Runka i rubriken fyller inkorgar.


Nu under eftermiddagen hände något ovanligt:

Min inkorg började fyllas av mail från män.

De flesta handlade om att jag plutar med läpparna och nedvärderar killar som runkar till unga, nakna och barbieretuscherade flickor i herrmagasin. Andra menade att de utan tvekan skulle runka till den provocerande författaren Charlotte Roche vilken kväll som helst. Eller möjligen till mig.

Det var inte särskilt svårt att gissa att den här krönikan kommit upp på nätet.

(En direkt fortsättning på den här.)

Att rubriken som ligger uppe på Aftonbladet.ses huvudsida är ”Runka till det om ni kan” gör ju inte direkt att färre läser och känner sig manade att kommentera och maila. De är inte dumma, de där rubriksättarna!

Jag halvligger just nu i min säng och skriver en ny, även denna på tema jämställdhet/könsroller. Hmm.
Man skulle kunna säga att jag placerar mig i ett fack.
Tur att det är ett fack jag trivs i.


Om annikamarklund

Kattgalen lantis med författarambitioner.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Runka i rubriken fyller inkorgar.

  1. Navigaren skriver:

    Där fick vi män, nu kan jag bara skriva att de män ni kvinnor drömmer om, de med välbyggda hårlösa bringor, feta plånböcker och stor social kompetens också har brister. Själviskt hoppas jag att t.o.m. Måns Zelmerlöv har svagheter(honom har jag stor respekt för).Det känns pinsamt att många män beter sig så förutsägbart. Jag önskar att någon man kan klura ut ett sätt att få fart på er kvinnor på samma eleganta sätt. Tills vidare kan jag bara skriva att i huvudsak tycker jag att du har helt rätt.

    • Annika skriver:

      Haha! Du skulle se min karl, där är det ingen hårlös bringa, kan jag tala om för dig. 😉 Det gläder mig att du uppskattar krönikan, åtminstone i huvudsak.

  2. Madelene skriver:

    Det är väl bara att se på dessa artiklar och se hur många och vilken typ av kommentarer de fått…http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article5215919.abhttp://www.aftonbladet.se/sportbladet/article5325879.abÄven om de inte kan representera hela manssläktet så är det ingen trevlig läsning och syn på kvinnor de har. Och att hon sen inte ens är myndig och Aftonbladet tillåter en sådan ”debatt” kan man ju också diskutera.

  3. Bea skriver:

    HAHAHAHAHA! Man kan ju förstå att männen blir upprörda, och kul är det att läsa också! 😀 Där krossas alla deras illusioner om hur den naturliga kvinnan ser ut.

  4. Grym krönika. Fortsätt, snälla!

  5. Weirdo skriver:

    Jag älskar verkligen den krönikan. Det är rätt skrämmande egentligen när man tänker på, hur mycket vi egentligen influeras av skönhets ideal. När jag var yngre trodde jag att denna skönhets strävan skulle gå över när jag fann min livspartner, för redan som ung förstod jag hur ytlig jag egentligen var. Gift och vuxen så är jag fortfarande slav för dessa skönhets ideal…Så skönt livet skulle vara om man inte hade något som helst behov att ”göra sig fin”. Verkligen tänkvärd och samtidigt underhållande krönika, well done!!! :o)

  6. j skriver:

    världens finaste annika! bara fortsätt göra precis det du gör. du är så jädra viktig.

  7. Profound skriver:

    ”Före medelålders politiker, överviktiga komiker och Donatella Versace. Försås.” Fan. Jag gillar din blogg så himla mycket och jag tycker att det du brukar skriva om ideal är så himla schysst och så skriver du helt plötsligt… såhär. Jag kanske förstår poängen du vill göra, politiker kan väl låta lite färglöst och Donatella Versace… well, I’m not gonna argue with you. MEN: överviktiga komiker? När du skriver en sådan sak reproducerar du tanken om att ALLT smalt utan undantag är bättre än allt tjockt. Skulle det vara chokerande att en tjock person anses mer sexig än en smal? Jag uppfattar det så när jag läser det här. Detta handlar alltså inte om huruvida Charlotte Roche anses vara sexig eller osexig på den här lama listan utan om den allmäna uppfattningen att tjocka och smala inte kan jämföras. Att man oavsett hur vacker man är aldrig är vackrare än den smalaste personen i rummet. Fan vad det sved att läsa.

