Stackars lilla palm.

inneträd1.jpg

inneträd2.jpg

Eh… exakt vad tänkte jag när jag köpte en krukväxt i form av ett träd?

Det tog förstås tio sekunder innan Biianka klättrat upp till toppen. Och när en katt klättrar upp i det här krukväxtträdet, tja… då välter det. Har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag fått ställa upp det igen.

Dessutom är ju stammen alldeles klockren att vässa klorna på.

Stackars lilla palm. Jag är säker på att den längtar hem till Ikea, att den dagdrömmer om att dess riktiga föräldrar ska komma och knacka på och säga att tyvärr, det har blivit ett misstag, den där palmen ska egentligen bo hemma hos oss i vårt totalt kattfria hem. Men så välter den för tredje gången idag och det är inte ens lunchtid ännu och lilla palmen inser att man kan drömma hur mycket man vill, det gör inte drömmarna ett dugg mer verkliga.

Nej, du drog ingen vinstlott. Det kan man då rakt inte påstå. Förlåt.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Stackars lilla palm.

  1. Navigaren skriver:

    Ett helt träd inomhus är jättebra, det blir en mer speciell känsla än vanliga växter. Du får lära dig att klippa klor på katterna, så gör dem mindre skada, annars är skada något man får leva med när man har katt. Jag kommer ihåg hur katterna välte julgranen mer än en gång, inte helt praktiskt.

    • Annika skriver:

      Katterna är ju utekatter så de måste ha sina klor kvar, för att kunna jaga och klättra och försvara sig mot andra katter som vill mucka gräl. Jag bryr mig inte ett dugg om att de sabbar möbler och sådant, men stackars palmen är ju liksom… levande. Det känns som att den får ont när de klöser sönder stammen!

  2. Luna skriver:

    Jag vet precis hur det är. Jag har slängt många blommor som dött en våldsam kattdöd antingen genom att de tuggat sönder alla bladen, vält dem otaliga gånger eller hängt i grenarna. Odla kattgräs åt katterna så kanske de låter palmen vila lite. Jag tänker på en palm som jag hade som blev så misshandlad att jag bestämde mig för att såga ner den stammen. Jag ville inte slänga hela eftersom det börja växa en liten Palm vid sidan. Då bodde jag i lägenhet och hade inte tillgång till ordentliga verktyg så jag sågade ner den stackarns palmen med en brödkniv. Det tog mig en halv dag kanske jag bör tillägga. Men din Palm ser mer välmående än så länge. Kram Malin

    • Annika skriver:

      Hahahahahaha!!!  Du sågade av stammen med BRÖDKNIV?! Otroligt! Bra jobbat!Katterna är ju ute och klättrar i träd och käkar gräs och vässar klorna mest hela dagarna, så de borde knappast vara tvungna att massakrera palmen. Antar att det är extra superskojigt med ett träd inomhus!  kram A

  3. Madelene skriver:

    Åh, vi köpte precis en sådan palm några veckor innan vi köpte vår hund. Två månader senare var palmen helt trasig, men inte på grund av vassa klor, utan sylvassa valptänder. Hon åt på den så fort hon kom åt! Och när vi kom på henne, gnagandes på palmstackarn, så såg hon riktigt nöjd ut. I dag är hon en kolugn jättestor hund som inte rör en tass i onödan, så ditt inlägg om palmen fick mig att le åt minnet. Även om det inte var kul just då.

  4. Ann-Sofie skriver:

    Hihi har också haft det där problemet, men så kom jag på att stoppa i stenar i krukorna, typ fina ölandsstenar med tyngd och nu står dom stadigt, så irriterande att sopa blomjord stup i ett ju, hehe…Kram

  5. w skriver:

    av någon anledning tyckte jag att det där var helt underbart roligt. stackars palmen.

  6. Kemberry skriver:

    Ha ha. Min katt gjorde lika dant. Klättar runt som en liten apa i vår stora palm

  7. Josefine skriver:

    Ett tips kan vara att blanda lite citron och vatten och spruta på palmen, så håller sig katterna förhoppningsvis borta. Eller att vara tydlig med att det inte är okej när man ser det, dvs typ klappa i händerna eller skrika till när de är på den, då tröttnar de och går på något annat istället. Eller ha en blomspruta med vatten att spruta på dem när de går på saker de inte får. Jag hade krukor i golvet hela tiden förut, men nu har katten fattat att ena fönstret är okej, och inte det med blommor överallt. Så han håller sig till det fönstret han får. Det gäller att vara konsekvent och bestämma sig vad man tycker är viktigast. För min del är det mitt blomfönster, där får han bara inte vara. Precis som matbordet och vardagsrumsbordet.

Kommentera

