Sunny side up!

eggs1.jpg

eggs3.jpg

eggs2.jpg

Om ni vet vad noll gånger noll är så vet ni också hur mycket koll jag har på det här med blommor. Men att jag inte vet eller kan någonting om dem betyder inte att jag inte gillar dem. För det gör jag. Massor!

Just nu är de här mina favoriter. Jag köpte dem på Ica i påskas, när de bara var lökar med små gröna piggar som stack upp, och någon vecka senare har de hunnit bli såhär ståtliga. De doftar härligare än härligast och är så fina att se på – påminner inte själva blommorna om stekta ägg?

Uppdatering: Jag fick precis veta genom en kommentar att de heter ”pingstliljor”. När jag googlade upptäckte jag att det latinska namnet är Narcissus poëticus. Hur vackert är inte det!

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Sunny side up!

  1. Navigaren skriver:

    Jag gillade pingstliljor bättre än påskliljor när jag var barn, visst är dem granna.

    • Annika skriver:

      Haha, jag hade ingen aning om att de heter pingstliljor! TACK för upplysningen, la till det i inlägget nu.🙂 Ja, de är mycket vackrare än påskliljor, tycker jag.

  2. Annso skriver:

    Oj vad söta blommor, har aldrig sett just den vaianten innan…Kram!

  3. sofia skriver:

    Måste bara säga att dom är jättegiftiga för katter tyvärr =( Tack för en fin blogg! Kram från en annan kattälskare

    • Annika skriver:

      Neeej, shit!! Hade förstås ingen aning om det, visste ju inte ens vad det var för slags blommor förrän igår… Hjälp vilken tur att du sa det. Som tur är är katterna aldrig på bordet, men man vet ju aldrig vad de har gör sig när vi inte är hemma! Googlade nu och verkar som att hur många blommor och växter som helst är giftiga för katter – vad tusan gör man med trädgården? Även om vi skulle rycka upp varenda blomma har ju grannarna trädgårdar där katterna ofta leker. Hur skyddar man dem utan att låsa in dem???

  4. Hobbyodlaren skriver:

    Det bästa är att om du planterar lökarna när de blommat ner kommer de upp år efter år!

  5. Hobbyodlaren skriver:

    Min katt äter gräs, för magens skull, jag har aldrig sett henne äta något annat. Jag tror inte de ger sig på giftiga växter, de har för bra luktsinne för det. Om de skulle göra det stup i kvarten vore de utrotade för länge sen. Du kan lugnt lita på att dina små vänner vet vad de kan gnaga på.

  6. Trädgårdsingenjören skriver:

    Hej! Tror inte du behöver vara orolig för katterna, de tenderar vara rätt streetsmarta (eller gardensmarta i det här fallet..) och undvika farliga saker. Oftast är det mest inomhus de börjar käka växter, och när mina gjort det så har det varit en indikation på att de vill ut. Precis som hobbyodlaren säger brukar de däremot äta gräs med god aptit.

Kommentera