    • Annika skriver:

      Ursäkta? Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar, men jag är å andra sidan väldigt trött. Dock tror jag att det stora problemet är att du inte förstår att jag raljerar över de ideal som reproduceras och inget annat. Det handlar inte om vad JAG skulle tycka var ”sexigt”, men det är väl ingen hemlighet att FHM inte uppskattar roliga och överviktiga kvinnor? Jag är glad att ingen annan missuppfattat det, det hade ju varit förfärligt.

  8. T skriver:

    KICKASS-KRÖNIKA!

  9. Mejsel skriver:

    Du skriver så bra Annika! Älskar när en ny krönika kommer upp 🙂

  10. sofia skriver:

    en av dina bästa krönikor! fortsätt så! sverige behöver lite mer sånt här, annika.

  11. emzi skriver:

    Du skriver så fantastiskt bra att jag tappar alla ord. Tack. Du är en av de finaste människorna jag vet. Helt klart.

  12. Nathalie skriver:

    Allting får liksom akta sig inuti mig varje gång du skriver något nytt, för all inspiration du genererar bara väller ut och knökar undan allt annat. Lite småjobbigt, men åh, ändå.

  13. Matilda skriver:

    Du är grym!”some chick saysthank you for saying all the things i never doi saythe thanks i get is to take all the shit for youit’s nice that you listenit’d be nicer if you joined inas long as you play their game girlyou’re never going to win”/Ani di franco

  14. Aleks skriver:

    Folk gillar att hitta fel alltså! Själv tyckte jag att krönikan var väldigt bra. Det är jäkligt löjligt att tjejer fortfarande är rädda att gå på toa när pojkvännen är hemma och annat sådant tjafs.

  15. Tania skriver:

    Ville bara säga att du är så bra. Älskar din blogg, hur du skriver, och framför allt, allt det bra du står för.

  16. anna skriver:

    Superbra krönika!Det sorgliga är att kvinnor är lika ”bra” på att krititsera andra kvinnor som vissa män tydligen är. Jag vet vissa som får fullständig panik om de ser orakade ben eller onoppade ögonbryn.

  17. CK skriver:

    Det där är, enligt mig, din absolut bästa krönika hittills!

  18. tbh skriver:

    det intressanta är för en dumfeminist som Annika Marklund är att på samma sida som Annika Marklunds artikel finns en annan artikel om hur en man genomgår en penisförlängning… det måste väl vara kvinnors fel, eller? det måste vara en Schymaneffekt som raderar vettet hos Annika Marklund med andra. allt är mäns fel. att kvinnor gör bröstförstoringar är mäns fel. att kvinnor har lägre löner är mäns fel. om det nu är så att män bestämmer vilket förefaller vara givet då allt är mäns fel borde väl kvinnor rätta sig i ledet. och Annika Marklund, som feminist borde du inte ha en ful frisyr, låta bli och sminka dig och noppa ögonbrynen?

  19. Fredrik skriver:

    Det intressanta här är ju att kvinnor trycks tro att detta är någonting unikt för de, de fysiska kraven för att duga som man har aldrig varit tuffare. Du bör träna på gym och helst ha en fysik som Brad Pitt (media har sagt det till oss), du bör vara lång (en aspekt du omöjligt ens kan operera dig till), du bör vaxa bröstet, eventuellt rygg, ansa benen (det är vanligare och vanligare att killar som är håriga har stora komplex över detta och lägger ned både energi och pengar på att trixa och fixa på alla sätt och vis), du bör vara brun, du bör klä dig moderiktigt och så vidare. Smink för män har aldrig varit populärare heller.Innan man kritiserar män för de ideal som blivit framodlade för kvinnor bör man kanske fråga sig ifall man själv skulle tända på en blekfet kille med hårig rygg på 165 cm? Tänk George Costanza. Är svaret nej på denna fråga så är det bara hyckleri att kritisera killar som har fysiska preferenser gällande kvinnor.Vi sitter ganska mycket i samma båt, sluta dissa fula tjocka killar på krogen så kanske vi slutar att föredra genetiskt favoriserade smala tjejer som sköter om sitt utseende. Låt oss alla bli fula tillsammans, då mår ju alla bättre!

  20. Linda L Eriksson skriver:

    Hej. jag skulle vilja ha din mailadress för att kunna maila dig privat. Är du snäll och skickar den till min mail? Tack. – Linda

Lämna en kommentar