Om kattfoto.

Bild 11.png

Tack Sara!

Jag fotograferar med en Canon Rebel T2i (tror att den heter EOS 550D om man köper den i Sverige) och ett 50mm-objektiv, också från Canon. Ljuset gör hela skillnaden mellan en bra och en tråkig bild – bäst tycker jag att det blir i ”låg” sol (strax innan den går ner) och motljus, men det är förstås en smaksak.

När jag lagt in bilderna i datorn drar jag upp kontrasten i Photoshop (går lika bra med gratis bildbehandlingsprogram, exempelvis Gimp), eftersom jag tycker att färgerna blir mycket vackrare då.

bazoriginal.jpg

Ofixad…

Bild 12.png

…på med full kontrast…

bazfixad.jpg

….fixad!

(På tal om tillbehör: när jag fotar mig själv använder jag stativ och fjärrkontroll. Precis samma sak gäller med ljuset då, låg sol och motljus blir vackrast!)

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om kattfoto.

  1. Navigaren skriver:

    Det blir en otrolig skillnad på de olika bilderna, jag tycker ofta att ljus och intryck är svåra att fånga. Men så använder jag inte en riktig kamera utan en vanlig mobiltelefon.

  2. Sara skriver:

    Tack för utförligt svar🙂 Jag har en tendens att bara använda mobilen och bilderna blir ju tyvärr därefter, så det är en fröjd att komma hit och titta på dina bilder istället!

  3. Woodman skriver:

    Men Annika, en av de stora orsakerna till att dina kattbilder är så bra är ju sättet som du hanterar skärpan. Inte bara att den ligger rätt på katten (kan vara nog så svårt på de luddiga typerna:)), utan också att du använder en bländare som ger ett kort skärpedjup så att bakgrunden blir suddig och katten mera synlig på bilden. Om du inte gjorde så, så skulle förmodligen dina tigrar försvinna in i bakgrunden.Snälla, om det nu skulle vara så att den här skickligheten med skärpan bara är tur, eller ett resultat av val som kameran gör, så säg inget. Låt mig i så fall få vara kvar i min villfarelse och tro att det är kunskap och skicklighet. Du är så bra på mycket annat att jag gärna vill tro att kameratekniken också finns med.

    • Annika skriver:

      Hahaha, du är för rolig! Jag måste både göra dig besviken och inte – det är klart att jag vet hur jag ska göra för att få bilderna som jag vill ha dem, men det är resultatet av sex års konstant fotografering med 50 mm-objektivet, inte av teknisk kunskap. Jag har testat alla inställningar som finns och hittat det som passar mig perfekt, helt enkelt. Det är ett aktivt val på alla sätt men visst är det tur inblandat i att jag funnit den inställning jag vill använda!Tack för komplimangerna, förresten.

  4. Woodman skriver:

    Suck. Å andra sidan kom du ju fram till ett bra resultat, vilket vi alla (eller de allra flesta;)) är tacksamma för. Jag tror fortfarande att du är både begåvad och vacker, och inte låter det senare komma i vägen för det förra.Trevlig helg!

Kommentera

