I veckans Sofis mode.

tjerlek.jpgania.jpg

Den här veckan har jag en krönika i tidningen som handlar om kärlek och vänskap, för att uttrycka det sådär extra vagt.

Och så har jag intervjuat en hemskt rar tjej som heter Ania till bloggporträttet. Hon ser lite bister ut på bilderna, men jag lovar, det är hon inte. Hon sa det själv: ”när jag träffar folk som läser bloggen säger de alltid ‘hjälp vad du ler mycket!'”.

Tusen, tusen tack för alla de fina, stöttande och uppmuntrande kommentarerna till mitt inlägg om skiten i mitt kommentarsfält. De gör verkligen allt lite lättare. Hjärta er.

Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till I veckans Sofis mode.

  1. Isabelle skriver:

    Ville bara tipsa om att nu kan ni vinna ett presentkort värt hela 10 000:- hos Nelly.com, du kan köpa en helt ny sommargarderob! Tävlingen hittar ni här: http://barnshopping.se/

  2. Paperback Lover skriver:

    Fin krönika Annika. Precis så där tänkte och kände jag tidigare i år när min bror, som bott 90 mil ifrån mig i nästan tio år och som jag inte delat tak med på 15 år, flyttade in hos mig och min sambo. Han fick bo hos oss i närmare tre månader innan han hittade en egen fin lya att bo i, och hur hade det gått om dom två inte hade kommit överens? Jag och min bror hittade tillbaka till våra gnabb, men också till våra skratt. Och tjafset med sambon kan ju också komma och gå. Men dom, dom var fina mot varann, det är jag väldigt glad och tacksam över. Vi har väl tur antar jag🙂

  3. Matilda skriver:

    Hej Annika! Åh, tycker du är så himla bra och duktig, big fan speaking. Grejen är att jag har skrivit ett debattinlägg för P3 Nyheter, gällande modeindustrin. I artikeln skriver jag om att man borde avskaffa (eller i varje fall försöka, det är ju lite av en utopi) trenderna inom mode. Jag tror att man skulle få att man skulle få ett mer accepterande mode med en bredare mångfald om man slutade att följa trenderna slaviskt.Vad tror du om det? Med tanke på att du är en sådan modefantast, men med sunda och kloka ideal, så tänkte jag att det kanske vore något som intresserade dig. Du får jättegärna läsa och kommentera artikeln! Här hittar du den: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4509165

    • Annika skriver:

      Väldigt intressant text, Matilda! Alltså, såhär tänker jag vad gäller trender: det är nog omöjligt att avskaffa dem, det går ju trender i allt – flockmentaliteten du skriver om är förstås inte något som modeindustrin uppfunnit, även om de precis som du är inne på utnyttjar den för att få folk att konsumera mera. Vi ser upp till människor vi tycker är coola, snygga, begåvade, intelligenta osv och vill se ut/skriva/sjunga/måla/prata/leva som dem, och det de gör och har på sig kommer att fortsätta att skapa trender som vi andra följer. Vad gäller mode följer jag själv absolut inte trender slaviskt, men jag tycker att det är kul att kolla in trender för att inspireras och få idéer till nya sätt att klä mig och uttrycka mig klädmässigt. Dock läser jag inte modetidningar så ofta utan inspireras mest av street style-communities som Chictopia och Lookbook, där blir de rådande trenderna också tydliga, men jag tycker att det är roligare att kolla in hur ”vanligt folk” väljer att tolka dem. En sak jag verkligen håller med dig om är att det är fruktansvärt sorgligt att vi bombarderas av artiklar som ”snygg strandkropp på tio dagar”. Att synen på hur en vacker kropp ser ut är så hemskt snäv och tyvärr ofta osund. Det bästa skulle förstås vara om synen både på mode och på våra kroppar och utseenden blev mycket mer tillåtande och uppmuntrande. Om vi kunde inspireras av varandras olikheter istället för att försöka bli så lika som möjligt. Men jag tycker helt klart att alla mode-communities och bloggar öppnar upp för en mycket bredare syn på vad mode, trender och personlig stil är!Ser fram emot att läsa fler debattartiklar av dig!Kram A

  4. Mia skriver:

    Du är super Annika!

  5. Johan skriver:

    Matilda Jag håller med dig faktiskt….Mode hör ju egentligen hemma på ”gatan”. Jag gillar jordnära stilar och uttryck utan alla dessa hierarkiska förtryckarstrukturer i modebranschen.

  6. Sara skriver:

    Jag läste nyss din krönika i Sofis mode. Jag blir aldrig besviken, den var superfin – som vanligt! Du är verkligen begåvad.

  7. Alex skriver:

    Fina Annika! Jag blir så trött på sådana människor som tycks se det som sin livsuppgift att spy galla över andra. Att de bara orkar lägga sin tid och sin energi på att sitta och vara hatiska i kommentatorsfält. Jag förstår verkligen inte vad de får ut av detta. Det gör mig ont när de ger sig på folk som du, som aldrig har gjort dem något illa eller provocerat på något sätt, utan som tvärtom är ett stort stöd för många, när du sätter ord på våra tankar och känslor och får oss att känna att vi inte är ensamma. Jag hoppas att du kan försöka ignorera dem och fokusera på oss andra, vi som faktiskt tycker om att läsa din blogg och får ut så mycket positivt från den. All heder åt dig.

Kommentera

