dina fluffiga kattbusar gör sig ovanligt bra på bild & att du som fotograf använder ljuset på ett kreativt sätt.Sen är ju bloggen ditt eget fönster mot världen och jag som läsare förstår verkligen (och uppskattar!) att du vill blanda mer allvarliga inlägg med ”ögongodis”.Skulle sen din trafik till bloggen gå ner vansinnigt mkt eller att du själv av annan anledning vill byta inriktning så är det självklart upp till dig.Men du ska veta att vi är många som verkligen uppskattar, ler åt, engagerat höll tummarna för lilla Bii när hon var sjuk osv.

  43. felicis skriver:

    Jag tycker om dina katter och kattbilder! Jag tittar mer än gärna på dem, och dessutom är ju det här din blogg= du kan lägga upp hur många bilder på katter som du vill. Det är alltid svårt att hitta en balans mellan vad man själv vill och vad andra vill, men här har du väl rätt att ta upp vad du vill (så länge det inte är stötande och sådär)? Mer kattbilder säger jag!

Kommentera

